Serqevx Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Domain Name Server, styrer domener som www.hardware.no. Lenke til kommentar
bitcowboy Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Hei, jeg vil ikke virke pirkete, men jeg synes at dette spørsmålet har gjort seg fortjent til et litt mere utfyllende svar. En DNS-server er en "maskin" du bruker hver gang du er på internet, sender epost eller skal koble deg til en spilleserver. DNS serveren styrer ikke noen domener men "oppbevarer" lange tabeller med IP-adresser og tilhørende domennavn. Siden en DNS-server alene ikke klarer å "huske" / lagre alle kombinasjoner av IP-adresser og domenenavn som finnes i verden, sjekker DNS-serveren oppbyggingen av domenenavn han skal lete etter (look up). Domennavn er bygd opp fra høyre til venstre. I "hardware.no" leses "no" før "hardware, DNS-serveren identifiserer først top-domenen (no), har den DNS serveren som ble spurt om dette oppslaget ikke noe no-adresser lagret sender han forespørselen til en annen DNS-server som har. Så identifiseres "hardware" med riktig IP-adresse, din PC får IP-adressen som svar og routes deretter til riktig maskin. Hvis dette var mer forvirrende en forklarende eller om du vil lese enda mere detailer ... se her: How Domain Name Servers Work Lenke til kommentar
enden Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Litt mer praktisk hva som skjer steg for steg: Du taster en URL: www.hardware.no og trykker enter Browseren din pakker ned denneURL-en og sender til en DNS server (informasjon om hvilken DNS ligger under oppkoblingsinformasjonen på maskinen din) DNS-serveren slår opp domenenavnet sånn som bitcowboy forklarte og finner ut hvilken IP som tilhører URL-en og sender den tilbake til browseren din Legg merke til hvor mye som faktisk har skjedd uten at du har merket noe forskjell hjemme hos deg : Browseren din vet nå hvilken IP den skal koble seg til, og sender en "Morn morn godag godag, kan jeg få index.html fra deg" til IP-en til hardware.no Hardware.no sender tilbake index.html til browseren, og den viser fram siden til deg Lenke til kommentar
_Neon_ Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Jeg pleier å forklare for kunder som er helt grønne at man kan sammenligne en DNS server med en telefonkatalog. PC'en kikker i telefonkatalogen og finner ut ip adressen til ønsket side Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå