Gå til innhold

HV - plutselig er jeg Sersjant?

thyes

Anbefalte innlegg

Heisann. 6 mai var jeg på innrullering i HV. Greit nok, få en masse jævla utstyr og stor oppstandelse. 

Så, her om dagen dumpet det et brev fra Forsvaret hjem til min mor. Hun tok bilde og sendte til meg, og det var noe kjøregodtgjørelse eller noe i den duren tror jeg, for det var adressert Forsvarets lønnskontor eller lignende. 

Men til min store overraskelse stod det "1518 Sersjant/Kvarterme" og navnet mitt under. 

What the actual fuck? Er jeg plutselig blitt Sersjant over natta, liksom? 

Isåfall, hvilke positive sider fører dette med seg for min del? Jeg skal begynne i en jobb offshore snart, og kan ikke uten videre stille på øvelse i hytt og gevær. Innebærer det flere øvelser for en HV sjant enn en HV menig? Jeg var ikke Korporal i førstegangstjenesten, engang. 

Smått forvirret! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man skal ikke bli forfremmet sånn nei, husker mitt befal prøvde å få meg til å bli sersjant, da måtte jeg gå på kurs og ha litt lengre øvelser. Var altså ikke bare å bli det.

Takket så klart nei til tilbudet, er mer enn nok med de 4 dagene jeg har annenhvert år med ubrukelig befal og mer ventetjeneste enn noe annet...

Var så vidt jeg fikk med meg bare litt ekstra kursing en skjelden gang og litt lengre øvelse, ingen ekstra øvelser.

Lenke til kommentar

Var så vidt jeg fikk med meg bare litt ekstra kursing en skjelden gang og litt lengre øvelse, ingen ekstra øvelser.

Forekommer også at områdestab+evt. troppssjefer og lagførere har øvelse et år mannskapene ikke har det (slett ikke alle som øver hvert år, slik meningen er.). Da er det kanskje en "papirøvelse" (krigsspill), hvor det skjer mye på radio og i stridsjournalen, som overhodet ikke finner sted i virkeligheten.

Tilbake til topic; med mindre man hadde befalsutdannelse under førstegangstjenesten (evt etterpå...), så skal man ikke kunne bli HV-befal sånn helt uten videre, nei. Da må det være virkelig manko på folk... Minimum lagførerkurs og grunnkurs lederskap må gjennomføres for å bli sersjant.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Jeg hadde lagførerkurs i førstegangstjenesten. Men var som sagt bare menig. Dette er virkelig ikke noe jeg vil.. eneste plusset er vel at man har bedre betalt på øvelse.

Får ta en telefon over helga og høre hva faen det er som skjer..

Lenke til kommentar

Heisann. 6 mai var jeg på innrullering i HV. Greit nok, få en masse jævla utstyr og stor oppstandelse. 

Så, her om dagen dumpet det et brev fra Forsvaret hjem til min mor. Hun tok bilde og sendte til meg, og det var noe kjøregodtgjørelse eller noe i den duren tror jeg, for det var adressert Forsvarets lønnskontor eller lignende. 

Men til min store overraskelse stod det "1518 Sersjant/Kvarterme" og navnet mitt under. 

What the actual fuck? Er jeg plutselig blitt Sersjant over natta, liksom? 

Isåfall, hvilke positive sider fører dette med seg for min del? Jeg skal begynne i en jobb offshore snart, og kan ikke uten videre stille på øvelse i hytt og gevær. Innebærer det flere øvelser for en HV sjant enn en HV menig? Jeg var ikke Korporal i førstegangstjenesten, engang. 

Smått forvirret! 

I Heimevernet kan man bli satt i befalsstillinger uten ordinær befalsutdanning. Det kan godt hende at du har fått fast stilling som lagfører eller avdelingsbefal som tilsvarer grad som sersjant/kvartermester, men ofte får man ikke vinklene før man har fullført de nødvendige kursene, selv om du allikevel fungerer som det. Om du allerede har lagførerkurs, så må du i tillegg ta grunnkurs lederskap for å offisielt få grad som sersjant. Fordelen er at du får i overkant av en tusenlapp per dag, når du normalt bare ville fått dagpenger. "Ulempen" er at du har 3-4 dager lengre øvelser i året enn du ville hatt som menig. 

For min del fikk jeg plutselig innkalling til lagførerkurs. Dette var helt ufrivillig. Etter det tjenestegjorde jeg som nestlagfører i en periode, og så fikk jeg innkalling til grunnkurs lederskap. Da endte jeg opp som avdelingsbefal i en stabstropp. Tidligere i år ble jeg ufrivillig innkalt til troppssjefskurs, men da ringte jeg Heimevernet og sa at jeg ikke var interessert.  

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Så det går altså ant å protestere? Helvete, jeg ville vært fornøyd med å bare følge strømmen :p Vil ihvertfall ikke ha ansvar for en haug med andre umotiverte tullinger.

Jeg er forresten på flyttefot snart, til andre siden av landet. Hva skjer da? Blir jeg flydd til øvelser (yeah right), overført til nytt distrikt, eller kan jeg "risikere" å slippe?

Lenke til kommentar

Så det går altså ant å protestere? Helvete, jeg ville vært fornøyd med å bare følge strømmen :p Vil ihvertfall ikke ha ansvar for en haug med andre umotiverte tullinger.

Jeg er forresten på flyttefot snart, til andre siden av landet. Hva skjer da? Blir jeg flydd til øvelser (yeah right), overført til nytt distrikt, eller kan jeg "risikere" å slippe?

Du er allerede innrullert, så det blir nok overføring. Jeg vil tro du kan klage på den ufrivillige stillingen som befal. Snakk med din områdeleder om det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...