mannen i grønt Skrevet 12. juni 2015 Del Skrevet 12. juni 2015 Hei Jeg trenger en IPS-skjerm til grafisk design, hovedsaklig til skjerm. Har sett litt og er usikker på størrelse og hvorvidt det er noe poeng med 4k over 25x14. Størrelsen må være 27'' eller mer. Er det noen som har noen tips og gode erfaringer med noen IPS-skjermer? Lenke til kommentar
wampster Skrevet 12. juni 2015 Del Skrevet 12. juni 2015 Hadde jo vært greit å vite budsjettet ditt og hvor "proff/bra" skjermen må være ift fargebehandlig/fargegjengivelse etc. Lenke til kommentar
mannen i grønt Skrevet 12. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2015 (endret) Hadde jo vært greit å vite budsjettet ditt og hvor "proff/bra" skjermen må være ift fargebehandlig/fargegjengivelse etc. Har egentlig ikke satt noe budsjett, men jeg ser ikke helt vits med å svi av type 20k for en skjerm feks. Det er da ikke så store forskjeller hvis man kommer opp i en høyere prisklasse? En skjerm der man får mye for pengene, men som ikke er av det aller dyreste slaget kanskje... alt mellom 0-10k eller noe. En skjermer utvikler seg rask nå, så det å investere for mye er vel heller ikke lurt? Endret 12. juni 2015 av mannen i grønt Lenke til kommentar
mannen i grønt Skrevet 19. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2015 Er litt høyere kontrastnivå og refreshrate det eneste forskjell mellom denne https://www.komplett.no/asus-27-led-pb278qr/824581?cks=ASS&assoc=D17C9206-4ABF-4D73-94BE-9D52E5984D4Dog denne https://www.komplett.no/acer-27-led-predator-g-sync-xb270hu/836743#!tab:info ? Er vel ikke vits å svi av 3k mer for å få refreshrate som jeg allikevel ikke har veldig bruk for+litte gran høyere kontrast? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 (endret) Hvis du skal ha IPS til grafisk design så trenger du et panel med wide gamut og 10-bits fageprosessering, helst 12-bits intern LUT eller mer. Eksempler: EIZO Coloredge CS270 Dell U2713H Dell U3014 Men det finnes mange skjermer som er noe billigere som ikke har slike fordeler, derfor må dette ikke forveksles med blant annet U2715H som ikke er en grafikerskjerm. Endret 19. juni 2015 av efikkan Lenke til kommentar
mannen i grønt Skrevet 19. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2015 Hvis du skal ha IPS til grafisk design så trenger du et panel med wide gamut og 10-bits fageprosessering, helst 12-bits intern LUT eller mer. Eksempler: EIZO Coloredge CS270 Dell U2713H Dell U3014 Men det finnes mange skjermer som er noe billigere som ikke har slike fordeler, derfor må dette ikke forveksles med blant annet U2715H som ikke er en grafikerskjerm. Takk for svar! Hvordan sjekker jeg egentlig LUT-spesifikasjonene på en skjerm? Jeg så også litt på en bredde skjerm av denne typen https://www.komplett.no/dell-34-led-curved-u3415w/836880?cks=ASS&assoc=26FB581C-3DAA-4F6A-AEA0-8720D71DBD87#!tab:extrasom jeg må innrømme frister veldig med Windows 10 der man kan ha to (valgte) programmer oppe samtidig. Har du noen tips til slike også? Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Takk for svar! Hvordan sjekker jeg egentlig LUT-spesifikasjonene på en skjerm? Jeg så også litt på en bredde skjerm av denne typen https://www.komplett.no/dell-34-led-curved-u3415w/836880?cks=ASS&assoc=26FB581C-3DAA-4F6A-AEA0-8720D71DBD87#!tab:extrasom jeg må innrømme frister veldig med Windows 10 der man kan ha to (valgte) programmer oppe samtidig. Har du noen tips til slike også? Man kan ha to programmer oppe i Windows 7 også. Det er bare å trekke de ene vinduet til den ene kanten og det andre vinduet til den andre kanten. Lenke til kommentar
mannen i grønt Skrevet 19. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2015 (endret) Takk for svar! Hvordan sjekker jeg egentlig LUT-spesifikasjonene på en skjerm? Jeg så også litt på en bredde skjerm av denne typen https://www.komplett.no/dell-34-led-curved-u3415w/836880?cks=ASS&assoc=26FB581C-3DAA-4F6A-AEA0-8720D71DBD87#!tab:extrasom jeg må innrømme frister veldig med Windows 10 der man kan ha to (valgte) programmer oppe samtidig. Har du noen tips til slike også? Man kan ha to programmer oppe i Windows 7 også. Det er bare å trekke de ene vinduet til den ene kanten og det andre vinduet til den andre kanten. Ja, men du kan bare ha ett valgt vindu/program (for å spare RAM), noe man visstnok skal slippe i Windows 10. Dette er et stort problem når man jobber simultant i feks Photoshop og Illustrator. Endret 19. juni 2015 av mannen i grønt Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 20. juni 2015 Del Skrevet 20. juni 2015 Takk for svar! Hvordan sjekker jeg egentlig LUT-spesifikasjonene på en skjerm? Jeg så også litt på en bredde skjerm av denne typen https://www.komplett.no/dell-34-led-curved-u3415w/836880?cks=ASS&assoc=26FB581C-3DAA-4F6A-AEA0-8720D71DBD87#!tab:extrasom jeg må innrømme frister veldig med Windows 10 der man kan ha to (valgte) programmer oppe samtidig. Har du noen tips til slike også?Det er bare et mindretall av IPS-panelene på markedet som er gode. LUT står for look-up-table(for fargekorreksjon), og er en forutsetning for å kunne kalibrere skjermen ordentlig. Kun grafikerskjermer har programmerbar LUT innebygget i skjermen, mens vanlige skjermer bruker den innebygde 8-bits LUTen i skjermkortet. Dette betyr at alle tester du ser av skjermer uten hardware LUT er faktisk egentlig ikke kalibrert ordentlig, men kalibrert i software. Det er en vesentlig forskjell på hardware-LUT og LUT i skjermkort. For det første lar en hardware-LUT deg finkalibrere piksler, mens en software-LUT kun lar deg forskyve hele RGB-verdier i 8-bit. Det betyr at når du software-kalibrerer en skjerm så introduserer du nye lokale fargefeil, og det vil gå på bekostning av graderingsnivåene du har. Programmerbar hardware-LUT finner du bare i de beste grafikerskjermene, fra Eizo er det ColorEdge-serien, Nec har en del i samme prisklasse, Dell har noen få, og HP og noen andre har vel et par. Noen eksempler: (se linkene) Dell U3014 14-bit LUT, 10-bit native fargedybde, wide gamut Dell U2713H 14-bit LUT, 10-bit fargedybde (8-bit + FRC), wide gamut Eizo ColorEdge CS270 16-bit LUT, 10-bit fargedybde (8-bit +FRC), wide gamut Produsentene bruker å beskrive dette på sine nettsider, hvis det ikke står noe om LUT, så har skjermen det neppe. Dell U3415W har ikke programmerbar LUT, standard gamut og er mer et standard "rimelig" IPS-panel. Takk for svar! Hvordan sjekker jeg egentlig LUT-spesifikasjonene på en skjerm? Jeg så også litt på en bredde skjerm av denne typen https://www.komplett.no/dell-34-led-curved-u3415w/836880?cks=ASS&assoc=26FB581C-3DAA-4F6A-AEA0-8720D71DBD87#!tab:extrasom jeg må innrømme frister veldig med Windows 10 der man kan ha to (valgte) programmer oppe samtidig. Har du noen tips til slike også?Man kan ha to programmer oppe i Windows 7 også. Det er bare å trekke de ene vinduet til den ene kanten og det andre vinduet til den andre kanten. Ja, men du kan bare ha ett valgt vindu/program (for å spare RAM), noe man visstnok skal slippe i Windows 10. Dette er et stort problem når man jobber simultant i feks Photoshop og Illustrator. Du kan vel stille opp programmer slik i alle nyere Windows-versjoner, med Windows-tast og piltaster. Jeg kjenner ikke til at programmer kan bruke mindre RAM når de ikke er i fokus. Sørg for å ha rikelig med minne til alle arbeidsoppgaver du driver med. Lenke til kommentar
mannen i grønt Skrevet 20. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2015 Takk for svar! Hvordan sjekker jeg egentlig LUT-spesifikasjonene på en skjerm? Jeg så også litt på en bredde skjerm av denne typen https://www.komplett.no/dell-34-led-curved-u3415w/836880?cks=ASS&assoc=26FB581C-3DAA-4F6A-AEA0-8720D71DBD87#!tab:extrasom jeg må innrømme frister veldig med Windows 10 der man kan ha to (valgte) programmer oppe samtidig. Har du noen tips til slike også?Det er bare et mindretall av IPS-panelene på markedet som er gode. LUT står for look-up-table(for fargekorreksjon), og er en forutsetning for å kunne kalibrere skjermen ordentlig. Kun grafikerskjermer har programmerbar LUT innebygget i skjermen, mens vanlige skjermer bruker den innebygde 8-bits LUTen i skjermkortet. Dette betyr at alle tester du ser av skjermer uten hardware LUT er faktisk egentlig ikke kalibrert ordentlig, men kalibrert i software. Det er en vesentlig forskjell på hardware-LUT og LUT i skjermkort. For det første lar en hardware-LUT deg finkalibrere piksler, mens en software-LUT kun lar deg forskyve hele RGB-verdier i 8-bit. Det betyr at når du software-kalibrerer en skjerm så introduserer du nye lokale fargefeil, og det vil gå på bekostning av graderingsnivåene du har. Programmerbar hardware-LUT finner du bare i de beste grafikerskjermene, fra Eizo er det ColorEdge-serien, Nec har en del i samme prisklasse, Dell har noen få, og HP og noen andre har vel et par. Noen eksempler: (se linkene) Dell U3014 14-bit LUT, 10-bit native fargedybde, wide gamut Dell U2713H 14-bit LUT, 10-bit fargedybde (8-bit + FRC), wide gamut Eizo ColorEdge CS270 16-bit LUT, 10-bit fargedybde (8-bit +FRC), wide gamut Produsentene bruker å beskrive dette på sine nettsider, hvis det ikke står noe om LUT, så har skjermen det neppe. Dell U3415W har ikke programmerbar LUT, standard gamut og er mer et standard "rimelig" IPS-panel. Takk for svar! Hvordan sjekker jeg egentlig LUT-spesifikasjonene på en skjerm? Jeg så også litt på en bredde skjerm av denne typen https://www.komplett.no/dell-34-led-curved-u3415w/836880?cks=ASS&assoc=26FB581C-3DAA-4F6A-AEA0-8720D71DBD87#!tab:extrasom jeg må innrømme frister veldig med Windows 10 der man kan ha to (valgte) programmer oppe samtidig. Har du noen tips til slike også?Man kan ha to programmer oppe i Windows 7 også. Det er bare å trekke de ene vinduet til den ene kanten og det andre vinduet til den andre kanten. Ja, men du kan bare ha ett valgt vindu/program (for å spare RAM), noe man visstnok skal slippe i Windows 10. Dette er et stort problem når man jobber simultant i feks Photoshop og Illustrator. Du kan vel stille opp programmer slik i alle nyere Windows-versjoner, med Windows-tast og piltaster. Jeg kjenner ikke til at programmer kan bruke mindre RAM når de ikke er i fokus. Sørg for å ha rikelig med minne til alle arbeidsoppgaver du driver med. Takk, det var til stor hjelp. Vil det da i realiteten si at at IPS-paneler ikke er bedre enn feks VA-paneler om det ikke er mer enn 8-bit? Er det noen grunn da til å velge IPS fremfor noe annet om den ikke kan hardwarekalibreres? Lenke til kommentar
mannen i grønt Skrevet 20. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2015 Hva tror du om denne? http://www.lg.com/uk/monitors/lg-34UM95 Den første 34'' som ble lansert og har 10-bit farger. Bedre enn Samsungen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå