KoKo_ Skrevet 13. juni 2015 Del Skrevet 13. juni 2015 Hei. Jeg får ikke stilt inn bildet mitt riktig, og trenger litt tips. Når nedre horisontal er i vater så er øvre horisontal ute av vater. Det samme gjelder vertikalene, de er ikke i lodd. Jeg har prøvd Keystone som ikke ser ut til å hjelpe på dette. Ellers så har jeg prøvd å forskjellige vinkler og høyder på prosjektor. Bruker helst rullehjulene for å få bildet der jeg vil ha det, men har også prøvd å fysisk tippe på prosjektor for å få det til. Legger ved noen bilder. Tips? SONY VPL-HW5SES Lenke til kommentar
Zash Skrevet 13. juni 2015 Del Skrevet 13. juni 2015 Er prosjektoren helt i vater? Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 13. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2015 Har ikke vatret den opp, men jeg har vridd den på "begge sider" av vater, uten at det hjelper. Burde ikke både øverste og nederste horisontal være like mye ute av vater hvis den ikke er i vater? Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 13. juni 2015 Del Skrevet 13. juni 2015 (endret) Om den ikke står helt midt i på lerretet og peker enten mot høyre eller venstre vil vel bildet kunne bli skjevt horisontalmessig, akkurat på samme måte som om du har den høyt oppe og får et trapesformet bilde fra topp til bunn Vet ikke om jeg forklarte meg godt nok nå, men satse på du skjønner Endret 13. juni 2015 av Puffet Ris Lenke til kommentar
Zash Skrevet 13. juni 2015 Del Skrevet 13. juni 2015 Hvordan er den plassert i forhold til lerret? Er den helt midt på? Er den plassert laverere eller høyere en senter av lerret? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 13. juni 2015 Del Skrevet 13. juni 2015 Du kan justere ting rimelig bra om du bruker ting rett, men prøv alltid å sette projektoren optisk rett og ha den optimal i forhold til lærret, alt av justeringer du gjør i menyen påvirker bildekvaliteten. Bruk også lensshift om du ikke er på optisk akse og pass på å projisere plant med lærretet. Bruker du keystone justering så pass på at bildet er likt ujevnt optisk, ellers trekker du bare ubalansen andre veien. Er jo enkelt å eksperimentere med dette fordi du ser jo resultatene av det du gjør hele tiden. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 13. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2015 Den er plassert i senter foran lerret. Er i overkant av lerret. Takstativet er utstyrt med justeringsskruer så jeg kan enkelt tilte og vri bildet med en skrue. (Håper det ikke er noe skjevt innvendig av prosjektor...) Lenke til kommentar
Zash Skrevet 13. juni 2015 Del Skrevet 13. juni 2015 Har du fulgt bruksanvisningen? https://docs.sony.com/release/VPLHW55ES.pdf Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 13. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2015 Du kan justere ting rimelig bra om du bruker ting rett, men prøv alltid å sette projektoren optisk rett og ha den optimal i forhold til lærret, alt av justeringer du gjør i menyen påvirker bildekvaliteten. Bruk også lensshift om du ikke er på optisk akse og pass på å projisere plant med lærretet. Bruker du keystone justering så pass på at bildet er likt ujevnt optisk, ellers trekker du bare ubalansen andre veien. Er jo enkelt å eksperimentere med dette fordi du ser jo resultatene av det du gjør hele tiden. Ja, jeg har eksperimentert en del, men finner ikke ut hvordan jeg justerer slik at nedre horisontal er parallell med øvre horisontal. Har kun funnet keystone som justerer noe på bildet i menyene, men det har ikke hjulpet særlig. Heller ikke klart å justere vertikalene. Når høyre vertikal er i lodd, så er venstre vertikal ute av lodd. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 13. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2015 Har du fulgt bruksanvisningen? https://docs.sony.com/release/VPLHW55ES.pdf Har fulgt side 16-20, men ser ikke noe om problemer relatert til at øvre og nedre horisontal ikke er parallelle. Er det normal at diss ikke er parallelle hvis man har gjort ting feil? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 13. juni 2015 Del Skrevet 13. juni 2015 (endret) Noe er ikke geometrisk riktig om du opplever dette. Dette skjer ikke om du treffer senter av lærretet plant. Du har nok sjevheter i plasseringen eller veggen lærretet er i. Gå gjerne over med en vater og sjekk eller bruk en lasermåler. I mitt oppsett var projektoren plassert utenfor optisk senter i høyden og det som funket best var å dytte ut bunnen av lærretet. Brukte kun optisk og fysisk justering og endra ikke noe i menyen som forringer bildekvaliteten. Det lar seg som regel løse om du klarer å få ting mer plant. Endret 17. juni 2015 av vidor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå