Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

farlig å spise ting som vokser ved siden av motorvei?

heblilla

Anbefalte innlegg

Fant en rabarbraplante mellom togskinnene og motorveien. Har spist ca i underkant av en kg av den rabarbraen. Vet ikke om det er derfor jeg føler meg sjuk nå, hm....

Det er ikke mange biler som kjører på bly-bensin nå lenger vel?

Men jorda der nede kan jo være blyholdig fra gammelt av .

Ingen fare, bare litt influensa-symptomer, sikkert ikke noen sammenheng?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stikkord er garvesyre, for ikke å glemme magesyre, maursyre, svovelsyre og salpetersyre.

Merkjeleg nok nemner du ikkje den mest kjende syra i rabarbra, nemleg oksalsyre. Den motvirkar opptak av kalsium i kroppen. Derfor skal rabarbragraut alltid etast med mjølk eller fløte.

Dødeleg dose oksalsyre er 4 kilo rabarbra (1,5 kg for born).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Merkjeleg nok nemner du ikkje den mest kjende syra i rabarbra, nemleg oksalsyre. Den motvirkar opptak av kalsium i kroppen.

Du har rett i det, mitt innlegg var ment som en spøk. Når det gjelder oksalsyre, så er det mindre av det i rabarbra som høstes på denne tiden av året, senere på året stiger innholdet. Oksalsyre er heller ikke bare negativt, det har medisinsk effekt da den dreper parasitter og hemmer formering av bakterier. På den negative siden binder den kalsium, som du er inne på, så man skal ikke overdrive.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er nok bare en alminnelig influensa. Sikkert bare en psykisk greie at jeg kjenner en metall-smak i munnen.

Spiste rabarbraen først som suppe, siden som grøt med melk.

Nei, da var det sikkert bare et sammentreff at jeg blei sjuk rett etterpå.

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Hva får deg til å spise rabarbra i utgangpunktet? Du må være syk fra før av og. Samme med de alternativ-damene her som plukker brennesle. Gudene vet hvor mye brennesle de må ha spist opp gjennom, det er jo helt "koko". Hva blir det neste? Løvetann og fersk plenklipp (må ikke maule godsakene)?

God bedring!

Lenke til kommentar

Hva får deg til å spise rabarbra i utgangpunktet? Du må være syk fra før av og. Samme med de alternativ-damene her som plukker brennesle. Gudene vet hvor mye brennesle de må ha spist opp gjennom, det er jo helt "koko". Hva blir det neste? Løvetann og fersk plenklipp (må ikke maule godsakene)?

Dette kjem sikkert som eit sjokk på deg, men frukt og grønnsaker du finn i butikkhyllene har faktisk eingong vakse på eller i jorda. Det er fullt mogeleg å ta snarvegen og plukke matvarer direkte frå jorda. Men fåvitingar som deg bør nok halde seg til butikkvarer, for problemet er at ikkje alt som veks på jorda kan fordøyast av menneskemagen - blant anna ikkje gras, som du foreslår. Hald deg til industrimat, helst kjøpt på bensinstasjonar, du.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dette kjem sikkert som eit sjokk på deg, men frukt og grønnsaker du finn i butikkhyllene har faktisk eingong vakse på eller i jorda. Det er fullt mogeleg å ta snarvegen og plukke matvarer direkte frå jorda. Men fåvitingar som deg bør nok halde seg til butikkvarer, for problemet er at ikkje alt som veks på jorda kan fordøyast av menneskemagen - blant anna ikkje gras, som du foreslår. Hald deg til industrimat, helst kjøpt på bensinstasjonar, du.

De bruker jo drivhus... det er DU som er "fåviting". Og når man skal til Mars så bare tar de en hydroponikk. Farvel, skitne klode. Men dere "koko-folk" kan kose dere med rabarbra og annen hipsterføde. For meg er "sky the limit"...

Koz deg med grammofonplatene dine, hipsterboy...

Lenke til kommentar

Rabarbra er ikke noe mystisk å ete. Det har nordmenn spist til alle tider. Og det er godt. Rabarbra-pai fx...hadde jeg gidda . Den som tror at rabarbra er alternativ mat, må sannelig ta og skjerpe seg litt altså.

Og ikke at det er noe galt i å tenke litt ukonvensjonelt. Akkurat hvetegress kan jeg styre meg for. Samme med løvetannblader og brennesle. Men skvallerkål i et tidlig voksestadium smaker helt fint i suppe fx. (det er jo en kål og smaker deretter)

Lenke til kommentar

De bruker jo drivhus... det er DU som er "fåviting"

Drivhusplanter er ikkje dyrka i jord, var det det du ville ha sagt? Du bekreftar nok ein gong at min kararakteristikk av deg var treffande.

Men dette blir som å skyte tamsau - litt for enkelt. Så takk for meg i denne omgang.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...