Gå til innhold

Pulsklokke som tar hensyn til valgt treningstype ved forbrenning?

Anbefalte innlegg

Jeg kom over denne artikkelen her og synes dette var ganske interessant.

https://www.vektklubb.no/artikkel/trening/disse-apparatene-forbrenner-mest-20319035

Siden min Polar pulsklokke har ulike sportsprofiler for ulike idretter tenkte jeg at den alt har lagt inn ulik forbrenning på ulik indrett.

Så jeg varmet opp til jeg klarte å ligge på 80% av makspuls konstant og kjørte en test.

10 minutter der pulsklokken tror jeg jogger

10 minutter der pulsklokken tror jeg sykler

10 minutter der pulsklokken tror jeg ror

10 minutter der pulsklokken tror jeg bruker ellipsemaskin.

10 minutter der pulsklokken tror jeg går

I snitt lå jeg på 80% av makspuls på alle fem testene.

Resultatet var derimot skuffende, og identisk på alle fem øvelsene. 101 kcal på 10 minutter.

Polar tar ikke hensyn til ulik forbrenning på ulike treningstyper. KCAL forbrent på 10 minutter var likt på alle sportsprofilene, uavhengig av om klokken får beskjed om at jeg nå skal jogge i 10 minutter eller om jeg skal gå i 10 minutter. Linken over viser jo tydelig at det er store forskjeller ut i fra hvilken trening en utfører, og da burde en pulsklokke klare å ta hensyn til dette også.

Så da lurer jeg på om der finnes noen pulsklokker som faktisk tar hensyn til dette når den gjør sine beregninger. Vil gjerne ha litt mer realistiske tall å forholde meg til når jeg likevel registrerer ned slikt etter endt treningsøkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...