Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskin krasj,svart skjerm, treig, krevande oppstart


Anbefalte innlegg

Hei, har i det siste hatt problem med bluescreen, krasj, svart skjerm, treighet og ikkje full oppstart.. Må som regel koble ifra alle USB tilkoblingane for å få start på maskina. Har prøvd oppdatering av drivera, reinnstalert skjermkort driveren og rensa med antivirus program. Ingen ting hjalp og eg fekk opp samme feilkode som eg ikkje skjønte meg på...

 

Prøvde til slutt å reformatere pcen, fekk innstallert skjermkort driveren og hovedkort driver... Fekk bluescreen og fekk opp akkurat samme feilkode. Har trua på at det kan være driver/skjermkort, men ser ikkje vekk i fra prosessor og hovedkort. Pcen er omtrent like treig som før. Har tidligare bytta fra 6800 Amd til 7800 no for 1,5 år sida? Fungert helt supert til no.

post-334612-0-74275700-1434036329_thumb.jpg

Bilde av feilkode

 

Litt om System:

Prossesor: Intel® core i7 CPU 870 @ 2,93GHz

Skjermkort: AMD Radeon HD 7800 series (Xfx merke)

Ram: 16gb

Hovedkort ASUS P7h55-M PRO

Strømforsyning 550w

...

 

Takk for svar! :)

Endret av seb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet du hva? Det kan faktisk ha noe med strømforsyningen å gjøre. 550W er for det første litt lite, ikke nødvendigvis, men sannsynligvis litt lite for det oppsettet der.

 

Verdt å teste iallfall, om du har en kompis som har en litt større og stabil.

Har jo fungert lenge, så koffor skulle ikkje de fungere no?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Vet du hva? Det kan faktisk ha noe med strømforsyningen å gjøre. 550W er for det første litt lite, ikke nødvendigvis, men sannsynligvis litt lite for det oppsettet der.

 

Verdt å teste iallfall, om du har en kompis som har en litt større og stabil.

Har jo fungert lenge, så koffor skulle ikkje de fungere no?

 

 

Strømforsyninger blir svakere over tid...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det har fungert lenge er det den helst sikkert stor nok, men som sundan sier over, blir den svakere over tid, samt at drivere o.l kan øke strømforbruket ørelite grann. Det er litt bittert å hive alt ut, men verdt et forsøk før du hiver maskinen på hav! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det har fungert lenge er det den helst sikkert stor nok, men som sundan sier over, blir den svakere over tid, samt at drivere o.l kan øke strømforbruket ørelite grann. Det er litt bittert å hive alt ut, men verdt et forsøk før du hiver maskinen på hav! :)

Hørest fornuftig ut! :) Får ikkje starta pcen lengere uten å koble ut min eksterne harddisk. Ikkje hatt tida til å støvsuge pcen og passe på invendig så mulig viftene O.l  trekke litt meir? brukt headsett Cm Storm 5.1 surround som kreve kanskje litt.. Forskjellig små ting som kan føre til at det blir litt for masse? Kjøpte pcen etter min konfirmasjon 4 år sida... Er en 550W coolermaster strømforsyning om noken har peiling på bra og dårlig merke?

Lenke til kommentar

Altså i seg selv så er nok strømforsyninga bra nok, men for ett par år siden ble plutselig strømforsyninga "mye viktigere" i en PC, siden den hadde vært så undervurdert så lenge - folk hadde bare kjøpt ei med akkurat nok W, så var de good-to-go.

 

PC'en kan fungere med ei strømforsyning som er får små også, men kan faktisk yte mindre. Så i de nyere PC'ene ser du fort at det er 700-800W og god margin iforhold til maskinvare. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså i seg selv så er nok strømforsyninga bra nok, men for ett par år siden ble plutselig strømforsyninga "mye viktigere" i en PC, siden den hadde vært så undervurdert så lenge - folk hadde bare kjøpt ei med akkurat nok W, så var de good-to-go.

 

PC'en kan fungere med ei strømforsyning som er får små også, men kan faktisk yte mindre. Så i de nyere PC'ene ser du fort at det er 700-800W og god margin iforhold til maskinvare. :)

 

Altså i seg selv så er nok strømforsyninga bra nok, men for ett par år siden ble plutselig strømforsyninga "mye viktigere" i en PC, siden den hadde vært så undervurdert så lenge - folk hadde bare kjøpt ei med akkurat nok W, så var de good-to-go.

