DJViking Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Jeg har hørt endel snakk om InnoDB i henhold til MySQL og at det er bedre enn MyISAM som vanligvis brukes med MySQL. Men hva er InnoDB og MyISAM i forhold til MySQL og hva er egentlig best å bruke? For det første støtter InnoDB alle ACID kravene som MyISAM ikke gjør. Og den har støtte for fremmednøkler på et nivå som ikke MyISAM har(Foreign Key Constraints). Dette er vel noe som gjør InnoDB verd å bruke, men er det noe jeg må installere på egen hånd ved siden av MySQL eller får jeg det med MySQL? MyISAM kommer jo med MySQL. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Dette står godt forklart i manualen Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 8. november 2003 Forfatter Del Skrevet 8. november 2003 Grunnen til at folk spør i slike forum som dette er å få et klart førstehåndssvar og ikkje bli koblet videre til Jeg hadde allerede lest på manualen før jeg skrev i dette forumet. Kan det kanskje tenkes at jeg vil ha et annet(norsk synspunkt) av saken? Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Så du mener at jeg skal oversette manualen? Det er en grei diskusjon av for- og bakdeler av tabelltypene i manualen. Subjektive "meninger" om saken er vel ganske irellevante i og med at vi ikke vet hva du krever ifra databasen din. Som alltid så er det laget forskjellige tabeller til forskjellige formål. Kort fortalt så er InnoDB "transaction safe" Advantages of transaction-safe tables (TST): Safer. Even if MySQL crashes or you get hardware problems, you can get your data back, either by automatic recovery or from a backup + the transaction log. You can combine many statements and accept these all in one go with the COMMIT command. You can execute ROLLBACK to ignore your changes (if you are not running in auto-commit mode). If an update fails, all your changes will be restored. (With NTST tables all changes that have taken place are permanent) Can provide better concurrency if the table gets many updates concurrently with reads. Mens MyISAM ikke er det Advantages of not transaction-safe tables (NTST): Much faster as there is no transaction overhead. Will use less disk space as there is no overhead of transactions. Will use less memory to do updates. Var det noe annet du lurte på? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå