baldviking Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 USA er avhengig av resten av verden på mange måter: Våpenindustrien deres trenger tungmetaller som de importerer fra bl.a Russland De har egen olje, men reservene krymper stadig. Mer oljeutvinning i Alaska truer miljøet. Oljen i West-Wirginia ligger i skifer og er dyr å få opp. De trenger resten av verden som marked for underholdningsindustrien og våpenindustrien, som snart er det eneste de klarer å eksportere De har kjempeunderskudd på handelsbalansen og trenger jevn tilførsel av kapital, altså at europeiske, japanske og arabiske olje og pensjonsfond kjøper amerikanske aksjer og statsobligasjoner Jeg tror ikke USA invaderte Irak for å ta den irakiske oljen, men det er klart USA tjener på å fremstå som sterk, stabil og usårlig. 9/11 rokket ved inntrykket av USA som usårlig. Ved å slå til og gjennomføre noe de trodde skulle være et kjapt felttog mot en i verdens øyne upopulær diktator, mente de vel å styrke egen stormaktsstatus, pluss sikre seg en ny alliert ved å få støtte fra det frigjorte, irakiske folket. Irak ville tross alt bli en mye bedre alliert enn f.eks Saudi-Arabia eller Kuwait. De landene lever jo nesten i middelalderen. Irak er moderne, med skikkelig skolevesen, egen industri et.c. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 Kuwait er egentlig ganske moderne da... I denne globaliseringsverdenen vi lever i dag, er alle avhengige av alle nesten. Å sikre seg en allierte i Midt-Østen er sikkert en av de grunnene som er høyere på listen for krigen. Saddam sto bak mye av palestinere sine aksjoner ved å betale familiene til selvmordsbombere, osv. Å få han ut derfra hjelper fredsprosessen i Israel, som er kanskje det største "såret" i hele verden for verdens meninger og politikk. Hvis man kan blidgjøre palestinerene i den konflikten, og få slutt på den, så blidgjør man veldig mange muslimer og arabere rundt omkring i regionen og ikke minst i verden. Hvis man vil anse dette som en del av "Pax Americana" så syns jeg at dette egentlig er ganske positivt... Lenke til kommentar
iDude Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 (endret) Saddam sto bak mye av palestinere sine aksjoner ved å betale familiene til selvmordsbombere, osv. Å få han ut derfra hjelper fredsprosessen i Israel, som er kanskje det største "såret" i hele verden for verdens meninger og politikk. Nå har jeg vansklig for å sette meg inn i selvmordbomberes psyke, men jeg tviler på at håpet om penger fra Saddam er det som får en mann til å tippe over... Tror ikke dette vil redusere antall selvmordsbombere i Israel/Palestina-konflikten, snarere tvert imot. Endret 22. november 2003 av ibrotha Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 Kuwait er moderne teknisk, men politisk er de en føydalstat, det var hva jeg mente med at de befant seg nesten i middelalderen. Irak, Iran og Egypt avholder i alle fall valg, selv om prosessen ikke alltid er/har vært veldig demokratisk. Dessuten er Kuwait upopulære i Midt-Østen, akkurat som Saudi-Arabia, Quatar, Emiratene. De har liten befolkning som velter seg i stor rikdom og har gjort seg avhengig av gjestearbeidere, både filipinere til å vaske husene sine, og nordmenn til å drive vannrenseanlegg. Land som Irak, Iran og Egypt har stor befolkning. Å få et av disse over på sin side, og få det demokratisk i tillegg, ville være stor seier for USA. Disse landene har også klart å bygge opp mer med mindre ressurser (mindre olje pr innbygger enn gulfstatene ovenfor). En selvhjulpen alliert er alltid verdifull. Problemet er vel at amerikanerne som vanlige er naive og tror at ved å fjerne Sadam skal Irakerne omfavne dem og deres livstil. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 Nå har jeg vansklig for å sette meg inn i selvmordbomberes psyke, men jeg tviler på at håpet om penger fra Saddam er det som får en mann til å tippe over... Tror ikke dette vil redusere antall selvmordsbombere i Israel/Palestina-konflikten, snarere tvert imot. Vel, se det sånn: Du er en palestiner. Du hater Israel og israelere. Du vil bli en martyr. Du vil utføre et bombeangrep på israelske mål. Dette har du tenkt deg å gjøre. Newsflash: Saddam gir $10.000 til alle familier av selvmordsbombere. Du reflekterer på dine "planer". Hvis ikke det var nok motivasjon fra før, skal familien din bli rik etter du gjør dette i tillegg. Dvs. dette er ikke lenger noe å tenke over, en beslutning er nå tatt. Hvordan vil dette ikke redusere de? Alle de som nølte før, har nå en mindre grunn til å gjøre det. Det blir selvfølgelig de som hadde gjort det uansett. Men $10.000 til stakkars mor setter dine tanker ganske på spissen. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Hva med tanken på at Israelsk militær vil knuse boligen til din gamle mor da? Vil ikke den kanskje veie opp for pengene? Selvmordsombing er ett siste desperat forsøk på å få gjort noe i livet. På å bedre forholdene til palestinerne. det blir ingen løsning på denne konflikten får Israel frigjør de okkuperte områdene, før Israel slutter å rasere landsbyer, før Israel slutter å drepe uskyldige. Først da kan selvmordsbombingen bli avsluttet. Støtt Intifadaen! Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 det blir ingen løsning på denne konflikten får Israel frigjør de okkuperte områdene, før Israel slutter å rasere landsbyer, før Israel slutter å drepe uskyldige. Først da kan selvmordsbombingen bli avsluttet. Støtt Intifadaen! En sak har alltid to sider. Så lenge Palestinerene ikke godtar at staten Israel har en rett til å eksistere vil det ikke bli fred. Israel tilbød no sånn som 97 prosent av landet tilbake i 2000 (tror jeg - var i sluttfasen av Clintons president periode) men Arafat sa ja på engelsk og nei på arabisk. Arbeiderpartiet i Israel mistet makten, og han fikk inn en lynende intelligent krigsherre som statsminister i Israel i stedet. Resten er historie. Intifadaen vil aldri gi Palestinerene fred. Men vil påføre begge sider enorme lidelser. Det finnes ikke noen annen løsning enn politisk. En militær løsning er det siste palestinerene bør ønske, da en slik løsning ville fått Warsawa-ghettoen til å se ut som en lekeplass. Selvmordsbombere -> Israelsk svar -> selvmordsbombere osv. ad infinitum Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Arafat sa ja på engelsk og nei på arabisk. Ja, dette er et makt problem i de øvre kvartaler... Arafat vil ikke at Israel skal eksistere... i det hele tatt. Dermed gir han seg aldri før Israel er helt utryddet. Israel har gjentatte ganger sagt at de går med på en palestinsk stat, etc, etc, etc. Arafat sier nei, han vil drepe og utslette jødene. Så lenge Arafat og hans bande med terrorister styrer det politiske spillet, blir det aldri fred. Dette begynte forresten med at araberene ikke ville godta at Israel skulle få eksistere... samme synspunkt som de har nå. Israel har aldri hatt noe imot en palestinsk stat, akkurat som FN opprettet i 1948. Lenke til kommentar
lodott Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Det blir aldri fred der før begge folkegruppene slutter med "krigshandlingene" sine.. Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Så lenge de blander religion inn i det ville jeg ikke holdt pusten og venta på det.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå