Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kompressor til dykkertpistol - hvor stor/kraftig?

Anbefalte innlegg

Etter press fra min bedre halvdel har jeg nå gått med på å starte et større oppussingsprosjekt av leiligheten vår mot at jeg får kjøpe det utstyret/verktøyet jeg føler vi trenger.

Jeg har i dag svidd av en god del tusenlapper på diverse elektriske verktøy, men sitter nå å lure på om jeg ikke skulle hatt meg en dykkertpistol til lister...?

Slik jeg skjønner det er det greiest med luftdrevet (stort sett det eneste jeg finner uansett), men hvor stor og dyr kompressor trenger en? Den vil ikke bli brukt til annet enn dykkertpistol og blåsespiss for rengjøring.

...ellers finnes det gode, og ikke alt for dyre, elektriske dykkertpistoler? Eller CO2-patroner, kanskje?

Vi har forresten absolutt ingen fornuftige steder å oppbevare en kompressor, så om det finnes noen som blir usynlig når de ikke er i bruk ville det vært supert.

Takk for svar!

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den ja, merk at batteri ikke følger med den du linket til.

Tror denne er med batteri: http://cdon.no/ryobi-r18n16g-0-p30474636

Evt. har ded et på Jula om du har det i nærheten, http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/handverktoy/stifte-spikerpistoler/elektriske-stifte-spikerpistoler/spikerpistol-000295/Tror den også har batteri.

Pass på at det er med batteri på Ryobi-produktene da det ikke er en selvfølge. Batteriene passer om hverandre så det er unødvendig å selge alt de har med batterier...

• Liker 1
Lenke til kommentar

TS. Som Aklla nevner, så finnes det elektriske dykkert " pistoler. Men som du nevner, også pistoler med trykkluft. Tror de er dyre. 

Men en dykkertpistol krever ikke mye luft, så de minste som er å få kjøpt i en byggevare holder. Slike kompressorer selges gjerne med en pistol, som en pakke, til hobbybrukere. Også utenfor byggevarene, bl.a. på biltema og flere andre steder.

Har sett bekjente hobbybrukere ha dem og de forteller at dette går greit. Som tidligere tømrer, ville jeg nok ha anbefalt andre å handle på en byggevare. Er ikke sikker på prisen på slikt verktøy, men du får vel et slit sett for ca "tusenlappen", eller litt mer.

Lenke til kommentar

husk at 1,2mm dykkert ikke kan/skal brukes i tak,den er kun til listing,for panel i tak,så er det 1,6mm dykkert som gjelder.

brukes selv senco fusion f-16a,som går på batteri,men den blir vel kanskje litt over budsjettet ditt?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte både dykkertpistol og kompressor på biltema tilbake i 2006 tror jeg.. har dem enda og de funker som pokker de :)

Beste investeringen jeg har gjort. 

Jeg har det som ser ut som denne tror jeg:

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Kompressorer/Kompressor-15-24-2000033784/

Så har nok dykkertpistolen min gått ut men denne til 649.- gjør susen:

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Spikerpistol/Luftdrevet-dykkertpistol-2000019995/

Jeg ville kjørt minimum såpass kompressor.. jo større kompressor, jo mer behagelig. 

Ikke på grunn av lufttrykket, men på grunn av at du har tank så starter og stopper den ikke hele tida.

Kjøp også en litt skikkelig slange, for disse spiralslangene er ubrukelige. 

Lenke til kommentar

Jeg ville kjørt minimum såpass kompressor.. jo større kompressor, jo mer behagelig. 

Ikke på grunn av lufttrykket, men på grunn av at du har tank så starter og stopper den ikke hele tida.

Jeg vil anbefale å kjøpe så liten og nett kompressor som mulig, lett og flytte/lagre.

Har denne:

http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/trykkluft/kompressorer-og-vakuumpumper/kompressorer/kompressor-200012/

Her skyter jeg 10-15 spiker mellom hver gang kompressoren kjører,  da kjører den ca 10 sekunder.  Ikke plagsomt I det hele tatt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg bruker også en liten mobil kompressor til dykkert- og stiftepistol, ser omtrent slik ut: http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/trykkluft/kompressorer-og-vakuumpumper/kompressorer/kompressor-200065/

Har hatt min kompressor i mange år, og eneste ulempe med min er at den har max trykk 6 bar, og starter ikke før den er nede på 4. Dette blir akkurat i minste laget for 50 mm dykkert, den klarer ikke å skyte de helt inn når den nærmer seg 4. Ellers funker det helt fint, så alle med 8 bars trykk bør gjøre susen. 

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Jeg bruker også en liten mobil kompressor til dykkert- og stiftepistol, ser omtrent slik ut: http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/trykkluft/kompressorer-og-vakuumpumper/kompressorer/kompressor-200065/

Har hatt min kompressor i mange år, og eneste ulempe med min er at den har max trykk 6 bar, og starter ikke før den er nede på 4. Dette blir akkurat i minste laget for 50 mm dykkert, den klarer ikke å skyte de helt inn når den nærmer seg 4. Ellers funker det helt fint, så alle med 8 bars trykk bør gjøre susen. 

Kjenner ikke kompressoren din. Men vil tro at du kan justere minste-trykket, på den Stanly kompressoren. Dette kan justeres på de fleste kompressorer. På bildet, jeg ser en rød skrue, som sikkert er montert på trykkregultoren. Juster på denne, så får du nok kompressoren til å starte litt før. Eller les bruksanvisningen. :)

Men jeg synes ikke kompressoren er liten, når vi snakker om kompressor til en dykkert pistol. Har sett dem helt ned i skoeske størrelse. :) Med riktig justering av trykk, kan du kanskje også skyte spiker, ikke bare dykkert. Undrer litt på pistolen den. Får den vedlikehold og olje? Synes det høres mye ut, at du må opp i 6 bars trykk, for å skyte inn 16 x 50 dykkert.

Editt: Så nå at dette ikke var din kompressor, men en som lignet. :) Sjekk likevel dine muligheter for regulering. Og huske olje, vær gang du bruker pistolen.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Bruksanvisningen sier at trykket på den ikke kan justeres (jeg har altså ikke den Stanleyen jeg lenket til, men den ser ganske lik ut). Min er også oppgitt til 6 bar, ikke 8, og iflg manometeret stopper den på 6, og starter igjen på ca 4. Den har heller ikke regulerbar trykkregulator på uttaket, så det er en ganske enkel sak. Pistolen er en rimelig sak, men blir smurt regelmessig med maskinolje ved bruk, og alt på den går lett og fint. 

Lenke til kommentar

Jeg plukket med meg en Ryobi R18N18G-0 på vei hjem fra jobb i dag. Har kun testet et par skudd for å se hvordan den virket, og den virker i hvert fall. Har ikke noe sammenligningsgrunnlag, så jeg blir sikkert fornøyd.

Nå er det imidlertid noen dager med riving før jeg vil få brukt for den.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Ryobi R18N18G-0

brukes selv senco fusion f-16a,som går på batteri,men den blir vel kanskje litt over budsjettet ditt?

Hvordan tror du den er sammenlignet med Ryobi sin. Jeg ser de ligger i omtrent samme prissjikt. Er det flere batteridrevne eller 230V drevne, kanskje litt rimeligere?

Jeg ser etter dykkertpistol til listing og orker ikke å finne plass til en kompressor i den allerede overfylte verktøyboden.

Lenke til kommentar

samme prissjikt?senco sin ligger vel på rundt 7-9k ny i Norge,om ikke prisene har falt i det siste,ryobien koster vel rundt 2500 komplett?

er nok stor forskjell på kvalitet på disse,men ryobi holder garantert til hobbybruk,kjøpte kun sencopistolen pga av at jeg kom over en pent brukt en til en billig penge

Lenke til kommentar

Jeg fant Ryobien ned i 2190 kr i Norge sikkert pluss normal postfrakt

Den fra Senko fant jeg på Amazon til 319 $ + 80 $ frakt. Det vil jeg kalle nært nok for "samme prissjikt". Godt mulig du finner den mye dyrere et eller annet sted men det er irrelevant for meg da jeg uansett ikke kommer til å kjøpe den fra et mye dyrere sted.

Lenke til kommentar

før du får senco pistolen på døra,så koster den deg minimum 4500kr,og blir den sendt med dhl eller lignende transportfirmaer,som legger på diverse andre gebyrer,så blir det fort 5000kr,og da må du jo ha omformer også,om du ikke har det fra før.

Lenke til kommentar

Jeg prøver å regne litt mer nøyaktig hvor liten eller stor prisforskjellen er.

Ryobien: 2275 kr inkludert 1,5 Ah batteri og frakt fra norsk forhandler (homestore.no)

Senco: 285$ inkl ett batteri, amerikansk lader, boks og fri frakt i USA (til Jetcarrier). Jetcarrier koster 355 kr (inntil 4 kg). Så legger vi på 25% mva på både pris og frakt = 686 kr, samt 140 kr for fortollingsavgiften = 3571 kr.

Et par andre jeg fant:

Bosch GSK 18 V-LI Professional (fra 3690 kr inkl boks eks batteri og frakt)

DeWalt (ca 6000 kr)

Lenke til kommentar

makita har også kommet med batteridykkert,hadde jeg sett etter ny dykkertpistol,så hadde jeg kjøpt Bosch sin,var den jeg vurderte lenge,men så dukket senco pistolen opp.

det som er fint på Bosch pistolen,er at du kan bruke samme batteriene på flere verktøy,så om du har/kjøper et verktøy med lader/batteri,så kan du kjøpe bare nakent verktøy neste gang,som er mye billigere.

husk at 18g kun er til listing,skal du panelere tak f.eks,så må du ha 16g.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...