Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppstartsproblemer på PCen dagen før muntlig eksamen. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Jeg har fått problemer med å starte PCen på et svært gunstig tidspunkt: jeg skal ha muntlig eksamen imorgen tidlig og har veldig bruk for at PCen min fungerer. Jeg har overhodet ingen peiling på datamaskiner eller hardware. Feilmeldingen kommer når jeg starter den opp:

"Oppstartsreparasjon kontrollerer om det finnes problemer på maskinen...

Hvis problemer blir funnet, vil Oppstartsreparasjonen fikse dem automatisk. Datamaskinen vil kanskje starte på nytt flere ganger under denne prosessen.

Ingen endringer vil bli gjort i personlige filer eller informasjon. Dette kan ta flere minutter.

Forsøker å reparere...

Reparerer diskfeil. Dette kan ta over en time å fullføre."

Jeg har overhodet ingen anelse hva dette kan skyldes. Den har nå stått i over en time, og det begynner å haste. Det går ikke å avbryte.

Mine spørsmål er: hvor lang tid kan dette ta? Vil filene jeg har arbeidet med i prosjektet bli slettet? Er det noe jeg kan gjøre for å få start på maskinen? Takk for hjelp!

Opperativsystemet er en Windows 7, PCen er en tradisjonell skolepc: HP probook 4330s

Endret av herregud er det mulig
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den vil prøve å repare skadede disk sektorer. Å slette filer er ikke en del av reparasjonen nei (det står det jo i meldingen du skrev også: ingen personlige filer blir slettet), men det kan jo hende at den ikke klarer å reparere disken.

tipper det den gjør er å kjøre en kommando som heter CHKDSK, tar normalt under en time, men hvis harddisken er veldig rotete,treg og med mange filer kan det ta flere dager..

ikke lurt å avbryte denne. du har ikke noe automatisk kopi til onedrive, google drive eller noe slikt da?

Lenke til kommentar

du har ikke noe automatisk kopi til onedrive, google drive eller noe slikt da?

Har desverre ikke på det, nei... dumt av meg.

I vente på det verste har jeg begynt å skrive på nytt på en annen datamaskin, og lar den stå og arbeide over natten. Forhåpentligvis har den klarte å fikse seg til imorgen tidlig. Har heldigvis eksamen litt utpå morningen.

Tusen takk for all hjelp folkens. Godt å høre at det ikke sletter filene i det minste. Veldig uflaks at det skjedde akkurat nå...

Endret av herregud er det mulig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...