Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Frikort og tilbakebetaling

Anbefalte innlegg

Vil frikort utstedes før fakturaer er betalt?

Kortfattet hendelsesforløp:

1. Får faktura på flere behandlinger fra sykehuset.

2. Innvilges frikort og får tilbakebetalt fra Helfo.

3. Går ut ifra at NAV har betalt fakturaen.

4. Får purring på opprinnelig faktura.

Anonymous poster hash: b9495...4b1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret er ja.

Det skyldes at dette er to ulike registreringssystem; HELFO får melding om at du har vært til behandling selv om du ikke har betalt for behandlingen til behandlingstedet.

Om du lar være å betale fakturaen så går behandleren med tap og det er fullt lovlig å sende din ubetalte regning til inkasso.

.

Lenke til kommentar

Om du er innvilget frikort etter at behandlingen blir fakturert, så må denne betales. Summen over egenandelen vil så bli tilbakebetalt fra Helfo. 

Hvor NAV kommer inn i saken, er ikke godt å si. 

Denne fakturaen var i så fall grunnen til at jeg fikk frikort og tilbakebetalt. Tidligere fakturaer var betalt og registrert i systemet for lenge siden.

Angående NAV, så hadde jeg søkt om sosialstønad.

Lenke til kommentar

Svaret er ja.

Det skyldes at dette er to ulike registreringssystem; HELFO får melding om at du har vært til behandling selv om du ikke har betalt for behandlingen til behandlingstedet.

Om du lar være å betale fakturaen så går behandleren med tap og det er fullt lovlig å sende din ubetalte regning til inkasso.

.

Ok. Det vil si at jeg også får tilbakebetalt før jeg betaler fakturaen som gjør at jeg vil passere frikortbeløpet?

Lenke til kommentar

Svaret er ja.

.

Ok. Det vil si at jeg også får tilbakebetalt før jeg betaler fakturaen som gjør at jeg vil passere frikortbeløpet?

Slike merkverdigheter ligger dessverre inne i systemet.

Behandleren melder til HELFO hver 14.dag - men kun at du har vært til konsultasjon, ikke om du har betalt eller ei. Hva du har utstående hos behandler legger ikke HELFO seg opp i, men ser som en sak mellom deg og behandleren. 

Endret av dag1234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...