abc<3 Skrevet 11. juni 2015 Del Skrevet 11. juni 2015 Hei!Jeg jobber med min muntlige eksamensoppgave om Europa etter 1945 (etter andre verdenskrig,) og jeg snakker da litt om kommunismen og kommunismens fall. er det noen som har forslag til hva jeg kan ha med der? + noen grunner? Lenke til kommentar
Quote Skrevet 11. juni 2015 Del Skrevet 11. juni 2015 Skal man se kritisk på det, så falt egentlig ikke kommunismen med Sovjetunionen. Som vi vet, så lever kommunismen videre i enkelte stater selv den dag i dag (Kina, Vietnam, Laos, Nord-Korea (delvis - har endret til Juche), Cuba). Det er derimot vanlig å si at kommunismen falt med Sovjetunionen, siden dette var verdens desidert største kommunistiske stat. Hvis vi nå sier at kommunismen falt med sammen med Sovjetunionen, så må du se på årsaker til hvorfor Sovjetunionen falt. Den vanligste forklaringen er å si at Sovjet rustet seg ihjel i våpenkappløpet. Andre stikkord er Gorbatsjov med glasnost og Perestrojka. Fattigdom, og folk oppdaget hvor mye bedre hverdagen var i Vest. Du fikk derfor revolusjoner/opprør, som f. eks. da Berlinmuren falt. Man fikk også andre satellittstater som ble uavhengige fra Sovjet. Lenke til kommentar
abc<3 Skrevet 11. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2015 Skal man se kritisk på det, så falt egentlig ikke kommunismen med Sovjetunionen. Som vi vet, så lever kommunismen videre i enkelte stater selv den dag i dag (Kina, Vietnam, Laos, Nord-Korea (delvis - har endret til Juche), Cuba). Det er derimot vanlig å si at kommunismen falt med Sovjetunionen, siden dette var verdens desidert største kommunistiske stat. Hvis vi nå sier at kommunismen falt med sammen med Sovjetunionen, så må du se på årsaker til hvorfor Sovjetunionen falt. Den vanligste forklaringen er å si at Sovjet rustet seg ihjel i våpenkappløpet. Andre stikkord er Gorbatsjov med glasnost og Perestrojka. Fattigdom, og folk oppdaget hvor mye bedre hverdagen var i Vest. Du fikk derfor revolusjoner/opprør, som f. eks. da Berlinmuren falt. Man fikk også andre satellittstater som ble uavhengige fra Sovjet. jeg vet at det fortsatt er kommunisme i for eksempel Kina, men i oppgaven min skal jeg skrive om kommunismens fall i Europa og Sovjetunionen Men takk for resten av svarene Lenke til kommentar
Mechlaz Skrevet 11. juni 2015 Del Skrevet 11. juni 2015 Skal man se kritisk på det, så falt egentlig ikke kommunismen med Sovjetunionen. Som vi vet, så lever kommunismen videre i enkelte stater selv den dag i dag (Kina, Vietnam, Laos, Nord-Korea (delvis - har endret til Juche), Cuba). Det er derimot vanlig å si at kommunismen falt med Sovjetunionen, siden dette var verdens desidert største kommunistiske stat. Hvis vi nå sier at kommunismen falt med sammen med Sovjetunionen, så må du se på årsaker til hvorfor Sovjetunionen falt. Den vanligste forklaringen er å si at Sovjet rustet seg ihjel i våpenkappløpet. Andre stikkord er Gorbatsjov med glasnost og Perestrojka. Fattigdom, og folk oppdaget hvor mye bedre hverdagen var i Vest. Du fikk derfor revolusjoner/opprør, som f. eks. da Berlinmuren falt. Man fikk også andre satellittstater som ble uavhengige fra Sovjet. jeg vet at det fortsatt er kommunisme i for eksempel Kina, men i oppgaven min skal jeg skrive om kommunismens fall i Europa og Sovjetunionen Men takk for resten av svarene Sånn som han over meg sier, så må du vel egentlig bare ta opp de ulike momentene ved den kalde krigen som førte til Sovjetunionens fall i 1991. Du kan også ha med USAs frykt for kommunismens dominoeffekt (når en stat faller under for kommunismen, så faller nabolandene også), kanskje litt kapitalisme og markedsøkonomi VS kommunisme og planøkonomi, og så bare bygge videre? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 11. juni 2015 Del Skrevet 11. juni 2015 Hei! Jeg jobber med min muntlige eksamensoppgave om Europa etter 1945 (etter andre verdenskrig,) og jeg snakker da litt om kommunismen og kommunismens fall. er det noen som har forslag til hva jeg kan ha med der? + noen grunner? Kommunismens fall har vel mye med det økonomiske aspekteret, og det faktum at det var en kald krig som ikke så ut til å ta noen ende. Jeg har dog lite å tilføye, da jeg selv ikke har studert historien godt nok, men Wikipedia har en ganske lang, og god artikkel på det: http://no.wikipedia.org/wiki/Oppl%C3%B8sningen_av_Sovjetunionen Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 11. juni 2015 Del Skrevet 11. juni 2015 (endret) Husk at Kommunismen falt bare i Europa. I Asia overlevde kommunismen. Også i Colombia overlevde kommunismen. Det er greit å ha med dette på oppgaven også. Kina, Vietnam, Laos, Nord-Korea er kommunistiske nasjoner i Asia. Også i USA, Norge og store deler av Europa eksisterer det jo kommunist partier. Så kommunismen har ikke dødt ut helt enda. http://www.bbc.com/news/magazine-26126325 Også husk at The People's Republic of China betyr kommunisme. People = Kommunisme På norsk kalles det Folkerepublikken Kina. Folk = kommunisme Så riktig uttalelse blir. Folkerepublikken Kina = Kommunistiske republikken Kina. Endret 11. juni 2015 av Rioter Lenke til kommentar
abc<3 Skrevet 11. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2015 Husk at Kommunismen falt bare i Europa. I Asia overlevde kommunismen. Også i Colombia overlevde kommunismen. Det er greit å ha med dette på oppgaven også. Kina, Vietnam, Laos, Nord-Korea er kommunistiske nasjoner i Asia. Også i USA, Norge og store deler av Europa eksisterer det jo kommunist partier. Så kommunismen har ikke dødt ut helt enda. http://www.bbc.com/news/magazine-26126325 Også husk at The People's Republic of China betyr kommunisme. People = Kommunisme På norsk kalles det Folkerepublikken Kina. Folk = kommunisme Så riktig uttalelse blir. Folkerepublikken Kina = Kommunistiske republikken Kina. takk for svaret, men jeg har dessverre ikke så lang tid at jeg kan gå så veldig dypt inn Jeg tenkte mest på det i det litt større bildet med Øst-Europa som var påtvunget av Sovjetunionen til å være kommunistiske Lenke til kommentar
Quote Skrevet 11. juni 2015 Del Skrevet 11. juni 2015 På norsk kalles det Folkerepublikken Kina. Folk = kommunisme Så riktig uttalelse blir. Folkerepublikken Kina = Kommunistiske republikken Kina. Nei, helt feil. At de landene vi velger å se på som kommunistiske, og har fine navn som "folkerepublikk", er for å styrke illusjonen om at det er folket som styrer. --- Øst-Europa var først påtvunget til å være kommunistiske. Det ble de ikke lenger. Sovjetunionen hadde dårlig økonomi etter bla. krigen i Afghanistan, og kunne heller ikke støtte regjeringene i satellittstatene i Øst-Europa. Lenke til kommentar
abc<3 Skrevet 11. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2015 (endret) På norsk kalles det Folkerepublikken Kina. Folk = kommunisme Så riktig uttalelse blir. Folkerepublikken Kina = Kommunistiske republikken Kina. Nei, helt feil. At de landene vi velger å se på som kommunistiske, og har fine navn som "folkerepublikk", er for å styrke illusjonen om at det er folket som styrer. --- Øst-Europa var først påtvunget til å være kommunistiske. Det ble de ikke lenger. Sovjetunionen hadde dårlig økonomi etter bla. krigen i Afghanistan, og kunne heller ikke støtte regjeringene i satellittstatene i Øst-Europa. takk det er noe av det jeg har skrevet allerede:) Endret 11. juni 2015 av Quote Fjernet dobbeltsitering. Quote, mod. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå