Gå til innhold

Vil ikke inn i førstegangstjeneste.

Anbefalte innlegg

Heisann, 

Jeg er en 20 år gammel gutt og har i år blitt innkalt til førstegangstjeneste i Brigade Nord, stridstrenbataljonen. Innrykk er 11. august i år på Sessvollmoen. Jeg ble også innkalt til samme sted og tid i fjor, men måtte dimme pga at jeg hadde røyket hasj sommeren før jeg skulle inn. Før jeg måtte dra hjem fikk jeg beskjed fra befalet som var der om at jeg kunne få komme inn neste år dersom jeg ville, men da måtte jeg avlegge urinprøver hos legen hver måned i 1 år for å vise at jeg ikke lenger røyket hasj. Jeg valgte å ikke dra til legen, fordi jeg ikke ville inn i forsvaret. Men nå i vår fikk jeg da en innkalling allikevel, selv om de hadde sagt til meg at jeg ikke kom til å få innkalling dersom jeg ikke avla urinprøver månedlig. Etter innrykket i fjor, kom jeg inn på høyskole (søkte skole på "restetorget"). Jeg gikk på høyskole en stund, men sluttet i februar i år av personlige grunner. Dette resulterte i at jeg står igjen med masse gjeld fra lånekassen, og dette er hovedgrunnen til at jeg ikke vil inn i forsvaret, fordi jeg har planlagt å bruke 1 år på å jobbe og betale all gjeld før jeg skal begynne på nytt på høyskole (skal inn på sykepleierstudiet). Hvis jeg ikke får betalt gjelden innen 1 år så kutter lånekassen støtten min når jeg begynner på høyskolen igjen (har en betalingsavtale med lånekassen). 

Noen tips til hvordan jeg kan slippe førstegangstjenesten?

Noen andre som har vært i en lignende situasjon? 

Vurderer å si til forsvaret at jeg har røyket hasj regelmessig, men vet ikke om dette har konsekvenser videre i livet. Vurderer også å si at jeg har slitt lenge med ryggplager e.l. 

Alle svar og tips blir satt pris på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eit problem her er at du no har litt dårlige argument for å sleppe unna tjenesten, hadde du fortsatt studert så hadde du kunne søkt om fritak pga studier.

Når det gjeld studielånet som du har pådratt deg så vil vernepliktsverket løyse dett ved å tilby deg å fryse renta det året du er inne i tjeneste, så då er heller ikkje argumentet ditt om at du må jobbe så sterkt.

Det er mulig det fungerer å påstå at du bruker rusmiddler regelmessig, men rusbruk i seg sjølv fritar ikkje for verneplikt, det berre begrenser kvar du har lov til å tjenestegjere. Forsvaret kan likefult kreve at du avtjener verneplikta sjølv om du kun kan inneha bagatellmessige ansvarsområder som vedlikehold av grøntarealer, kosting av fjellanlegg, osv.

Det beste og enklaste, og det som får minst følger seinare i livet er om du klarer å få fritak av helsemessige årsaker.

Men når det er sagt. Kvifor vil du absolutt ikkje inn i forsvaret?

Kjem du deg inn i f.eks saniteten så vil dette være eit fint grunnlag når du skal studere sjukepleie. Med litt medisinsk kursing på forhånd, samt ledererfaring så burde du ha eit godt grunnlag til å få ein god jobb som ferdigutdanna sjukepleiar.

Ikkje er det så dårlig betalt som folk påstår å avtjene verneplikta heller. Når du avtjener verneplikta får du litt over 150 kr per dag, noke som utgjer ca 55 000 kr i løpet av året, i tillegg får du over 30 000 kr i dimmepenger. Tilsaman 85 000 kr utan at du har utgifter i det heile tatt.

Skal du jobbe eit år så er det ikkje så lett å legge seg opp over 80 000 kr når du i tillegg skal betale husleige, mat og transportutgifter.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...