Gå til innhold

Hjelp! Trenger ny jobb

smiley88

Anbefalte innlegg

Jeg jobber for tiden i en stor klesbutikk. Jeg har stadig kolleger som slutter pga forferdelig arbeidsmiljø og stort press. Nå føler jeg det er min tur å se etter en annen sunnere arbeidsplass, hvor jeg slipper å grue meg til jobb!

Så spørsmålet mitt er! Hvilke klesbutikker har godt betalt, og ca hvor mye? Er det andre butikker som betaler ok lønn, interiør osv?

Der jeg jobber nå, har vi godt betalt + alt av tillegg! Det er vel den eneste grunnen til at jeg fremdeles arbeider der!

Jeg sparer så godt det er mulig til noe eget, og er avhengig av litt i mnd for å kunne legge av!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke tenk til å slutte uten noe annet i ryggen! Og jeg veit at klesbutikker ikke har så veldig god lønn, men det er jo varierende der også, og det er jo derfor jeg la ut dette innlegget! Jeg har hatt en nestleder stilling fra tidligere, så har jo litt å komme med!

Lenke til kommentar

Det er bare å søke på alle bransjer du har mulighet til å jobbe hos. Som for eksempel: Ikea, Rimi, Kiwi osv. Ikea anbefales ihvertfall. Jeg vet ikke hvor du bor, men bare søk overalt der det er mulig å få jobb. Når du endelig er sikker på at du har fått ny jobb. Da kan du slutte med den gamle jobben din. Prøv å få en jobb i Ikea. Det er gode karriere muligheter hos Ikea.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvorfor ikke bare yte litt mindre på jobb? La tingene skure mens du ser etter noe annet, det kan ikke være meningen å "slite" seg ut i en dårlig betalt jobb.

Får du fyken får du ledighetstrygd - ingen andre enn deg selv tenker på din egen helse.

Alternativt så kan jobben føre til sykemelding i større eller mindre grad.

Jeg hater arbeidsgivere som ikke ser sine begrensninger og som ser på arbeidstakere som en utømmelig kilde.

Lenke til kommentar

Nidar2: Ser at du tenker som de fleste bør gjøre! Men i dette tilfelle får man kjeft om man går for sakte, om man sier man er sliten, og hvis man har en liten pustepause i 30 sekunder. Jeg har aldri vært sykemeldt og hatt så mange plager i både kropp og sinn før jeg endte opp på denne plassen. Jeg veit at penger har lite å si når det kommer til helsen! Men i et samfunn hvor alt er dyrt, og egenandel på lån er til å gråte av, fordi boligprisene er høye, må man prioritere lønnen nesten like høyt!

17-18000 er god lønn for en som ikke har jobbet på plassen mer enn 1 år!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nidar2: Ser at du tenker som de fleste bør gjøre! Men i dette tilfelle får man kjeft om man går for sakte, om man sier man er sliten, og hvis man har en liten pustepause i 30 sekunder. Jeg har aldri vært sykemeldt og hatt så mange plager i både kropp og sinn før jeg endte opp på denne plassen. Jeg veit at penger har lite å si når det kommer til helsen! Men i et samfunn hvor alt er dyrt, og egenandel på lån er til å gråte av, fordi boligprisene er høye, må man prioritere lønnen nesten like høyt!

17-18000 er god lønn for en som ikke har jobbet på plassen mer enn 1 år!

Jeg tenker at det er en kvalitet å ta imot kjeft med godt humør, man får prøve å la det prelle av. Om du skal jobbe og stresse som du gjør varer du ikke lenge i arbeidslivet. Du får ymte frempå at man får det man betaler for. Tenk på deg selv.

Ungdom sliter med å komme inn på boligmarkedet og verre skal det bli med midlertidige ansettelser og dårligere betalte jobber.

Når det er sagt så er ikke budsjettet ditt umulig. Videre er det fullt forstålig at ungdom "naver" og ditt budsjett får man fort vekk også ved å være Nav-klient. Man skal ha penger til livsopphold (ca. 5000 for enslig) og bolig i tillegg. Slik jeg ser ditt budsjett ligger du på omtrent dette.

Det virker fristende og nave men du frasier du deg muligheten til å gjøre en karriere og faktisk gjøre gode penger i årene som kommer. Personlig mener jeg denne lønna er ett hån og jeg kunne aldri ha levd av å nave over lang tid, ei heller av å jobbe i butikk på denne lønna. Når jeg var yngre ville jeg nok sett annerledes på dette, men ikke nå. Det å nave er ikke liv laga i lengden når man ser på langsiktigheten, men at det er fristende forstår jeg godt at det er.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen planer om å nave, jeg er en frisk og fullt fungerende ung dame, med mye å gi så lenge jeg trives! Det eneste jeg ønsker er et hyggelig arb. Sted og miljø! Jeg kan ikke tjene mindre enn jeg gjør nå, og derfor tenkte at det muligens var noen her inne med erfaring ang lønn i de ulike kjedene, siden man ikke skal "spørre" om slikt i eventuelle jobbintervjuer!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det blir jo kr. 25000 brutto, sånn circa og gives en time timelønn på kr. 166,-.

Til butikkjobb og være tror jeg ikke dette er så ille, uten tilleggene. Tror ikke du finner en tilsvarende jobb med bedre lønn, men du kan finne en med bedre arbeidsmiljø!

Det å ha fast jobb teller endel fremfor å være på midlertidig ansettelse, noe som blir vanligere i dag.

Lenke til kommentar

Nidar2: Og der har du det største problemet mitt! Jeg blir syk av å jobbe der, men økonomisk så må jeg det for å kunne bygge et liv for meg selv! Så jeg må nok undersøke andre type jobber, og finne ut hvordan jeg skal få dette til å gå opp + en håndfull flaks! Som du selv sier, er ikke lett å bli fast ansatt!

Lenke til kommentar

Bra kvaliteter hvertfall smiley88.

Aldri være syk etc.. Jeg har samme greia... Aldri vekke fra jobb.

Trives egentlig godt men vi har så manko på folk at store mengder overtid ikke er uvanlig.. Det blir nesten for mye men jeg tjener svært godt, men har en bra utfannelse

Har du noen utdannelse som kan gi deg en bedre jobb da?

Å få deg en annen type jobb trenger nødvendigvis ikke være vanskelig hvis du står på og jobber for å få deg en..:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Alternativt stå i jobb men benytt sykemelding oftere slik at du ikke får senskader, stresskader. Du kan også få delvis sykemelding av lege. Faren er da at om legen sier 50% jobb må du gjøre hele jobben på halve tiden, ergo enda mer stress.

Siden du har 70% må det jo være mulig å få få jobb andre steder, la oss si 40% (to dager) i uka. Da får du ett innblikk i hvordan det er andre steder. Dette forutsetter jo at nåværende arbeidsgiver kan gi din overtid til andre. Ved å snakke med sjefen vil de vel neppe hindre deg i dette, alternativt får de ansette deg på 100% om du er unværlig for dem. Du kan jo ikke finne deg i å stå i en 70% stilling for at du skal på på hold i 30%.

Vil tro det følges en viss tariff i bransjen, slik at lønna er mer eller mindre lik.

Om du søker deg til steder hvor det er mindre kunder vil da jobben bli enklere? Isåfall følg med på senter eller butikker hvor kundemassen er mindre. Gå i butikken og spør og si at du er villig til å ta noen ekstravakter.

Alternativt kan lagerarbeid være noe du kan få og til en bedre betaling. Jeg ville ikke gått fra en fast stilling til en midlertidig stilling.

Siden det er stor gjennomtrekk hos deg, hva gjør dine gamle kolleger? hvor havner disse? Sjekk dem opp og få opplysninger og spør og grasset er grønnere på den andre siden.

Maxbo og byggevarer har jo også tekstilavdelinger, kanskje du har kvaliteter som gjør at du kan bli kjøkkentegner etterhvert.

Lenke til kommentar

Nidar2: Tusen takk for gode råd og engasjement! Det hjelper meg veldig mye :-)

Saken er at sjefen klikker når jeg er syk, hun blir oppgitt og får meg til å føle meg helt sykt ukonfertabel! Jeg skal dit på tirsdag med en sykemeld på 3 dager, og gruer meg helt sinnsykt, fordi jeg blir så tråkket på!

Jeg velger å tro selv at å jobbe i en dyerere butikk med varer av kvalitet vil minke kundekaos og kaos for ansatt i og med at disse butikkene da er mye mindre!

Mine gamle kolleger har fått høyere stillinger, dette er gjerne litt voksne samer! Butikksjef stillinger osv! Hun ene havnet faktisk i en blomsterbutikk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...