Gå til innhold

Forskudd på arv / gave

Mr. Bom

Anbefalte innlegg

Skal motta en million fra min far i år.jeg er Odelsguten , men min lillebror tar over / kjøper gården av min far for en million, som han skal gi videre som en kompanserende / gave til meg.må jeg betale noe skatt for dette beløpet ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du mottar beløpet for å frafalle odelsrett er dette skattepliktig inntekt, jfr. skatteloven § 5-1 annet ledd jfr. § 9-2 første ledd bokstav e. Det gjelder uavhengig av om beløpet går via din far. Beløpet føres som annen kapitalinntekt i selvangivelsen og beskattes med 27 %. 

Hvis beløpet er betaling for eiendommen, som din far videreformidler til deg som forskudd på arv, er dette skattefri gave/arveforskudd fra din far for deg, uavhengig av at den opphavelige årsaken er odelsløsning. Gaven må oppgis i selvangivelsen (post 1.5.3 Fikk du arv eller gaver for mer enn 100 000 kr i 20x), men det er bare slik at Skatteetaten skal ha en forklaring på at du plutselig har økt nettoformuen din med en million. 

Som du ser er det hva det underliggende formålet med betalingen er som avgjør skatteplikt. I slike sammenhenger er det svært viktig å sørge for skriftlighet ("notoritet") rundt planlegging og gjennomføring av disposisjonen, og for din egen del bør du særlig kunne underbygge sannsynligheten av at dette ikke har noe med odelsretten din å gjøre. Her vil f.eks. dine reelle muligheter for å kunne drive gården spille inn (er du utdannet agronom/har relevant erfaring), har det vært en konflikt om hvem som skal ta over, etc. 

Dette er ikke så mye fordi Skatteetaten vil stille spørsmål, men fordi senere misnøye hos andre kan føre til at de melder deg til Skatteetaten. Og det er surt å måtte hoste opp 270 000 fordi din bror i et smålig øyeblikk fikk det for seg å lojalt rapportere til Skatteetaten om at du ikke har innberettet inntekten, og du ikke har noen dokumentasjon å komme med. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...