Gå til innhold

Kalibrere størrelse og form på bildet

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg får ikke stilt inn bildet mitt riktig, og trenger litt tips.

Når nedre horisontal er i vater så er øvre horisontal ute av vater.

Det samme gjelder vertikalene, de er ikke i lodd.

Jeg har prøvd Keystone som ikke ser ut til å hjelpe på dette.  Ellers så har jeg prøvd å forskjellige vinkler og høyder på prosjektor. Bruker helst rullehjulene for å få bildet der jeg vil ha det, men har også prøvd å fysisk tippe på prosjektor for å få det til.

Legger ved noen bilder.

Tips?

SONY VPL-HW5SES

post-21982-0-01925300-1434189899_thumb.jpg

post-21982-0-53796000-1434189908_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om den ikke står helt midt i på lerretet og peker enten mot høyre eller venstre vil vel bildet kunne bli skjevt horisontalmessig, akkurat på samme måte som om du har den høyt oppe og får et trapesformet bilde fra topp til bunn

Vet ikke om jeg forklarte meg godt nok nå, men satse på du skjønner :p

Endret av Puffet Ris
Lenke til kommentar

Du kan justere ting rimelig bra om du bruker ting rett, men prøv alltid å sette projektoren optisk rett og ha den optimal i forhold til lærret, alt av justeringer du gjør i menyen påvirker bildekvaliteten. Bruk også lensshift om du ikke er på optisk akse og pass på å projisere plant med lærretet. Bruker du keystone justering så pass på at bildet er likt ujevnt optisk, ellers trekker du bare ubalansen andre veien. Er jo enkelt å eksperimentere med dette fordi du ser jo resultatene av det du gjør hele tiden.

Lenke til kommentar

Den er plassert i senter foran lerret. Er i overkant av lerret.

Takstativet er utstyrt med justeringsskruer så jeg kan enkelt tilte og vri bildet med en skrue.

(Håper det ikke er noe skjevt innvendig av prosjektor...)

Lenke til kommentar

Du kan justere ting rimelig bra om du bruker ting rett, men prøv alltid å sette projektoren optisk rett og ha den optimal i forhold til lærret, alt av justeringer du gjør i menyen påvirker bildekvaliteten. Bruk også lensshift om du ikke er på optisk akse og pass på å projisere plant med lærretet. Bruker du keystone justering så pass på at bildet er likt ujevnt optisk, ellers trekker du bare ubalansen andre veien. Er jo enkelt å eksperimentere med dette fordi du ser jo resultatene av det du gjør hele tiden.

Ja, jeg har eksperimentert en del, men finner ikke ut hvordan jeg justerer slik at nedre horisontal er parallell med øvre horisontal.  

Har kun funnet keystone som justerer noe på bildet i menyene, men det har ikke hjulpet særlig.

Heller ikke klart å justere vertikalene. Når høyre vertikal er i lodd, så er venstre vertikal ute av lodd.

Lenke til kommentar

Noe er ikke geometrisk riktig om du opplever dette. Dette skjer ikke om du treffer senter av lærretet plant. Du har nok sjevheter i plasseringen eller veggen lærretet er i. Gå gjerne over med en vater og sjekk eller bruk en lasermåler. I mitt oppsett var projektoren plassert utenfor optisk senter i høyden og det som funket best var å dytte ut bunnen av lærretet. Brukte kun optisk og fysisk justering og endra ikke noe i menyen som forringer bildekvaliteten. Det lar seg som regel løse om du klarer å få ting mer plant.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...