Gå til innhold

Forkjøpsretten burde avvikles

*F*

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig satt meg inn i forkjøpsretten da jeg for tiden har kjøpt en leilighet, men nå avventer jeg ev bruk av forkjøpsrett, noe jeg ikke tror skjer, men det kan jo skje.

Litt informasjon kan finnes her: http://no.wikipedia.org/wiki/Forkjøpsrett

Men kort og enkelt, "Forkjøpsrett, rett til å tre inn i andres avtale og overta det kjøpte mot å betale det beløpet første kjøper har forpliktet seg til." ref https://snl.no/forkjøpsrett

Rett og slett, kjøper du en bolig som er en del av f.eks et boligbyggerlag er det ikke sikkert du får leiligheten selv om du har vunnet budrunden.

Det neste som skjer er at boligen annonseres for medlemmene i boligbyggerlaget med fastpris tilsvarende vinnerbud, hvem som helst i boligbyggerlaget kan dermed si "Denne leiligheten vil jeg ha" og bare ta den, uten at du som kjøper (eller du som selger) har noe du skulle sagt. Er det flere i et boligbyggerlag er det normalt vedkommende med høyest ansiennitet som får leiligheten. Ansiennitet kan overføres til familie.

Så hvorfor er jeg så i mot dette?

- Et fritt marked hvor alle stiller likt burde være et mål, noe forkjøpsrett motarbeider

- Man burde ha like muligheter i livet uavhengig av hvem foreldrene våres er, derfor har vi bla offentlig og gratis skole, det burde på samme måte ved boligkjøp, i dag kan man arve f.eks foreldrenes ansiennitet i boligbyggerlaget, resultatet er at han får boligen som egentlig en annen person har kjøpt.

- Ordningen skaper bare frustrasjon, bitterhet og depresjoner hos kjøpere som hadde sett frem til ny bolig.

- I perioden etter inngått avtale med selger må man vente rundt to uker for å vite om man får boligen, man kan samtidig ikke se på noe annet da man er bundet til å kjøpe, men det er ikke sikkert man får kjøpt.

- Samfunnet er ikke på noen som helst måte tjent på at en elite skal ha mulighet til å prioriteres i markedet

Har surfet litt på nettet, og eiendomsretten har mange offer. Løsningen er rett og slett en form for legalisert korrupsjon.

Hva mener dere?

Del gjerne historier

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forkjøpsrett i boligbyggerlag er en litt merkelig greie. En etterlevning fra tiden da borettslag skilte seg mer ut fra sameier enn de gjør i dag. Samtidig har jo mange mennesker betalt for medlemskapet i lang tid. Å bare frata dem denne rettigheten de har betalt for er ikke helt uproblematisk.

Jeg sliter også med å omtale medlemmer av boligbyggerlag for en "elite". Det er høyst ordinære mennesker.

Og lykke til med kjøpet :)

Lenke til kommentar

Jeg ser det som uproblematisk, de som har vært medlemmer får bare "Ha det så godt" mener nå jeg ;) om ordningen fjernes.

Det er nå kanskje ikke en elite som er medlem, men det hjelper om man har familie man kan arve ansiennitet av.

Ønsker helst ikke melde meg inn i et slik boligbyggerlag selv da det går i mot mine prinsipper, men fordelene hadde jo vært greie.

Lenke til kommentar
Jeg har nylig satt meg inn i forkjøpsretten da jeg for tiden har kjøpt en leilighet, men nå avventer jeg ev bruk av forkjøpsrett, noe jeg ikke tror skjer, men det kan jo skje.

Nettopp ferdig med helvetes-uka men vi fikk huset da :)

(boligbyggelag da, ikke borettslag)

Forhistorisk ordning, spør du meg..

Lenke til kommentar

Helt grei ordning, det er frivillig, alle kan melde seg inn, og for 200,- i året (i det boligbyggelaget jeg er medlem av) så er det høyst vanlige folk og ikke akkurat en "elite". Ikke har jeg nedarvet ansiennitet heller, jeg var så "fremsynt" at jeg meldte meg inn mot slutten av videregående mener jeg det var, og det begynner å bli et par tiår siden :)

Nå har jeg eget hus, men synes dette er en kjekk back-up hvis jeg noen gang skal kjøpe leilighet.

Endret av bas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en veldig urettferdig ordning som burde avskaffes ja. Og det sier jeg selv om jeg har benyttet meg av den og har veldig lang ansiennitet i et boligbyggelag. For jeg benytter meg jo selvfølgelig av de fordelene jeg kan når de jo allerede er der, men jeg ser likevel at det er en veldig urettferdig ordning.

Lenke til kommentar

Hensikta med forkjøpsretten er jo i all hovedsak at vanlige folk skal kunne melde seg inn slik at dei lettare skal kunne bytte bolig til noke som er meir hensiktsmessig i forhold til livssituasjonen.

For å kunne tilby dette så var det meininga at boligbyggerlaga skulle forplikte seg til å bygge nye boligar slik at det heile tida var god tilgang på boligar. Dei som hadde vært medlemmer lengst skulle då få fyrsteprioriteten til å flytte inn i dei nye boligane dersom dei ønska dette (og dermed fristille den gamle boligen).

Så hensikta med forkjøpsretten var at vanlige folk skulle få seg bolig gjennom å kontinuerlig bygge nye boligar og ved å forebygge at boligprisane skulle bli pressa opp til eit nivå som ligger over det vanlige folk hadde råd til å betale.

Men når dette er sagt så er eg langt på veg enig i at forkjøpsretten slik som den er no slår litt uheldig ut.

Fyrst og fremst ved at det ikkje blir bygd nok nye (burettslag)boligar. Dette fører til at unge enslige og barnefamiliar fyrst og fremst må ut på det private sjølveigarmarkedet medan burettslagleiligheitene i all hovedsak blir oppkjøpt av eldre og pensjonistar.

Dette har ført til at mange burettslag i dag bærer meir preg av å være ein kvileheim/aldersbolig enn det er ei boligblokk. Dette fører igjen til vanskar ved å drifte burettslaget sidan det då er svært få av bebuerane som er friske og arbeidsføre nok til å utføre styrearbeid og drifte burettslaget. For ikkje å snakke om at dei ikkje er i stand til å delta på dugnader, som igjen fører til at vedlikeholdet må utførast av innleigde håndverkarar, noke som igjen mange pensjonistar ikkje har råd til då alders-/sjukepensjonen skjeldan er rommslig nok til å invistere i bolig.

Dette fører desverre til at mange burettslag meir eller mindre rotner på rot sidan det ikkje er nokon andelseigarar som tenker langsiktig nok til å betale for og få gjennomført det nødvendige vedlikeholdsarbeidet.

Lenke til kommentar

Det neste som skjer er at boligen annonseres for medlemmene i boligbyggerlaget med fastpris tilsvarende vinnerbud, hvem som helst i boligbyggerlaget kan dermed si "Denne leiligheten vil jeg ha" og bare ta den, uten at du som kjøper (eller du som selger) har noe du skulle sagt. Er det flere i et boligbyggerlag er det normalt vedkommende med høyest ansiennitet som får leiligheten. Ansiennitet kan overføres til familie.

Litt nyansering ang. siste punktet, -man kan ikke overføre ansiennitet til andre familiemedlemmer så lenge en selv bor i et borettslag og "bruker" medlemskapet.

Forøvrig synes jeg det blir litt feil å uttrykke det som å komme å "bare ta den". De som slår ansiennitet i bordet må jo betale markedsprisen, og siden det iflg. borettsloven ikke er tillatt å eie mer enn 1 leilighet, er det ikke noe spekulasjonsobjekt heller. Uten ansiennitet-reglene ville det vært "enda mer" vill-vest, for da kunne jo regelrette spekulanter kjøpt opp det meste og "du" hadde ikke nødvendigvis fått det lettere med å få tilslaget?

Så i mange tilfeller når forkjøpsrett benyttes, frigjøres en leilighet i andre enden, som så blir ledig, osv.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Nå behøver man ikke bo eller eie noe spesielt for å ha medlemskap i organisasjonen og dermed få forkjøpsrett.

Det er som du sier mulig det blir frigjort en bolig, men det hjelper jo lite da det ikke er den eventuelt frigjorte jeg ville ha.

Lenke til kommentar

Nei, jeg vet man også kan arve medlemskap eller ha et gammelt "ubrukt" liggende. Hvor stor andel av sistnevnte som benyttes, eller hvor man benytter sin ansiennitet på nåværende borettslag.leilighet for å bytte/flytte (og dermed frigjør en enhet), utgjør av det totale antallet omsatte borettslagleiligheter, vet jeg dog ikke.

Forøvrig har jeg inntrykk av at idag er det viktigere å ha penger, enn ansiennitet? Hjelper jo lite med sistnevnte, hvis man ikke har pengene/får stort nok lån, for å si det sånn. I "gamle dager" når salgsprisen var fastbeløp, hadde ansienniteten mye mer å si.

Mulig det er spesielt press i Oslo-området, men andre steder i landet står det vel helt nye borettslag der man nærmest "kan flytte rett inn" uten ansiennitet. Så de som har et gammelt medlemskap benytter det kanskje generelt først og fremst på eldre bortettslag med lav månedlig husleie.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...

Hvorfor bør det avvikles? Bør det ikke være opp til medlemene av for eksempel OBOS å avgjøre om de vil ha denne ordningen eller ikke? Dersom du ikke liker forkjøpsretten så kan du jo bare la være å by på boliger hvor det er forkjøpsrett, det gjorde jeg da jeg kjøpte bolig.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

...

Hvorfor bør det avvikles? Bør det ikke være opp til medlemene av for eksempel OBOS å avgjøre om de vil ha denne ordningen eller ikke? Dersom du ikke liker forkjøpsretten så kan du jo bare la være å by på boliger hvor det er forkjøpsrett, det gjorde jeg da jeg kjøpte bolig.
Det er jo å sette bukken til å vokte havresekken. Selvsagt vil obos medlemmene ha forkjøpsrett, de tjener jo stort på det.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er jo å sette bukken til å vokte havresekken. Selvsagt vil obos medlemmene ha forkjøpsrett, de tjener jo stort på det.

Selvsagt, ellers ville de ikke vært medlem av OBOS. Jeg mener bare at om man ikke liker ordningen med forkjøpsrett så får man la være å by på boliger i sameier,etc hvor dette praktiseres. Jeg liker det ikke, derfor ungikk jeg konskvent boligannonser hvor det stod noe om forkjøpsrett.

Personlig tror jeg de som er medlem av OBOS i lengden bare lurer seg selv når de en gang skal selge, dette da det nok er mange potensielle budgivere som ikke ønsker å by boliger med forkjøpsrett.

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg de som er medlem av OBOS i lengden bare lurer seg selv når de en gang skal selge, dette da det nok er mange potensielle budgivere som ikke ønsker å by boliger med forkjøpsrett.

Dette stemmer, men eg vil ikkje seie at dei lurer seg sjølv.

Den same mekanikken som gjer at dei ikkje får full budkrig og dermed høg pris når dei skal selge, er jo også den same mekanikken som gjer at ein kan få seg ein forholdsvis billig bolig.

Lenke til kommentar

Jeg ser egentlig ikke problemet. Å sammenligne det med korrupsjon gir ingen mening, da korrupsjon er noe som ikke er offentlig - mens forkjøpsretten er noe "alle" kan undersøke det de vil om. Det er nok av boliger der ute som IKKE er i "OBOS-katalogen", også.

Skal forkjøpsordningen bort bør det skje på det viset at man ikke tar imot nye kunder som får denne retten, mens den består for de som alt er i systemet. Gradvis vil det da bli færre som kan benytte seg av sin innbetalte fordel.

Lenke til kommentar

Selvsagt vil obos medlemmene ha forkjøpsrett, de tjener jo stort på det.

Hvordan da?  :hmm:

De som allerede bor i en "OBOS" leilighet gidder vel vanligvis ikke flytte (kjøpe annet) bare for morro skyld?

Og på linje med andre (passive) medlemmer (som altså evt. kjøper obos-leilighet for første gang) må jo eksisterende medlemmer uansett betale markedspris, dvs. like så høyt kjøpsbeløp som ikke-medlemmer der ute er villig til å betale?

Lenke til kommentar

Og på linje med andre (passive) medlemmer (som altså evt. kjøper obos-leilighet for første gang) må jo eksisterende medlemmer uansett betale markedspris, dvs. like så høyt kjøpsbeløp som ikke-medlemmer der ute er villig til å betale?

Ja men man har fordelen at man i ettertid kan velge og vrake blant boliger som allerede er ferdig bydd på akkurat slik som jeg gjorde. Så hvis noen har gjort et kupp, og fått en bolig ganske billig i en budrunde så kan en obos medlem da i ettertid bare snappe opp denne uten å selv å ha måtte være med i budrunden.

La meg ta meg selv som eksempel, Jeg tok over et medlemskap i et boligbyggerlag fra en av mine foreldre og jeg hadde dermed plutselig ansiennitet helt siden jeg var født. Den som bydde på leiligheten da var kanskje heldig og ikke hadde noen andre som var villig til å by så veldig høyt på leiligheten. Men uheldigvis for han kunne jeg da etterpå bare plukke opp denne leiligheten til det han hadde bydd og den ble snappet rett ut av hendene hans. Jeg var altså bare på visningen og trengte ikke å bli med i budrunden. Og hvert eneste av hans bud var altså bindende og han måtte vurdere hvor høyt opp han måtte gå for at andre ikke skulle følge han, mens jeg bare kan vurdere den ferdige prisen.

Hvis det ikke hadde vært noe forkjøpsrett så måtte jeg ha vært med i budrunden for å ha noen mulighet for å kjøpe leiligheten og da ville antakelig prisen ha blitt drevet lengere opp.

Det er mange historier om folk som vinner budrunde, på budrunde men andre som da er medlemmer eller har mer ansiennitet "tar fra dem" boligen hver gang. Det må jo være veldig frustrerende, og ikke minst urettferdig.

Jeg benytter meg selvsagt av de muligheter jeg har, men jeg ser at ordningen er veldig urettferdig og burde være avskaffet. Det er jo direkte imot en rettferdig konkurranse.

Tenk om en person hadde fått muligheten til å kjøpe enhver e-bay ting til siste budpris etter at budgivningen var avsluttet. Ser du ikke da at dette hadde vært urettferdig? Han kan da sikre seg kupp uten at noen etterpå kan by over han. Hvorfor tror du folk driver med bud "sniping" på ebay hvis det ikke hadde lønt seg?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Jeg ser at det eksisterer visse fordeler, men det avhenger av situasjonen. Men når det f.eks. finnes bud langt over takst osv. så er jo plutselig ikke ansiennitet så viktig lenger, iallefall ikke hvis man vil bruke sin gullkantede ansiennitet til "røverkjøp"

Sånn sett kan kanskje den mest effektive måten å skremme vekk potensielle "ansiennitet-veteraner" være å by 50 000 -100 000 "mer enn nødvendig" med en gang (hvis man har økonomisk mulighet)  :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Dette stemmer, men eg vil ikkje seie at dei lurer seg sjølv.

Den same mekanikken som gjer at dei ikkje får full budkrig og dermed høg pris når dei skal selge, er jo også den same mekanikken som gjer at ein kan få seg ein forholdsvis billig bolig.

Absolutt, men det får være opp til OBOS-medlemene selv å vurdere hvorvidt de synes det er smart å være medlem eller ei.

Lenke til kommentar

Synes egentlig forkjøpsretten blir feil. 

Selv har jeg 3 historier knyttet til det. 

Først og fremst så har jeg medlemskap i Obos (gamle hetland bbl i stavanger ble oppkjøpt av dem) tilbake fra 1983.

Dette fikk jeg "arvet" etter min morfar etter mye styr - Måtte ha underskrift fra samtlige arvinger for at jeg skulle kunne overta den. 

Når jeg endelig fikk den så la vi inn et bud på et bbl rekkehus og fikk dette - Trodde vi. 

Med den gang 20 års ansennitet så trodde vi det var nok, men viste seg at det var en annen person i borettslaget som ville ha den og folk bosatt i samme borettslag har fortrinn no matter what så vi mistet den. 

Etter dette fant vi et annet rekkehus vi ville ha, men typisk.. allerede solgt. 

Det var enda ikke lyst ut på ansennitet og vi tok den med forkjøpsretten (Svært få har så gammelt medlemskap i daværende hetland). 

Solgte dette etter noen år og vi hadde en selveier en stund før vi igjen skulle kjøpe borettslag. 

Det var faktisk 20+ på visning der men bare 2 budgivere. 

Jeg ville jo ha denne men tok det med knusende ro og unnlot å legge inn bud fordi jeg visste jo at svært få hadde så langt medlemskap som meg i Stavanger. 

Så endte opp med at vi tok denne også på annsenitet. 

Men jeg er egentlig motstander av hele "ta på annsenitet" opplegget. 

Det blir jo en fare for at andre er i samme situasjon som meg og "sitter på gjerdet" og venter uten å legge inn bud. 

Som selger så taper du da penger ved salg for færre gir inn bud. 

Så det jeg har gjort på  mine 2 salg er at jeg har FORHÅNDSUTLYST rekkehusa.. 

Da havner dem på borettslagets sider før det i det hele tatt havner ut hos megler/på finn.no og da må du vite hva du skal ha når du leter på borettslaget sider av adresse for det ligger ingen annonse ute med bilder der. 

Så når medlemsfristen har gått ut så har jeg lagt den ut offentlig. (Dette har jeg satt som krav at megler skal gjøre). 

Når noen da er interesserte på visning og spør om ansennitet så har vi da gjort dem oppmerksom på at om de vil ha den så må de legge inn bud for medlemsfristen er gått ut. 

Begge gangene har forøvrig endt med at de har gått over prisantydning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...