sara12 Skrevet 11. juni 2015 Del Skrevet 11. juni 2015 Ble trukket opp i historie muntlig av alle fagene og nå vet jeg ikke hvor skal jeg byggeren :/ Tema er ideologier, der skal jeg sett søkelys på en ideologi og dens utvikling nasjonalt og internasjonalt. lag en problemstilling for presentasjonen din. la presentasjonen inneholde både beskriver, forklaringer og drøftinger jeg vet ikke hvordan kan jeg starter? hvis noen vil hjelp meg Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 11. juni 2015 Del Skrevet 11. juni 2015 Da starter du med å finne en ideologi du liker, og som du har gode forutsetninger for å kunne snakke mye om. Jeg vet ikke hva dere har vært igjennom, men eksempler kan være Nasjonalisme, Imperalisme, Kommunisme, Sosialisme eller om du vil samle det litt mer Nasjonalsosialisme (Nazisme) eller Facisme. Les litt om de forskjellige og se hvilken du vil velge. Etter du har fått et innblikk i emnet kan du etterhvert formulere en problemstilling som vil være aktuell å ha presentasjon om. Lenke til kommentar
sara12 Skrevet 11. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2015 Da starter du med å finne en ideologi du liker, og som du har gode forutsetninger for å kunne snakke mye om. Jeg vet ikke hva dere har vært igjennom, men eksempler kan være Nasjonalisme, Imperalisme, Kommunisme, Sosialisme eller om du vil samle det litt mer Nasjonalsosialisme (Nazisme) eller Facisme. Les litt om de forskjellige og se hvilken du vil velge. Etter du har fått et innblikk i emnet kan du etterhvert formulere en problemstilling som vil være aktuell å ha presentasjon om. Jeg valgte nasjonalismen, og problemstillingen er: hvordan nasjonalstaten har skapt nasjonal og kulturell samhørighet, men også konflikter og undertrykkelse og se på Tyskland som eksempel. Høres det bra ut? Og hva kan jeg trekk inn her Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 11. juni 2015 Del Skrevet 11. juni 2015 Veldig fin problemstilling dette Hitler blir klart sentral her. Opprustning i form av veier og produksjon skapte masse arbeidsplasser osv. Konflikter som oppsto når Tyskland prøvde å legge under seg nye områder var klart med på å starte WW2. Når det skal snakkes om undertrykkelse så er jo rasetenkning og spesielt jødehat / antisemittisme sentralt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå