Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Får ikke sove mer enn 4-5 timer om gangen

Borgemeister

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et problem angående søvnen min som har vart ganske lenge nå.

Kort forklart er det at jeg ikke får sove mer enn 4-5 timer om gangen, uansett hvor trøtt jeg er, eller hvilken tid det er på døgnet.

For å ta et eksempel så tar jeg for meg gårsdagen: 
Jeg hadde eksamen og satt oppe en god stund (jeg liker å sitte oppe om natten i stillhet og jobbe). Jeg la meg rundt 06.00 og var oppe igjen 07.45. Deretter var jeg hjemme rundt 15.00, dro på jobb 16.00-20.00 og rett på trening etter jobb.

Rundt 23:30 gikk jeg å la meg og tenkte at nå skulle det bli godt å få sove skikkelig etter en hard dag. Nå 04.20 våkner jeg av meg selv og er lys våken, og har ikke sjans til å sove igjen.
Slik er det hver eneste dag. Jeg får kun sove 4-5 timer om gangen, og ender opp med å bli megatrøtt midt på dagen. Jeg prøver å bekjempe det, og uansett hvor trøtt jeg er når kvelden kommer igjen, så klarer jeg bare å sove i 4-5 timer, for så å våkne å være helt lys våken og klar i hodet midt på natta!

Det virker som om kroppen har en automatisk klokke som sier at jeg skal stå opp akkurat da. Noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre for å gå mot en mer "normal" 8-timers søvn? Er medisinering et alternativ jeg bør se på? :mellow:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er stor variasjon i menneskers søvnmønster, og å samle all søvn til nattestid er en relativ ny oppfinnelse. Slik at din måte å sove på trenger ikke være uttrykk for noen sykelig tilstand som skal behandles.

Stress, som f eks eksamen, er ofte forstyrrende for søvn, og heller ikke noe som skal behandles som symptom med da må du gjøre noe med årsakene til stresset. Er du ellers frisk? Hvor gammel er du?

Lenke til kommentar

Det er stor variasjon i menneskers søvnmønster, og å samle all søvn til nattestid er en relativ ny oppfinnelse. Slik at din måte å sove på trenger ikke være uttrykk for noen sykelig tilstand som skal behandles.

Stress, som f eks eksamen, er ofte forstyrrende for søvn, og heller ikke noe som skal behandles som symptom med da må du gjøre noe med årsakene til stresset. Er du ellers frisk? Hvor gammel er du?

Er ellers frisk ja, 20 år gammel. Har hatt dette problemet i rundt 2 mnd nå. Før syntes jeg det egentlig var ganske greit. Var oppe til rundt 1-2 om natten og lys våken rundt 07, for så å kunne dra på trening før skolen. Problemet ble at jeg våknet bare tidligere, og ble dermed lys våken rundt 05:20 hver dag. Det ble da til slutt ble det bare 4-5 timer søvn, som det er nå.

edit; Det føles også som det er midt på dagen når jeg våkner. Det er akkurat som om "knips" så er jeg fullstendig påskrudd. Jeg slumrer ikke i senga, eller sliter med å stå opp. Det er som å slå på en bryter egentlig

Endret av Borgemeister
Lenke til kommentar

Det virker som du ikke har rutine på når du legger deg. Om du hele tiden bytter på å legge deg kl 06.00 eller 23.00 eller døgner osv så forstyrres den biologiske klokken din. Beste du kan gjøre er å prøve en periode med fast leggetid og se om det hjelper. 

Lenke til kommentar

jeg jobber for mye og sliter med noe av det samme, men døgnrytmen min er egentlig bra.. legger meg typ 22.30-24.00 hver dag, men våkner ofte i 4-5 tida på natta. 

Nå er jeg eldre enn deg, men har inntrykk av at jeg faktisk har fått vane om at jeg ikke trenger mer søvn. 

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har et problem angående søvnen min som har vart ganske lenge nå.

Kort forklart er det at jeg ikke får sove mer enn 4-5 timer om gangen, uansett hvor trøtt jeg er, eller hvilken tid det er på døgnet.

For å ta et eksempel så tar jeg for meg gårsdagen: 

Jeg hadde eksamen og satt oppe en god stund (jeg liker å sitte oppe om natten i stillhet og jobbe). Jeg la meg rundt 06.00 og var oppe igjen 07.45. Deretter var jeg hjemme rundt 15.00, dro på jobb 16.00-20.00 og rett på trening etter jobb.

Rundt 23:30 gikk jeg å la meg og tenkte at nå skulle det bli godt å få sove skikkelig etter en hard dag. Nå 04.20 våkner jeg av meg selv og er lys våken, og har ikke sjans til å sove igjen.

Slik er det hver eneste dag. Jeg får kun sove 4-5 timer om gangen, og ender opp med å bli megatrøtt midt på dagen. Jeg prøver å bekjempe det, og uansett hvor trøtt jeg er når kvelden kommer igjen, så klarer jeg bare å sove i 4-5 timer, for så å våkne å være helt lys våken og klar i hodet midt på natta!

Det virker som om kroppen har en automatisk klokke som sier at jeg skal stå opp akkurat da. Noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre for å gå mot en mer "normal" 8-timers søvn? Er medisinering et alternativ jeg bør se på? :mellow:

Har problemer med søvnen selv og vil bare si at medisinering sannsynligvis ikke vil hjelpe deg særlig mye. Jeg vet det er vanskelig, men prøv å legge deg til ca. fast tid hver dag, som de andre her sier. Det er nok det en lege også kommer til å si hvis du er frisk ellers.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...