Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Det virker dessverre som om hovedkortet mitt har tatt kvelden og PC'en booter ikke. Skal derfor kjøpe nytt hovedkort og medfølgende stæsj, og trenger litt hjelp til komponentvalg :)

Budsjett: 10.000 +/-

Bruk: Videoredigering, fotoredigering og spill

Ca oppsett:

m-ATX Hovedkort

Intel processor (Core i7?)

Processorkjøler (Må passe i trangt kabinett)

32 GB RAM

Windows 8.1 OEM

Dette skal inn i et Lian-Li Minitower kabinett (PC-V354) med følgende utstyr:

GTX 690

CORSAIR AX1200I 1200 W Strømforsyning

2 x Samsung 830 256GB SSD

Jeg prøvde meg på dette oppsettet med socket 2011 og en Core i7, lurer dog på om det er mulig å få mer for pengene enn dette?

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1561481&su=51C76FAF-B01D-4DF0-B822-1A79A6A041FD

Edit: Er det stor forskjell i ytelse på X99 chipset med socket 2011-3 og et socket 1150 med Z97 chipset? Z97 hovedkort og processor virker rimeligere, samt at jeg antakelig kan bruke DDR 3 RAM'en jeg allerede har (Corsair 32GB DDR3 Vengeance 1600MHZ CL10).

/Benjamin

Endret av benjamin84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nettopp bestilt x99 med 5820k. (Hentes i morgen). Jeg debaterte med meg selv frem og tilbake flere ganger. Jeg hadde dog kun triple channel minne, så det måtte jeg uansett kjøpt. Tenkte også at jeg uansett måtte kjøpt minne neste gang hvis jeg gikk for DDR3. Hadde sikkert spart en del nå, men kjenner jeg meg selv rett så hadde jeg angret meg litt etter et par måneder.

Jeg bruker forsåvidt PC-en mest til spilling, men også ripping av egne DVD/BD, så jo kortere tid det tar, jo mere tid til spilling.

Lenke til kommentar

Kan dessverre ikke vente spesielt lenge da jeg bruker PC'en til jobb. Hardware kræsj var ikke kjekt nå ;)

Hvor stor er forskjellen på DDR 3 og DDR 4? Prismessig så ender jeg på ca 11k med Socket 2011, og 6k med Socket 1150 gitt at jeg allerede har 32GB med RAM tilgjengelig.

Hovedkortet som tok kvelden var utrustet med en 3770k processor, så jeg antar det er et større hopp opp til 5820k kontra den (litt aldrende) 4790k?

Lenke til kommentar

5820k og 4790k yter omtrent likt.

DDR3 og DDR4 har liten ytelsesforskjell foreløpig.

Dersom du allerede har en 3770k og 32gb ram så må jeg si at jeg bare hadde kjøpt nytt hovedkort.

3770k er fortsatt kjempebra. Ikke noe poeng i å oppgradere til 4790k eller 5820k.

Lenke til kommentar

Eneste grunnen til at jeg vurderer ny processor er at det ikke er lett å finne hovedkort med 1155 socket. Men jeg tror valget faller på 4790k, virker ikke som om jeg får noe annet enn et par ekstra kjerner med 5820k - og det er ikke såååå ofte jeg rendrer lange videosnutter.

Tenker følgende oppsett, tror jeg bruker boxed vifta enn så lenge.

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1561562&su=DE166FA6-13BE-41B1-B7B9-47420966E1A7

Lenke til kommentar

Godt poeng med kjøleren, det er vel omtrent eneste lydkilden i en ellers veldig stillegående PC. (Eller, helt stillegående nå som den er dau ;))

Det skal også nevnes at RAM'en jeg har nå er 1600mhz, en oppgradering til DDR 4 på 2400 mhz bør vel også være merkbart. Med 1000-1500 kr for 3770k'en så er det mulig at X99 oppsettet kan forsvares - litt ekstra futt ved rendring og photoshop skader jo ikke!

Noen forslag til hvilket m-ATX X99 hovedkort som er best? Foreløpig satt opp Gigabyte sitt, mest fordi det er 10 USB porter bak (kan aldri få nok!).

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1561481&su=51C76FAF-B01D-4DF0-B822-1A79A6A041FD

Endret av benjamin84
Lenke til kommentar

Godt poeng med kjøleren, det er vel omtrent eneste lydkilden i en ellers veldig stillegående PC. (Eller, helt stillegående nå som den er dau ;))

Det skal også nevnes at RAM'en jeg har nå er 1600mhz, en oppgradering til DDR 4 på 2400 mhz bør vel også være merkbart. Med 1000-1500 kr for 3770k'en så er det mulig at X99 oppsettet kan forsvares - litt ekstra futt ved rendring og photoshop skader jo ikke!

Noen forslag til hvilket m-ATX X99 hovedkort som er best? Foreløpig satt opp Gigabyte sitt, mest fordi det er 10 USB porter bak (kan aldri få nok!).

Prøver ikke å si i mot x99. Jeg hadde def valgt x99 over z97. Men det gir lite ekstra for pengene. Fra 1600mhz til ddr4 er heller ikke den enorme forskjellen. I alle fall ikke til spill og vanlig bruk. Endret av Strato
Lenke til kommentar

Prøver ikke å si i mot x99. Jeg hadde def valgt x99 over z97. Men det gir lite ekstra for pengene. Fra 1600mhz til ddr4 er heller ikke den enorme forskjellen. I alle fall ikke til spill og vanlig bruk.

Det er nok ikke helt store forskjellen - men det har den fordelen at jeg ikke har noe felles komponenter med det gamle oppsettet, i tilfelle det mot formodning ikke bare er hovedkortet som har gitt opp :) Skal prøve å ta ut all unødvendig hardware etterpå og bare se om jeg får maskinen inn i BIOS menyen, går ikke det så kan jeg med sikkerhet si at hovedkortet har takket for seg hvertfall.

Lenke til kommentar

Kjør på med x99 du ;) Det er fremtidsrettet og gir rå ytelse! Dersom pengene brenner i lommeboka hadde jeg hvertfall ikke vært i tvil.

Legg ut 3770k for 1500kr og rammen for 1200-1300 kroner.

Dersom du klarer å hente ut 2000-3000kr fra gamle komponenter er det enda lettere å forsvare x99 ;)

Lenke til kommentar

Tror valget er falt på X99! Ser at det også er brukbart med flere kjerner ved CAD-bruk, så da er jo fordelene merkbare til min daglige bruk :)

Det blir nok bra :) Også kjekt å ha mulighet til å oppgradere fra 5820k til Broadwell-E når dette kommer. Broadwell-e kommer nemlig til å bruke socket 2011-v3 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...