 

PC'en kan fungere med ei strømforsyning som er får små også, men kan faktisk yte mindre. Så i de nyere PC'ene ser du fort at det er 700-800W og god margin iforhold til maskinvare. :)

Ja, ser den ;) Merka det er mangen som ligge på rundt 600 - 750W Eg var vell akkurat over grensa meina eg, men hadde først 6800 Amd Skjermkort

Lenke til kommentar

 

Vet du hva? Det kan faktisk ha noe med strømforsyningen å gjøre. 550W er for det første litt lite, ikke nødvendigvis, men sannsynligvis litt lite for det oppsettet der.

 

Verdt å teste iallfall, om du har en kompis som har en litt større og stabil.

Har jo fungert lenge, så koffor skulle ikkje de fungere no?

 

550w kan faktisk bli for lite siden du overklokker, prøv stock hastigheter og se om det fungerer bedre.

 

Det første brukere bør gjøre når pcen ikke fungerer er å gå tilbake til standard-innstillinger.

 

CCola, Pcen bruker ikke så mye strøm som folk tror. Folk er redde for å kjøpe for lite watt og bruker mer penger på dårligere strømforsyninger med høyere watt.

 

Det er blitt slik megapixel-racet er i kamera-bransjen. Istedenfor å lage gode 9-megapixel kamera lages det dårligere 10-megapixelkamera.

 

Det har vært tendenser til lignende med ram på skjermkort, når butikkene kun oppgir ram på skjermkort og ikke andre spesifikasjoner så går kundene etter det høyeste tallet. Et skjermkort med 512mb ram kan være mye raskere enn et med 1gb ram.

 

Men ja, snart kjøper folk 1000watt strømforsyning til laptop fordi de ikke har peiling på hva de trenger, og de vil ha "rikelig".

Endret av Pycnopodia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne for ditt nåværende utstyr. Og denne om du vil være på den sikre siden, samt oppgradere litt i framtiden, og slippe å tenke på kjøpe ny strømforsyning.

 

Du kan også velge varianter uten avtagbare kabler (selvom det er awesome), men disse var rimelige og er gode!

 

Min andre anbefaling; Corsair CX 600M/750M

 

Edit, leif

Endret av CCola
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.komplett.no/xfx-radeon-hd-7850-2gb-gddr5/756496#!tab:extra

https://www.komplett.no/xfx-radeon-hd-7870-2gb-gddr5/745855#!tab:extra

https://www.komplett.no/xfx-radeon-hd-7850-2gb-black-gddr5/745863#!tab:extra

https://www.komplett.no/xfx-radeon-hd-7870-2gb-gddr5/745860#!tab:extra

 

Ifølge specs fra Komplett krever nr 1 og 2 her 500W, mens nr 3 og 4 krever 650W. Nr 1 og 3 er HD 7850, mens nr 2 og 4 er HD 7870.

 

Mao: enten du har HD 7850 eller HD 7870 kan det være enten-eller hvorvidt den krever "lite" eller "mye" strøm.

 

Jeg finner forsåvidt enda flere varianter av både XFX HD 7850 og XFX HD 7870, og samtlige varianter med to vifter ser ut til å kreve 650W, mens samtlige varianter med én vifte krever 500W. Kravet på 500/650W gjelder hele systemet, og har muligens noe margin. Samtidig trekker ikke et skjermkort maks strøm absolutt hele tiden. Har du nettleser med én fane oppe bruker skjermkortet langt mindre strøm enn om du kjører krevende spill, og strømforsyningen kommer først til kort når skjermkortet trekker mer strøm enn den klarer å levere.

 

Har du to vifter på skjermkortet ditt har du altså fasitsvaret ditt her.

 

Har du kun én vifte er det mer sannsynlig at din strømforsyning skulle kunne takle det, men er den like gammel som HK/CPU (5-6 år) eller evt. enda eldre, er det godt mulig den begynner å bli litt for sliten. Spesielt om du har tynt den med et strømtrekk som ligger helt oppi smertegrensen.

 

Enkelte systemer trekker forsåvidt også endel strøm noen få sekunder under oppstart, slik at selv om strømforsyningen til teoretisk sett skal klare å drive systemet før det begynner å trekke mye strøm f.eks. ved spill, så kan den knele allerede idet du starter opp maskinen.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

 

https://www.komplett.no/xfx-radeon-hd-7850-2gb-gddr5/756496#!tab:extra
https://www.komplett.no/xfx-radeon-hd-7870-2gb-gddr5/745855#!tab:extra
https://www.komplett.no/xfx-radeon-hd-7850-2gb-black-gddr5/745863#!tab:extra
https://www.komplett.no/xfx-radeon-hd-7870-2gb-gddr5/745860#!tab:extra

Ifølge specs fra Komplett krever nr 1 og 2 her 500W, mens nr 3 og 4 krever 650W. Nr 1 og 3 er HD 7850, mens nr 2 og 4 er HD 7870.

Mao: enten du har HD 7850 eller HD 7870 kan det være enten-eller hvorvidt den krever "lite" eller "mye" strøm.

Jeg finner forsåvidt enda flere varianter av både XFX HD 7850 og XFX HD 7870, og samtlige varianter med to vifter ser ut til å kreve 650W, mens samtlige varianter med én vifte krever 500W. Kravet på 500/650W gjelder hele systemet, og har muligens noe margin. Samtidig trekker ikke et skjermkort maks strøm absolutt hele tiden. Har du nettleser med én fane oppe bruker skjermkortet langt mindre strøm enn om du kjører krevende spill, og strømforsyningen kommer først til kort når skjermkortet trekker mer strøm enn den klarer å levere.

Har du to vifter på skjermkortet ditt har du altså fasitsvaret ditt her.

Har du kun én vifte er det mer sannsynlig at din strømforsyning skulle kunne takle det, men er den like gammel som HK/CPU (5-6 år) eller evt. enda eldre, er det godt mulig den begynner å bli litt for sliten. Spesielt om du har tynt den med et strømtrekk som ligger helt oppi smertegrensen.

Enkelte systemer trekker forsåvidt også endel strøm noen få sekunder under oppstart, slik at selv om strømforsyningen til teoretisk sett skal klare å drive systemet før det begynner å trekke mye strøm f.eks. ved spill, så kan den knele allerede idet du starter opp maskinen.

post-334612-0-09128900-1434553045_thumb.jpg

Har Xfx R7800 Ghost. 1 vifte. Har jo fungert svært bra tidligare, men så har eg pressa innstillingane litt med AMD Catlyst og kjørt f.eks bf3 på nest høgaste grafikk for å kjøre spelet smooth... Ingen tegn til problem før til no. Kan spele max 7 min og så berre krasja pcen heilt, laga en stråle lyd og skrur seg av eller så må en sku av pcen sjøl.. får bluescreen og får opp samme feilkode... Men det gjelde berre bf3 sålangt eg har sett, vist nok eit vanlig problem seie noken.. men ikkje veit eg.

Endret av seb1
Lenke til kommentar

Denne for ditt nåværende utstyr. Og denne om du vil være på den sikre siden, samt oppgradere litt i framtiden, og slippe å tenke på kjøpe ny strømforsyning.

 

Du kan også velge varianter uten avtagbare kabler (selvom det er awesome), men disse var rimelige og er gode!

 

Min andre anbefaling; Corsair CX 600M/750M

 

Edit, leif

Då bestille eg Cooler Master G750M fra Proshop

Lenke til kommentar

 

Har Xfx R7800 Ghost. 1 vifte. Har jo fungert svært bra tidligare, men så har eg pressa innstillingane litt med AMD Catlyst og kjørt f.eks bf3 på nest høgaste grafikk for å kjøre spelet smooth... Ingen tegn til problem før til no. Kan spele max 7 min og så berre krasja pcen heilt, laga en stråle lyd og skrur seg av eller så må en sku av pcen sjøl.. får bluescreen og får opp samme feilkode... Men det gjelde berre bf3 sålangt eg har sett, vist nok eit vanlig problem seie noken.. men ikkje veit eg.

Hm, dette høres jo virkelig ut som et temperatur-problem!

 

1. Har du prøvd å stilt ned endringene du har gjort, om det samme skjer?

2. Sjekket tempen mens du spiller?

Lenke til kommentar

 

Denne for ditt nåværende utstyr. Og denne om du vil være på den sikre siden, samt oppgradere litt i framtiden, og slippe å tenke på kjøpe ny strømforsyning.

 

Du kan også velge varianter uten avtagbare kabler (selvom det er awesome), men disse var rimelige og er gode!

 

Min andre anbefaling; Corsair CX 600M/750M

 

Edit, leif

Då bestille eg Cooler Master G750M fra Proshop

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...