Gå til innhold

Sikker lagring


Anbefalte innlegg

Hva er den tryggeste og sikreste måten å lagre bilder på?

Hvilke er det beste media å legge filene i? Er det vanlige harddisker, flash drives, bluray plater, dvd?

Jeg ønsker ikke å lagre i noen nettsky, siden jeg hatt problemer med dette tidligere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle har potensielle problemer, men om det er snakk om relativt små mengder data ville jeg valgt et par flashdisker i tillegg til harddisken de (sannsynligvis) allerede ligger på.  Den første flashdisken min, på 16MB, fungerte fremdeles fint da jeg testet den for noen måneder siden og jeg tror jeg kjøpte den rundt 2001.

 

Hvor holdbare optiske media (CD, DVD, BluRay) er, er det mye kontrovers rundt.  Mange forteller om disker som "råtner", så for min del ville jeg ikke brukt slike, selv om jeg aldri har opplevd slik diskråte personlig.

Endret av Belfaborac
Lenke til kommentar

Det største spørsmålet er egentlig ikke hva det sikreste mediet er, men hvor du lagrer det og hvor mange kopier du har.

Det hjelper ikke å ha 10 kopier hjemme hvis du har innbrudd. Og alle hardisker kan faile, uannsett hvor dyre de er - dog noen har større sannsynlighet enn andre. Jeg anbefaler å laste opp alle bildene til Google Bilder fordi det er gratis med ubegrenset plass. Deretter har du minst 1-2 kopier liggende på minnepenn eller hardisker.

Lenke til kommentar

Det største spørsmålet er egentlig ikke hva det sikreste mediet er, men hvor du lagrer det og hvor mange kopier du har.

 

Det hjelper ikke å ha 10 kopier hjemme hvis du har innbrudd. Og alle hardisker kan faile, uannsett hvor dyre de er - dog noen har større sannsynlighet enn andre. Jeg anbefaler å laste opp alle bildene til Google Bilder fordi det er gratis med ubegrenset plass. Deretter har du minst 1-2 kopier liggende på minnepenn eller hardisker.

mener du Google Drive? For det tør jeg ikke bruke igjen. Jeg prøvde drive i går og forsøkte å laste opp 62 GB med bilder. PC'en sto på i natt og fant ut når jeg kom hjem fra jobb at filene ikke ble synkronisert riktig, så mange bilder på drive fungerte ikke, og ALLE bildene jeg hadde lagret på harddisken ble slettet. Heldigvis hadde jeg en ekstra backup

Lenke til kommentar

Definer sikker. Sikkert mot innsyn? Sikkert på den måten at ein aldri vil tape filane? Sikker på ein slik måte at ein alltids kan nå dei? Ein kombinasjon?

Jeg mener sikker mot tap av filene. Altså hvilke medie holde lengst uten å bli ødelagt.

Lenke til kommentar

 

Hva med nettsky OG ett annet lagringsmedia?!

Jeg tørr ikke bruke nettsky som en backup.

 

Anbefaler Jotta sin løsning. den er veldig simpel, hvor du selv velger hvilke mapper den skal synkronisere. da skal den ikke slette noe fra PCen din.

Si ifra så kan jeg opprette en 15GB konto kostnadsfritt om du vil prøve det ut.

 

Ellers vil jeg anbefale nettverks hdd, hvor du i tillegg har et program på PCen som kjører sikkerhetskopi gjevnlig. feks CobianBackup

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...