Spartapus Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Jeg mener ikke at forkjøpsretten er prinsipielt problematisk, men det er en av mange faktorer som er med på å presse prisene oppover, da man må by høyt over takst for at boligen ikke skal tas på forkjøp. Generelt legger alle ledd i boligsalgprosessen i Norge opp til at prisen skal bli høyest mulig, som at bud er bindende men annonsert takst er ikke, og at megler fungerer som en advokat for selger og ikke en nøytral mellompart, og forkjøpsrett er bare nok et slikt ledd. Hvis man fra politisk hold ønsker at boligprisene skal stige mindre så vil det være mer effektivt å innføre andre reguleringer på salgsprosessen enn strengere krav til egenkapital. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 (endret) Synes egentlig forkjøpsretten blir feil.... Jeg er og helt enig at forskjøpsrett via ordninger som OBOS er noe tull, men jeg synes ikke at dette er noe som skal bli forbudt ved lov. De som ønsker å være medlem av slike ordninger må få lov til det, og de som ikke ønsker det kan jo i dag bare la være å melde seg inn samt ikke gå på visninger der forkjøpsrett praktiseres. Endret 22. juni 2015 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Synes egentlig forkjøpsretten blir feil.... Jeg er og helt enig at forskjøpsrett via ordninger som OBOS er noe tull, men jeg synes ikke at dette er noe som skal bli forbudt ved lov. De som ønsker å være medlem av slike ordninger må få lov til det, og de som ikke ønsker det kan jo i dag bare la være å melde seg inn eller å gå på visninger der forkjøpsrett praktiseres. Nå er jo eneste vei inn i et borettslag å være med på prøving av forkjøpsrett. Ellers så må du ha selveier. Både fordeler og bakdeler mot hverandre, men den klare fordelen er at omkostningene staten skal ha ved kjøp er nesten 0 i et borettslag kontra 2.5% på en selveier. Når prisene på borettslagsleiligheter er omtrent samme som selveier så blir det jo "urettferdig" at det er sånn forskjell Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Både fordeler og bakdeler mot hverandre, men den klare fordelen er at omkostningene staten skal ha ved kjøp er nesten 0 i et borettslag kontra 2.5% på en selveier. Er det ikkje slik at det berre er burettslagmedlemmet som slepp å betale dokumentavgifta fordi burettslaget betalar denne slik at det blir gratis for medlemmane? det er vell ikkje slik at burettslag har fritak frå heile avgiftsordninga? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 (endret) Nå er jo eneste vei inn i et borettslag å være med på prøving av forkjøpsrett. Ellers så må du ha selveier. Både fordeler og bakdeler mot hverandre, men den klare fordelen er at omkostningene staten skal ha ved kjøp er nesten 0 i et borettslag kontra 2.5% på en selveier. Når prisene på borettslagsleiligheter er omtrent samme som selveier så blir det jo "urettferdig" at det er sånn forskjell Man må ikke gå på visning i borettslag som praktiserer forkjøpsrett. Jeg ungikk slike visninger konsekvent selv. Dokumentavgiften (eller "flytteskattes" som jeg liker å kalle den) er en annen diskusjon, men den burde vært avskaffet for lenge siden. For det er en urettferdig skatt. Forøvrig til korrigering: borettslag er ikke fritatt dokumentavgiften. Dersom du kjøper en selveierleilighet i et borettslag så må du fortsatt betale dokumentavgift. Endret 22. juni 2015 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Både fordeler og bakdeler mot hverandre, men den klare fordelen er at omkostningene staten skal ha ved kjøp er nesten 0 i et borettslag kontra 2.5% på en selveier. Er det ikkje slik at det berre er burettslagmedlemmet som slepp å betale dokumentavgifta fordi burettslaget betalar denne slik at det blir gratis for medlemmane? det er vell ikkje slik at burettslag har fritak frå heile avgiftsordninga? Det er feil. Borettslaget betaler ikke denne. Nå er jo eneste vei inn i et borettslag å være med på prøving av forkjøpsrett. Ellers så må du ha selveier. Både fordeler og bakdeler mot hverandre, men den klare fordelen er at omkostningene staten skal ha ved kjøp er nesten 0 i et borettslag kontra 2.5% på en selveier. Når prisene på borettslagsleiligheter er omtrent samme som selveier så blir det jo "urettferdig" at det er sånn forskjell Man må ikke gå på visning i borettslag som praktiserer forkjøpsrett. Jeg ungikk slike visninger konsekvent selv. Dokumentavgiften (eller "flytteskattes" som jeg liker å kalle den) er en annen diskusjon, men den burde vært avskaffet for lenge siden. For det er en urettferdig skatt. Forøvrig til korrigering: borettslag er ikke fritatt dokumentavgiften. Dersom du kjøper en selveierleilighet i et borettslag så må du fortsatt betale dokumentavgift. Det er også feil Har du en selveierleilighet så har du den i et "sameie" ikke i et borettslag Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Personlig tror jeg de som er medlem av OBOS i lengden bare lurer seg selv når de en gang skal selge, dette da det nok er mange potensielle budgivere som ikke ønsker å by boliger med forkjøpsrett. Dette stemmer, men eg vil ikkje seie at dei lurer seg sjølv. Den same mekanikken som gjer at dei ikkje får full budkrig og dermed høg pris når dei skal selge, er jo også den same mekanikken som gjer at ein kan få seg ein forholdsvis billig bolig. Når man skal selge har man som regel bedre råd. Også er det jo bare å kjøpe seg en annen bolig med forkjøpsrett så gjør det ikke noe med eventuellt lavere bud for det man selger. Det er mye værre å komme seg inn på boligmarkedet i første omgang. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Det er også feil Har du en selveierleilighet så har du den i et "sameie" ikke i et borettslag Hm sikker? Jeg trodde man måtte betale dokumentavgift så lenge leiligheten er definert som en selveier. Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Det er også feil Har du en selveierleilighet så har du den i et "sameie" ikke i et borettslag Hm sikker? Jeg trodde man måtte betale dokumentavgift så lenge leiligheten er definert som en selveier. Ja, men som jeg sier så defineres aldri en leilighet i et borettslag som selveier. Hvis den defineres som det så er det i et sameie. Forskjellen på en selveier og en borettslagsleilighet er at en selveier, ja det er en selveier, mens en borettslagsenhet er en andelsleilighet Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Ja, men som jeg sier så defineres aldri en leilighet i et borettslag som selveier. Hvis den defineres som det så er det i et sameie. Forskjellen på en selveier og en borettslagsleilighet er at en selveier, ja det er en selveier, mens en borettslagsenhet er en andelsleilighet Riktig, riktig. Var litt under den oppfatning av at man også kunne ha en selveierleilighet i et borettslag, men takk for oppklaringen da. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Ifølge OBOS ble ifjor én av fire boliger i Oslo og omegn kjøpt med forkjøpsrett. Ellers leste jeg at hvis man får overdratt ansiennitet/medlemskap fra slektning, vil det evt. bli avkortet til mottakers fødselsdato, dvs. en 20-åring som overtar f.eks. et 30 år gammelt medlemskap, vil da få det redusert med 10 år. osv. https://www.obos.no/kjop-og-salg-av-bolig/om-forkjopsretten https://www.obos.no/medlemskap-og-fordeler/alt-om-forkjopsretten/ofte-stilte-sporsmal-og-svar-om-forkjopsretten Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Jeg kommer nok til å la min onkel kjøpe for meg hvis dette blir aktuelt, nettopp av årsaken i posten over liten vits å kaste bort all ansienniteten... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Jeg kommer nok til å la min onkel kjøpe for meg hvis dette blir aktuelt, nettopp av årsaken i posten over liten vits å kaste bort all ansienniteten... Selvfølgelig, noe annet blir jo bare dumt. Må utnytte seg av muligheten når man har den. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 23. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2015 kjøper onkel først må vel en del avgifter betales dobbelt, samt dere begge må vel ha finansieringen i orden. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Blir ikke dette onkel-opplegget feil, dvs. hvis han senere skal selge "til" knoplerbruce, så utløser "salgsprosessen" egentlig ny runde med potensielle kjøpere med ansiennitet? Eller mulig jeg misforstår da. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 23. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2015 Blir ikke dette onkel-opplegget feil, dvs. hvis han senere skal selge "til" knoplerbruce, så utløser "salgsprosessen" egentlig ny runde med potensielle kjøpere med ansiennitet? Eller mulig jeg misforstår da. godt poeng. Når det er sagt, å selge bolig til nær familie tror jeg ikke utløser forkjøpsrett. Onkel tror jeg dog ikke er nært nok. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 For Usbl må det visst være nedadstigende linje, så onkel er faktisk ikke nok. Akk, ja. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Reglane rundt framleige i burettslag er også lagt opp slik at det ikkje skal være mulig å spekulere i dette gjennom at det er krav om at eigaren må ha budd i boligen i minst eit år før den kan framleigast for opp til 3 år dersom styret samtykker, osv. Ansienniteten kan heller ikkje overførast utan at det er snakk om nær familie, her er hovedregelen rett opp eller nedstigande slektslinje, vanligvis eigne barn og barnebarn, eventuelt eigne foreldre og besteforeldre. I tillegg kan ein overføre ansienniteten sidelengs mellom søsken og gjennom andre familietilknyttningar som mellom ektefeller og adoptivbarn/forsørgere. Eit unntak som kan brukast i denne sammenhengen er om du har vært ein del av kjøparen sin husstand i minst to år, då kan ein ofte få ta over ansienniteten utan at ein har direkte slektskap å vise til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå