Gå til innhold

hvordan får man egt doktorgrad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ved å være fryktelig flink akademisk, og få godkjent en søknad om en doktorgrad innenfor et gitt emne. Doktorgrad tar man etter at man har fullført en grad på universitetet.

Doktorgrad er ikke noe jeg vil sikte etter. Det er noe man tar fordi du finner et emne veldig interessant og har lyst til å jobbe med forskning innenfor dette emnet. Hvis du vil ha en fancy tittel så kan du kjøpe deg Lord over internett.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Doktorgrad får du på universitetene først og fremst. Etter endt hovedfag eller mastergrad, kan du søke stipendiat (tittelen din frem til du er dr.).

Trives man på universitetene er stipendiat en helt greit jobb det. Men det er altså en jobb og ikke studielivets glade dager i 3-4 års fortsettelse. For min del var jeg lei nok etter endt hovedfag og takket pent nei til fortsettelsen. Det er jo et noe spesielt og a4 system å være i.

Lenke til kommentar

Ein doktorgrad er ikkje ei utdanning der du berre avlegger eksamen og oppnår ei grad slik som f.eks bachelor og mastergradutdanningar.

Litt enkelt sagt så kan du kun få doktorgrad ved å bli akseptert som god nok av andre med doktorgrad. Den vanligaste måten å oppnå ei doktorgrad på er gjennom lange studier eller forskning som resulterer i ein rapport/avhandling som held eit høgt nok faglig nivå til at du blir akseptert av fagmiljøet.

Lenke til kommentar

Jeg kan ta det skrittvis (siden jeg vet at du skal begynne på vgs snart i følge din egen tråd):

1. Videregående, du må ha generell studiekompetanse.

2.Deretter har du vanligvis to valg:

En mulighet:

- Bachlorgrad i et fagfelt (3år). Du må minst ha C i snitt.

- Søke inn på mastergrad (2år) med karakterne fra Bachelor.  Du må ha B i snitt og A eller B på masteroppgaven for opptak til Phd-studiet.

En annen mulighet:

- Du søker på integret mastergrad (5år) innen ett fagfelt. Det er kun de to siste årene fra studiet som teller på opptak til Phd-studiet. Gjennomsnittet fra de to siste to årene må minst være B, og A eller B på masteroppgaven.

3.Neste steg er å søke phd-studiet:

- Du må levere en søknad på utlyste stillinger for Phd-stilinger ved universiteter eller høgskoler.

- Du gå gjennom en teoretisk del, en forskningsdel og doktorgradsprøven.

Når du først har bestått doktorgradsprøven etter 3 lange år. Så kan du kalle deg dr....

For deg tar det: 3 år + 5 år (3+2) +3år = 11 år før du har doktorgrad etter normert tid.

Endret av DoitNow
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...