sinnaelgen Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Det er slik at folk som er født i nordland fylke også kalles for nordlendinger. ( det finnes ikke andre definisjoner ) Når det snakkes om personer fra hele Nord-Norge , altså fra Nordland, Tromsø og Finnmark så blir de også kalt for Nordlendinger Da blokkeres det for å skille ut personer fra Nordland , mens de fra Troms og Finnmark allerede har en egnene betegnelser Ser man til det sørlige delen av landet så har alle godtatt at sørlendinger er det som er fra Sørlandet , og slett ikke fra hele Sør-Norge Skal de som er fra Nordland fylke ikke få lov å ha en egen identitet ? ( å skille dem på byene og småstedene blir for stusslig ) Lenke til kommentar
Visum Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Gjelder dette også for innvandrere eller bare for etniske norske? Når noen sier nordlending tenker jeg alt som er nord for Nord-Trøndelag. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Ser man til det sørlige delen av landet Folk fra den sørlige delen av landet kalles søringer. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 10. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2015 Ser man til det sørlige delen av landet Folk fra den sørlige delen av landet kalles søringer. Hvorfor det da så vanskelig å kalle folk som er fra steder Nord for Trøndelag sånn ca for noringer ? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Nordlendinger og nord-Norge er alt nord for Sinsenkrysset. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Husk at Nord og Sør Trøndere er smårasitske mot hverandre. Og Trondheim mot resten av begge fylkene også. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Jeg blir litt usikker på hva du mener. Lurer du på hvordan man skal betegne en person som bare er fra nordland?Tidligere var det et klart skille mellom Nordlandene og Finnmarken. Nordlandene er dagens Nordland og Troms fylke. Slik jeg ser på Wikipedia, kan det være litt "problematisk" å kalle en person fra Finnmark for Nordlending. Begrepet Nordlending viser altså til personer som tidligere bodde på ett sted - som i senere tid har blitt delt i to. Hvis man absolutt vil ha en slik identitet, så trenger ikke dette å være knyttet til fylkesgrenser, men til f. eks. et område som er uavhengig av fylkesgrensene. Jeg kaller alle nord for Nord-Trøndelag for nordlendinger. Så får de heller krangle hvis de er uenige. De er sikkert minst like sikker på at alle Sør for Nordland kan kalles for søringer, noe jeg igjen vil være uenig med. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Nordlænnninga e fra Nordland, ræsten e fra NordNorge! Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Jeg er fra Nordland fylke, men jeg har opplevd å bli kalt søring i Finnmark. Søringer som nordlendinger og Oslo-folk er finnmarkinger av og til litt skeptisk til, tror jeg. Her er vi så vant med å reise sørover og si at vi kommer nordfra at det kan gå galt når vi reiser den andre veien. På et besøk i Hammerfest påstod en i familien min, da hun ble spurt hvor hun kom fra, at hun kom nordfra. Det blir jo bare tull. Lenke til kommentar
mr.wolf Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Midtlendinger må det vel bli da. De fra Mosjøen som vi har det med å kalle nordlendinger har lenger vei til det nordligste av Finnmark enn de har til Oslo. Skjønner bare ikke hvorfor det høres ut som de har samme dialekta fra Mosjøen og nordover. Må vel være mye større forskjell på dialekta til en fra Oslo og en fra Mosjøen enn en fra Mosjøen og en fra Hammerfest? Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 En fra Nordland er en Nordlanding og Nordlending ("nording"). Akkurat som er en fra Sørlandet er Sørlending og ("søring" ). Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 (endret) På pub i Tromsø ble folk fra Trondheim kalt søringa av de lokale, folk fra Oslo ble kalt sørlænning av folka fra Trondheim og jeg ble kalt sørlending av folka fra Oslo (fra vest agder). Tror ikke det er spesielt avgrenset annet enn at man er bor lenger sør/nord enn en selv. Endret 10. juni 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 På pub i Tromsø ble folk fra Trondheim kalt søringa av de lokale, folk fra Oslo ble kalt sørlænning av folka fra Trondheim og jeg ble kalt sørlending av folka fra Oslo (fra vest agder). Tror ikke det er spesielt avgrenset annet enn at man er bor lenger sør/nord enn en selv. Kaller du folk fra Oslo midtlendinger? hehe Tror bare Trønderene du møtte var dårlig på geografi. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 10. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2015 man bør jo ikke rote til identiteten. de som bor i de aktuelle fylkene bør holde seg til fykes navnet . altså nordlending for Nordland , tromsværing for Troms , finnmarking for Finnmark og trønder for Trøndelag sørlending er brukt for de fra Sørlandet , men det er jo som et fylke å regne i mange sammenhenger kan man ikke bare bruke norring , søring vesating eller østing ? de 2 siste samt sørlending blokkerer dog ikke for fylker som har likt navn å bruke norlanding blir også feil Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Selv bruker jeg nord, sør, øst og vest Folk fra Trondheim kaller jeg bare skinnvester Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Selv bruker jeg nord, sør, øst og vest Folk fra Trondheim kaller jeg bare skinnvester Hehe eller bartemenn. Men jeg vil tror det er slik de fleste sier: Nord-Norge = Nordlending Trøndelag(midt) = Trønder Vestlandet = Vestlending Østlandet = Østlending Sørlandet (Agder) = Sørlending 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 11. juni 2015 Del Skrevet 11. juni 2015 Sørlandet (Agder) = sørlending Ingen som er lokalkjente kunne drømme om å kalle en setesdøl for sørlending. Sørlandet, foreslått av Vilhelm Krag i Morgenbladet i 1902, er navnet på kyststripa. Men en som bor på Agder (ja, det heter på Agder, ikke i) kalles derimot en egd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå