Nervevrak Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Har en eldre Multicom Compal NBLB5. Den har intern Intel skjermprosessor i CPU + en ATI Radeon HD5650 1GB på hovedkortet. I starten kunne en enkelt bytte mellom hvem av disse en ønsket. Bla gå over til Intel når en var på batteri for å spare energi. Men når den kom tilbake etter at den var inne for en knekt USB kontakt virket det som at dette skiftet mellom skjermkort ikke virket. Det kunne se ut til at den stod stuck på Intel skjermkort hele tiden. Gjorde ikke noe med det, for brukte den stort sett kun til nettsurfing. Men nå når jeg har begynt å jobb med Illustrator blir laptoppen vanvittig varm, og viften blåser på max hele tiden. Så tenkte det var på tide å få fikset problemet, for å se om det ville hjelpe. Eller om den bare er blitt så gammel at det blir litt heavy for den. Når jeg går inn på skjermadaptere i enhetsbehandlingen så står det kun "Intel ® HD Grafics". Og når en prøver å åpne ATI catalyst får en bare beskjed om at "finner ikke hardware". Slettet alle drivere, og fjernet ATI Catalyst. Ved ny oppstart er det fortsatt bare en skjermadapter i enhetsbehandlingen, hvor det står "VGA adapter" (Windows standard driver). Ved å installere ATI programmene får en ingen feilmeldinger, og det ser ut til at alt går greit. Men Catalyst kommer ikke opp under programmer (med dukker opp i listen en kan avinstalere). Og fortsatt har en kun VGA adapter. Men ved å installere Intel driveren som fulgte med PC'n skifter den ene adapteren igjen over til "Intel ® HD Grafics". Så nå lurer jeg på hva som har skjedd med ATI Radeon kortet? Det skulle vel også dukke opp i enhetsbehandlingen? Er kortet kanskje helt ødelagt, så PC'n ikke får kontakt med det? Eller kan kanskje Multicom ha satt inn et annet hovedkort under servicen som ikke har internt skjermkort i CPU, men kun et Intel skjermkort på hovedkortet? Og at det er dette som dukker opp i listen? Hvordan eventuelt finne ut av det? Er avmontering av kjølerene og se hva som fysisk står på CPU og grafikk brikke eneste løsning? Ser i Intel grafik programmet at det står: Intel64 Family 6 Model 37. Og det er vel en i5 CPU grafikkenhet? Men den har 1.7Gb minne står det, og er det normalt for en 5 år gammel CPU skjermprosessor? Er litt i villredet om jeg har fått nytt hovedkort med kun en skjermadapter. Eller om ATI adapteren har tatt kvelden. Eller noe annet som kan fikses via software. Lenke til kommentar
Nervevrak Skrevet 12. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2015 Ble litt skriving. Men ingen som har en ide? Har ikke så lyst til å åpne, og stresse med å ta av kjølerene for å lese på brikkene. Lenke til kommentar
Nervevrak Skrevet 21. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2015 Tok av kjølerene og det er en Intel i5 med intern skjermkort under ene. Samt eget ATI skjermbrikke under andre kjøleren. Formaterte, og installerte win pro 7 på nytt, samt alle oppgraderinger. Men fortsatt finner den kun Intel ® HD Grafics i enhetsbehandlingen. Og ingen kort med feilsymbol på. Prøver å installere riktig ATI Catalyst til ATI skjermkortet , men får beskjed om at den finner ikke hardware. Og avbryter installasjonen. Når jeg kjenner på kjøleren blir den varmere en andre ting på hovedkortet. Så tyder på at det går en del strøm gjennom den... Eneste jeg kommer på er at nå kommer vel Win 10 oppgradering gratis. Kanskje prøve den, for å se om den klarer å spore opp bedre? Noen som har andre forslag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå