genser Skrevet 12. juni 2015 Del Skrevet 12. juni 2015 Jeg har de siste årene brukt Vertex 3 120GB og vært godt fornøyd med den. Jeg har ikke benket den, men den har gitt god ytelse. Nå har jeg kjøpt ny og større SSD, og Vertex'en har blitt degradert til å ta seg av nedlastinger og midlertidige filer. Men, nå som jeg la inn den nye disken, ble ytelsen til den gamle Vertex'en plutselig redusert. Ved enkel benking yter den de ca 500MB/s read/write som den skal, men ved overføring av fil i Windows yter den mellom 100MB/s og 135MB/s. Dette er forøvrig samme som min mekaniske disk yter, men er altså fra SSD til SSD. Hva kan være feil? Den er selvfølgelig på en SATA6GB/s, men jeg lurer på om HK'et (Asus P8Z68-V Pro) har to ulike kontrollere innenfor SATA6GB/s. Takk for hjelp. Vedlagt er illustrasjonsbilder Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12. juni 2015 Del Skrevet 12. juni 2015 Du får la vær å bruke marvell kontrolleren (de mørke blå) , den suger. Du har to 6GB/s Intel porter (grå) og fire 3GB/s Intel porter (lys blå) Brikkesettets sata 3GB/s porter er bedre da. Lenke til kommentar
genser Skrevet 12. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2015 Hmm, kan det altså stå så ille til med den kontrolleren? Jeg har sett etter drivere på Asus' side, uten resultater. Høres drøyt ut at kontrolleren er så dårlig at det lønner seg å gå over på 3GB/s-porten. Når jeg har 3 disker med SATA6GB/s vil man jo gjerne bruke det.. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12. juni 2015 Del Skrevet 12. juni 2015 Søk her på forumet om du ikke tror meg. Det lønner seg . Det er noe som heter i/o og respons som er minst like viktig. Nå har du jo lav hastighet allikevel. Jeg har forresten to sånne hovedkort og en drøss med SSD . Lenke til kommentar
genser Skrevet 12. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2015 Er ikke at jeg ikke tror deg, bare at jeg håpet på at det var et annet svar Men jeg tok en sjekk nå, begge SSD'ene er visst på Intel kontrolleren (de grå). Kun HDD'en er på den Marvell-kontrolleren, og den disken yter som den skal. Da er jeg like langt... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12. juni 2015 Del Skrevet 12. juni 2015 Dårlig ytelse med marvell 6G kontrolleren på Asus z68 er gammelt nytt http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=222779 Så det er bare bra du ikke bruker den. Du får benchmarke med noe annet enn windows filecopy , da de tallene ikke alltid er korrekte for lange/store filer fra start til slutt. Lenke til kommentar
genser Skrevet 12. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2015 Problemet er jo nettopp at den scorer greit i benker, men ikke ved filoverføring. Så, det kan godt være at dette er et software-problem av noe slag. Men det er jo filoverføring i praksis som har noe å si, ikke hva den yter i benk. Har prøvd å regne på det, og hastigheten Windows oppgir virker ganske så korrekt den. Uansett nøyaktig eller ikke, hastighetene jeg får er omtrent en tredjedel av hva jeg bør få. :/ Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 12. juni 2015 Del Skrevet 12. juni 2015 Kan jo godt være at SSDen har degradert seg, blir jo dårligere over tid desverre! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12. juni 2015 Del Skrevet 12. juni 2015 (endret) Man vet jo ikke noe nå utfra test metodikken. Bytt sata kabel. Ha begge Ssd du tester med på Intel 6GB/s Test begge individuelt med asssd/anvil. Post resultater /skjermbilde slik man kan sammenlikne mot tilsvarende systemer.. Yter den gamle dårlig kjør secure erase. Endret 12. juni 2015 av syar2003 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå