veldig uvitende Skrevet 11. juni 2015 Del Skrevet 11. juni 2015 i Forsvaret!! er det stor sjanse for at man ikke kommer inn hvis man har normalt god helse og syn, og gjør det greit på både den teoretiske og den fysiske prøven? Det er kanskje ikke så lett å komme med noen sikre tall her, men kan de nekte meg å komme inn bare "fordi"? Jeg er ihvertfall veldig motivert for førstegangstjeneste! Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 12. juni 2015 Del Skrevet 12. juni 2015 (endret) Tror ikke dette er ikke helt rette plass å spørre. Forum generelt kan lettere forvirre på enkelte typer spørsmål og kvaliteten og "sannheten" i svar vil variere kraftig. Har du foreldre fra annet land, så må det sjekkes nærmere ut. Har du vist sterke symatier på nett o.l. som er ugreit påvirker det også. Kort sagt, forsvaret må ha stabile, pålitelige, forutsigbare, mentalt sterke personer med god evne til å tenke klart og raskt. Å komme inn i forsvaret kan aldri ses på som en rettighet, men man har krav på en begrunnelse ved avslag. Terror, sikkerhet, spionasje m.m. er større enn noen gang, forvaret må ta mye strengere grep enn før for å sjekke sitt personell. Forsvaret er i dag så mye mer enn den fysiske krigen ute i felten. Endret 12. juni 2015 av plankeby Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. juni 2015 Del Skrevet 12. juni 2015 Dersom du berre er gjennomsnittlig så er ikkje sannsynligheita for at får avtjene verneplikta så veldig stor. Kvart år så er det ca 60 000 som blir innkalt til sesjon, av disse så blir ca 10 000 kaldt inn til tjeneste. Av disse igjen så blir rundt 2000 vernepliktige dimittert iløpet av dei fyrste dagane, så antallet som faktisk får fullføre er berre ca 8000, altså berre litt over 10% av dei som har vært på sesjon. No er også kvinner ein del av verneplikta, men eg har ikkje funnet nyare tall som seier noke spesifikt om korleis dette påvirker statistikken. Men i fjor så var det berre ca 10% av dei vernepliktige soldatane som var kvinner. Sannsynlegheita for å være ein av dei som blir plukka ut vil sjølvsagt auke betraktelig jo betre egna du er. Då er det tre-fire faktorar som er av særlig betydning. Kor velltrent du er, kor godt resultat du har fått på helseundersøkelsen, kor godt du har testa på dei teoretiske prøvene, kor kostbar du er å ta inn (ein med forsørgeransvar koster forsvaret langt meir enn ein enslig ungdom). I tillegg vil det være av betydning om du får ei tilstrekkelig sikkerheitsklarering eller ikkje. Det er mange tjenester du kan avtjene utan sikkerheitsklarering, men du har langt fleire potensielle tjenesteplassar dersom du består klareringa på eit høgt nivå. Lenke til kommentar
StormDenGropa Skrevet 2. juli 2015 Del Skrevet 2. juli 2015 Du må forklare din motivasjon for tjeneste. Motivert soldat er bra soldat, det vet de i vernepliktsystemet. Gå all inn, "selg deg selv", men så klart innenfor visse rammer . Lenke til kommentar
Karl Skapeland Skrevet 2. juli 2015 Del Skrevet 2. juli 2015 Motiverte soldater, eller strebere som de også kalles, er ikke akkurat populære blant sine medsoldater. Lenke til kommentar
StormDenGropa Skrevet 3. juli 2015 Del Skrevet 3. juli 2015 Er forskjell på å være motivert og en asslicker. Eksempel jeg opplevde, medsoldat: "Sersjant, kan æ få pusse skoan dine?" Lenke til kommentar
Gunman1986 Skrevet 3. juli 2015 Del Skrevet 3. juli 2015 (endret) Har det forandret seg så mye? Da jeg ble innkalt i 2005 var det ingen utvei som ikke medførte negative konsekvenser for fremtidige aspekter og folk var ville og hysteriske om å få slippe uten noe hell. Angående helse så var eneste kravet å ikke kollapse og fullføre 3km på 15min eller noe. Endret 29. juli 2015 av Gunman1986 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå