Gå til innhold

Forhandle om ny boliglånsrente?

ltdata

Anbefalte innlegg

Er det mulig å forhandle seg til en lavere boliglånsrente hvis man har vært en god betaler og betalt ned lånet jevnt og trutt? La oss si at man har klart å halvere boliglånet fra 2 mill til 1 mill på kort tid. 5 år.

Jeg anser det som at bankens risiko er redusert for default på lånet og man har visst at man er en over gjennonsnittlig god betaler. Kan man da forhandle om en lavere rente?

Og hva med belåningsgrad. Hvis man har en belåningsgrad på 50% istedenfor 85% (som jeg anser som ganske vanlig) Kan det også være en grunn til forhandling om lavere rente?, da bankens risiko og har blitt redusert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan definitivt forhandle, men normalt kommer man ikke særlig lavere enn den laveste renta bankene tilbyr, typ totalkunde eller boligån ung.

Hvis banken din har høyere rente enn nabobanken bør man kunne prute dem ned i match, dersom man har et greit kundeforhold så de ønsker å beholde deg.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Man kan definitivt forhandle, men normalt kommer man ikke særlig lavere enn den laveste renta bankene tilbyr, typ totalkunde eller boligån ung.

Hvis banken din har høyere rente enn nabobanken bør man kunne prute dem ned i match, dersom man har et greit kundeforhold så de ønsker å beholde deg.

Jeg finn en rente lavere enn banken har som rente på Boliglån Ung. Handler om å møte de rette folkene, bruke de kortene man har. En ordnet økonomi og det å vise at man er en god betaler pleier å hjelpe.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Jeg har boliglån ung og 3% rente. Belåningsgrad på 65%, men lånet er delt mellom meg og min samboer, så jeg regner med det reduserer bankens risiko ytterligere enn om bare 1 person var ansvarlig.

Samboeren min er kan bli medlem i en av disse organisjonene for folk med høy utdanning (tekna, nito osv) og da ser jeg at det kanskje er en mulighet å flytte lånet til gjensidige bank som har 2.5% rente. ( Hvis de godtar oss da)

Kunne det gå an å presse den lavere enn 2.5% eller blir det å tro på julenissen? :)

Endret av ltdata
Lenke til kommentar

Vell, ja, du kan faa den ned til 2.45% :p Fikk brev fra Gjensidige i gaar om at renten ble satt ned igjen.

Jeg flyttet til Gjensidige tidligere i aar, og er ogsaa medlem i Tekna. Da jeg flyttet var renten 2.8%, og ble saa nesten med en gang satt ned til 2.6%, og igjen ned til 2.45%.

Du bør ta kontakt med banken din, og forklare at hun er medlem, og dermed vil faa 2.45% rente, og høre om de er villig til aa matche dette!
Med saa lav belaaningsgrad, og to som har laanet, saa regner jeg med at Gjensidige ønsker dere velkommen med aapne armer!

Lenke til kommentar

Kommer vel litt an på banken også... Er bare å bytte bank hvis ikke... Mine foreldre har fleksilån og bare 20% belåningsgrad eller så.. Var ikke snakk i helvete om at de fikk ned renta... Aldri vært for sen med et avdrag eller noe. Dette en liten lokal drittbank.. Mens jeg som ligger rundt 60% eller så fikk lett typ 2.7 eller så hos dnb.

Edit: gamlingene lå på 4% eller så

Endret av ARJ
Lenke til kommentar

Takk for svar folkens, lærer mye.

Jeg lurer på også hvordan bankene tenker.

Min mor søkte om boliglån i banken for ca 5 år siden. Hun var da i begynnelsen av 50 årene. Hun hadde 200 000 i egenkapital. Hun har en gjennomsnittslønn og hun har jobbet fulltid i alle år og kommer nok til å få en ganske bra pensjon.

Banken ville ikke gi mer enn 600 000 i lån maks.

Jeg er litt overrasket over dette, for er ikke hun en av de sikreste betalerne de kan ha? Når hun går av med pensjon er hun jo egentlig sikret en ganske god inntekt inntil hun tar kvelden.

Tenker banken slik at når du er 50 så kan du dø ganske snart og derfor vil de ikke risikere å låne ut mye til folk i den alderen?

Jeg hadde trodd de kunne tilby minst 1 mill i lån til min mor, men jeg har ikke så mye greie på økonomi, så det er vel en grunn til at de ikke kunne gi så mye.

Noen som vet hvordan banken tenker i en slik situasjon? De gav oss ingen begrunnelse.

Endret av ltdata
Lenke til kommentar

Om ikke hun har spesielle fradrag tilsier jo det en lønn på 380-450.000, som lett burde kvalifisere til 1,5mill.

Nå var det riktignok andre tider for 10 år siden, men jeg fikk jo 1.2 rett etter læretida, med ei lønn på 240.000..

Spør en annen bank!

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan banken tenker i en slik situasjon? De gav oss ingen begrunnelse.

Spurte dere om en begrunnelse?

Jeg husker ikke. Husker bare at vi ble ganske overrasket og gav utrykk for det da vi hadde forventet endel mer. Men kunderådgiveren var ganske taus. Vi skulle nok prøvd å spørre om begrunnelsen. Min mor var i en annen filial hos samme bank, men fikk samme sum der. Uansett det er ikke noe problem nå lenger. Jeg bare lurte hva bankens logikk var i dette tilfellet. De hadde sikkert sine grunner.

Lenke til kommentar

Vell, ja, du kan faa den ned til 2.45% :p Fikk brev fra Gjensidige i gaar om at renten ble satt ned igjen.

Jeg flyttet til Gjensidige tidligere i aar, og er ogsaa medlem i Tekna. Da jeg flyttet var renten 2.8%, og ble saa nesten med en gang satt ned til 2.6%, og igjen ned til 2.45%.

Du bør ta kontakt med banken din, og forklare at hun er medlem, og dermed vil faa 2.45% rente, og høre om de er villig til aa matche dette!

Med saa lav belaaningsgrad, og to som har laanet, saa regner jeg med at Gjensidige ønsker dere velkommen med aapne armer!

Fikk brev fra Danske Bank i mai:

Nominell rentesats ny: 2,750 % p.a. gammel: 2,850 % p.a. Effektiv rentesats ny: 2,824 % p.a

Kan vi vente at det kommer et nytt rentekutt fra Danske Bank i juni? Hvis ikke gjør jeg vel lurt i å bytte til Gjensidige. 

Lenke til kommentar

Gå inn på Gjensidige og fyll ut skjema for uforpliktende tilbud på lån. Da har du noe mer konkret enn at du 'tror de ville gitt deg ...%'. Jeg gjorde dette nylig og da matchet DNB tilbudet fra Gjensidige som da var 2,6. Nå skal det sies at en uke etterpå senket Gjensidige renten til 2,45 , så nå føler jeg meg som en massekopp hvis jeg ringer enda en gang og ber in ny rente :p

Lenke til kommentar

Fikk brev fra Danske Bank i mai:

Nominell rentesats ny: 2,750 % p.a. gammel: 2,850 % p.a. Effektiv rentesats ny: 2,824 % p.a

Kan vi vente at det kommer et nytt rentekutt fra Danske Bank i juni? Hvis ikke gjør jeg vel lurt i å bytte til Gjensidige. 

DanskeBank er vel en typisk "prutebank", der du kan få ned renta ved forhandling.

Mens andre banker, som Skandiabanken, er lojale mot prislistene sine og behandler alle likt. Da nytter det ikke å prøve seg med hvor gode tilbud andre har. Da får du heller bli kunde der, da. Jeg liker best denne typen banker!

Hvis du ikke liker prisen hos Rimi får du handle hos Rema, ikke løpe til Rimi og fortelle dem at Rema har et bedre tilbud!

Lenke til kommentar

Vell, banken din har jo bare to valg hvis du har fått et bedre tilbud hos en annen bank, og vurderer å bytte: 

De kan nekte å gi deg bedre rente, og dermed tape deg som kunde.

De kan gi deg bedre rente, og dermed fortsatt tjene penger på deg. 

De fleste bankene er, utrolig nok, interessert i å tjene penger! Sykt, nojac, men helt sant! Bare prøv! 

Jeg ble faktisk oppring av min gamle bank da de fikk papirene om at jeg skulle bytte til Gjensidige, og var villig til å matche renten til Gjensidige, sånn helt uten videre... 

Jeg sier ikke at Rimi ringer til deg hvis de hører at du har planer om å handle på Rema, men synes og det var en litt dårlig sammenligning...

Men hvis du heller vil være trofast, og betale mer penger enn nødvendig, så skal ikke jeg stoppe deg. 

Lenke til kommentar

Nei da, jeg vil ikke betale mer enn nødvendig. Derfor er jeg kunde i banker som holder seg i toppen av rentebarometerne. 

Jeg gidder ikke å ha kundeforhold til prutebankene langt nede på lista for så å forsøke å presse dem til bedre vilkår! Da bytter jeg heller.

Derfor sammenligningen med butikker. Hvorfor gå til en dårlig butikk for å prute når du kan gå til en god butikk med en gang? En som har faste priser og behandler alle likt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...