hea Skrevet 22. februar 2002 Del Skrevet 22. februar 2002 Prøver å få "Rune" til å installere på en Win98-maskin. Inst. går greit, men når det skal kjøres finner ikke spillet CDen. har CD-spiller på h:. lurer på om det hjelper å bytte denne til d:. Mener å ha gjort dette i Win98, men husker ikke hvordan. Noen som vet om dette går? Evt andre forslag til hva som er problemet? Lenke til kommentar
TRAM Skrevet 22. februar 2002 Del Skrevet 22. februar 2002 Du kan ha 20 partisjoner på Win98 SE uten konflikter... men hva er resten av oppsettet - ...helsike, hvor mange ganger må det sies ? - en Win98 maskin... hva er dèt, bortimot svenske tilstander, yack... [ Denne Melding var redigert av: TRAM på 2002-02-22 22:04 ] Lenke til kommentar
Hurra Skrevet 22. februar 2002 Del Skrevet 22. februar 2002 Til det ene spørsmålet ditt. - Win 98 gir jo enhetene bokstaver i en bestemt rekkefølge. Såvidt jeg vet går ikke dette an å endre i Win98. Her er rekkefølgen, (fra PM7 manualen): "How the OS Assigns Drive Letters DOS, Windows 3.x, Windows 95/98/Me, and OS/2 These OSs assign drive letters in a fixed sequence which cannot be changed. This sequence is as follows: • The OS begins by assigning a drive letter to the first primary partition that it recognizes on the first system hard disk. The OS then assigns drive letters to the first primary partition recognized on each successive hard disk. For example, imagine you have three hard disks in your system. When you boot your OS, it assigns drive letter C: to the active primary partition on the first hard disk. Drive letter D: is assigned to the first primary partition that the OS recognizes on the second hard disk, and drive letter E: is likewise assigned to the first primary partition on the third disk. If you have multiple visible primary partitions on a single hard disk, the OS assigns the drive letter to the active partition. If none of the partitions are active, the drive letter is assigned to the first visible primary partition recognized by the OS. WARNING! Making multiple primary partitions visible on the same drive can cause data loss in DOS, Windows 3.x, Windows 95/98/Me and OS/2. • Next, all logical partitions recognized by the OS are assigned drive letters, starting with the logical partitions on the first hard disk and proceeding in order. For example, suppose you have two hard disks in your system, each with one primary and two logical partitions. The OS first assigns C: and D: to the two primary partitions, then assigns drive letters E: and F: to the first and second logical partitions on the first hard disk. Drive letters G: and H: are assigned to the two logical partitions on the second disk. • The OS then assigns drive letters to any remaining visible primary partitions, starting with those on the first hard disk. The OS proceeds to any visible primary partitions on the second disk, then the third disk, and so on. • Finally, CD-ROM drives and other types of removable media are assigned a drive letter." [ Denne Melding var redigert av: Hurra på 2002-02-22 22:22 ] Lenke til kommentar
BBC Skrevet 22. februar 2002 Del Skrevet 22. februar 2002 Har du kun 1 partisjon på harddisken din, så kan du flytte cd-rom (h:) til d: ved å gå inn på egenskapene for cd-romen, såvidt jeg husker. Hvorfor Windows har plassert cd-romen din på h: er uforståelig. Ellers har Hurra forklart fordelingen av stasjonsbokstaver. Lenke til kommentar
hea Skrevet 22. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2002 Takker for svar. Har to disker på den første kontrolleren og disse er tils. delt opp i 5 partisjoner. Det er derfor blir CD på kontroller 2 h: slik som det ble forklart over. Bruker Win2k til daglig. Her er slike ting er enklere å fikse. "Rune" burde allikevel funnet CD som den var installert fra selv om den ikke ligger som d: Noen som vet om dette spillet er kresent på dette? Mulig jeg er på feil forum her men prøver likevel... Lenke til kommentar
hea Skrevet 23. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2002 Til TRAM: takk for svar var ikke til deg. En Win98-maskin er en vanlig betegnelse på en maskin med Win 98 installert. Slik er det vanlig å snakke når man jobber i et mijø hvor ulike maskiner har ulike os. Har aldri hørt om konflikter i forb. med partisjoner før. Hva snakker du om her? (Du trenger ikke å svare) Når det gjelder maskinkonfig. (prosessor etc.) så er det lite relevant i forbindelse med Win 98 sin behandling av stasjonsbokstaver og partisjoner. Til slutt: har du et problem med svensker? Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Nå sitter jeg med en "winxp maskin".... som jeg forstår kan jeg endre stasjonsbokstaven i dette operativsystemet... Hvordan gjøres dette? Cd-romen min er nemlig blitt flyttet til I: etter at jeg lånte en hd fra en kamerat.... Mvh Thomas Nilsen Lenke til kommentar
TRAM Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 hea, beklager...var grinete isted, og håper det går greit ( skal skjerpe meg ) - men her er jeg altså uenig: > Når det gjelder maskinkonfig. (prosessor etc.) så er det lite relevant i forbindelse med Win 98 sin behandling av stasjonsbokstaver og partisjoner < Problemet ditt er og få programmet på plata lest - det er uvesentlig hvilken bokstav CD ROM/RW/DVD gis, m.h.t. om windows leser mediet eller ikke. Derfor er det relevant hvilket hovedkort ( chipset/ HDD-kontroller som er i bruk ) - evt. om det her også er flere enheter pr. kabel. - i Enhetsbehandling/ Innstillinger: kan det være nok å enable/ disable DMA for enheten - kan også bety noe hvilken CD-leser du har, og om plata er brent CD-R eller -RW og evt. i hvilket format/ hastighet. > Slik er det vanlig å snakke når man jobber i et mijø hvor ulike maskiner har ulike os. < - iblant holder det - ofte ikke. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Quote: On 2002-02-23 03:10, Zamoht skrev:Nå sitter jeg med en "winxp maskin"....som jeg forstår kan jeg endre stasjonsbokstaven i dette operativsystemet...Hvordan gjøres dette?Cd-romen min er nemlig blitt flyttet til I: etter at jeg lånte en hd fra en kamerat....Mvh Thomas Nilsen Du kan endre det i "Disk managment". Disk Management finner du i Computer management, som du finner i administrative tools, som du finner i Control panel'et. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå