Scorpions Skrevet 11. juni 2015 Del Skrevet 11. juni 2015 (endret) Hei, jeg har kommet videre til sesjon del 2 og er veldig motivert for førstegangstjeneste, men er redd for at tidligere psykiske problemer kan ødelegge for meg. Jeg har tidligere gått til behandling for depresjon, men dette er 2 år siden. Hadde kanskje vært lurest å ikke nevne dette (med mindre forsvaret har tilgang til tidligere journaler?), men så har jeg noen arr på armene etter selvskading. Arrene er 3-4 år gamle, men synes fortsatt, og på sesjon del 2 må man jo kle av seg for undersøkelse. Er redd for at forsvaret ikke vil ha meg inn pga det... Er det noe jeg kan gjøre for å øke sjansene for å komme videre? Burde jeg ta med attest fra min gamle psykolog om at jeg er friskmeldt? Endret 11. juni 2015 av Scorpions Lenke til kommentar
medforuten Skrevet 29. juli 2015 Del Skrevet 29. juli 2015 Hei, jeg har kommet videre til sesjon del 2 og er veldig motivert for førstegangstjeneste, men er redd for at tidligere psykiske problemer kan ødelegge for meg. Jeg har tidligere gått til behandling for depresjon, men dette er 2 år siden. Hadde kanskje vært lurest å ikke nevne dette (med mindre forsvaret har tilgang til tidligere journaler?), men så har jeg noen arr på armene etter selvskading. Arrene er 3-4 år gamle, men synes fortsatt, og på sesjon del 2 må man jo kle av seg for undersøkelse. Er redd for at forsvaret ikke vil ha meg inn pga det... Er det noe jeg kan gjøre for å øke sjansene for å komme videre? Burde jeg ta med attest fra min gamle psykolog om at jeg er friskmeldt? depresjon er normalt, selvskading er litt på kanten men jeg har noen år bak meg og opplevd mye rart i mitt liv, det trenger ikke ødelegge for deg, det som har skjedd har skjedd, du forandrer deg hele livet. tenåringer er også dramaqueens av natur Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 30. juli 2015 Del Skrevet 30. juli 2015 Du er forpliktet til å oppgi alle relevante helseopplysninger til Forsvaret. Å oppgi feil informasjon, eller å unnlate å oppgi relevante opplysninger, kan straffes med bøter eller fengsel. Du skal oppgi relevante helseopplysninger på sesjon del 1 eller del 2, ved oppmøte til tjeneste eller etter annen oppfordring fra Forsvaret. Dersom du har en pågående depresjon blir du ikke kalt inn til militærtjeneste. Dersom du tidligere har hatt en depresjon, og dette er tilbakelagt, kan du kalles inn til militærtjeneste. Det må gå en viss tid etter avsluttet behandling før du kan vurderes for militærtjeneste. Hvis det var fastlegen som stilte diagnosen, og all oppfølging og behandling har foregått der, trengs en legeattest fra fastlegen. Dersom du har fått oppfølging ved BUP eller psykiatrisk poliklinikk, må du sende inn dokumentasjon derfra. Attesten må bekrefte at du ikke lenger har depresjon eller annen psykiatrisk sykdom og at du ikke har noen økt sårbarhet. Det må gis opplysninger om varighet, om type behandling og når denne ble avsluttet. Dersom depresjonen eller den depressive episoden er utløst av en bestemt hendelse (for eksempel foreldres skilsmisse eller annen hendelse i familien), er dette også viktig informasjon. Hentet fra forsvaret sine egne sider. Som du kan lese så er depresjon en vurdering sak for forsvaret. Men hvis det er over 2 år siden og du har fått attest at du er friskmeldt så ville jeg tro at det vil ordne seg for deg, men jeg kan selvfølgelig ikke si helt garantert ettersom jeg ikke er psykolog eller vet noe om din depresjon. Les det som står i tykk skrift og pass på at du har en attest som inneholder det forsvaret krever. Lenke til kommentar
PinneVed Skrevet 30. juli 2015 Del Skrevet 30. juli 2015 (endret) For å si det slik: I tjeneste/rekrutten så ligger man på skytebanen med nok skudd til å ta livet av en god del av dine medsoldater. Det en grunn til at Forsvaret er strenge på selvskading/psykiske problemer. Nå for tiden så vil såpass mange inn i FGTJ at jeg tviler på at du slipper igjennom selv med legeattest. Alternativet er å prøve å lyge seg igjennom, men jeg kan neste garantere at underarmer med synlige arr blir oppdaget gjennom et år, sommerstid var det påbudt å gå med oppbrettede ermer. Jeg er langt fra noen ekspert på dette her, kun ment som en realitetssjekk. Du kan få en veldig god helseattest, du kan treffe på en hyggelig lege hos VPV og få en sjanse, men jeg ville hatt lave forventninger hvis jeg var deg. Endret 30. juli 2015 av PinneVed Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå