Rubenevo Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 (endret) Hei!Driver og tenker på ny bil, og denne gangen vil jeg ha en stilig SUV med 4x4. Prisen blir rundt 200-250.000 kroner ser jeg for meg. Hva anbefaler dere da? Liker Land Rover, BMW X-Serie osv, men er int i å høre hva andre syns. Liker at bilene har litt å trekke med, altså litt hk. Gjerne ikke for høyt forbruk av drivstoff heller, må tenke litt økonomisk Endret 10. juni 2015 av Rubenevo Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Vanskelig å si. Hva er viktigst? Kjørekomfort, bra 4x4, bagasjeromsplass, ny/gammel, etc? Det er jo uendelig mange å velge mellom.. Toyota Land Cruiser, Mitsubishi Pajero, Nissan X-Trail, Hunday Santa-Fe, Honda CRV osv. osv. Lenke til kommentar
Rubenevo Skrevet 10. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2015 Vanskelig å si. Hva er viktigst? Kjørekomfort, bra 4x4, bagasjeromsplass, ny/gammel, etc? Det er jo uendelig mange å velge mellom.. Toyota Land Cruiser, Mitsubishi Pajero, Nissan X-Trail, Hunday Santa-Fe, Honda CRV osv. osv. komfort, så ny som mulig, grei motor og 4x4 er det jeg ser mest etter Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 11. juni 2015 Del Skrevet 11. juni 2015 Jeg var i samme situasjon for litt over ett år siden, men bagasjeromsplass var viktigst for meg. Av de SUVene jeg kjørte hadde Honda CRV (nyere enn 2008) og BMW X3 best comfort. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 11. juni 2015 Del Skrevet 11. juni 2015 Kan sterkt anbefale Ford kuga. Har en selv, ekstremt godt fornøyd. Sterk motor, nydelig 4x4, bra utseende og god kjørekomfort. 2,1t hengervekt, så duger til det og! Mange fine i den prisklassen. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 11. juni 2015 Del Skrevet 11. juni 2015 For 250k ville jeg lett droppet BMW X-greiene og sånt. Prisen ved å eie det vil rett og slett fort kunne bli veldig høy, det er ikke sikkert drivstoffkostnadene er så vesentlige for å si det sånn.. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 11. juni 2015 Del Skrevet 11. juni 2015 Kia Sportage får du innenfor budsjettet med gjenstående nybilgaranti og "4WD". Image får du ikke, men beggars can't be choosers... Lenke til kommentar
Trouble Skrevet 12. juni 2015 Del Skrevet 12. juni 2015 Kan jeg få spørre deg hvorfor du vil ha en stor firehjulstrekker? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. juni 2015 Del Skrevet 12. juni 2015 (endret) Subaru Forester burde jo og vurderes. Har en 2012 modell på jobb med permanent 50/50 kraftfordeling fram\bak. Samt en boxerdiesel på rundt 170 Hk, 300Nm og et forbausende lavt forbruk. Ligger vel rundt 0.6 på mila. Ulempen er at interiøret er litt plastikk, og det er ganske mye veistøy. Endret 12. juni 2015 av Complexity Lenke til kommentar
kremt Skrevet 12. juni 2015 Del Skrevet 12. juni 2015 Kan jeg få spørre deg hvorfor du vil ha en stor firehjulstrekker? Dette er noe mange tror, at de trenger 4hjulstrekk. Jeg ville heller lært meg å kjøre bil. Utrolig mange dårlige sjåfører i Norge. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 12. juni 2015 Del Skrevet 12. juni 2015 det spørs nå hvor man skal kjøre Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 12. juni 2015 Del Skrevet 12. juni 2015 De fleste plastikk-4WD systemer er på nivå med vanlig forhjulsdrift, og bakhjulsdrift med sperre er ofte bedre. Det finnes unntak, men folk blir lurt når de tror at leke-systemet deres gir dem betydelig bedre fremkommelighet. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 12. juni 2015 Del Skrevet 12. juni 2015 Skikkelig 4wd er til tider veldig greit å ha her i hovedstaden med såpass dårlig veivedlikehold som utføres her i vinterhalvåret. Ute på bygda derimot ser jeg ikke så mye grunn til å velge det. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 13. juni 2015 Del Skrevet 13. juni 2015 Skikkelig 4wd er til tider veldig greit å ha her i hovedstaden med såpass dårlig veivedlikehold som utføres her i vinterhalvåret. Ute på bygda derimot ser jeg ikke så mye grunn til å velge det. Tror du snakker for en brøkdel av landet nå. Norge er mer enn oslo. 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. juni 2015 Del Skrevet 13. juni 2015 Snylter har faktisk et meget godt poeng. Byer om vinteren kan være et mareritt, med ising, store hull på 20 cm f.eks kumlokk som tiner under, kan fint være 30 cm tykt snø og islag, blir bare kjørt på når det snør og blir tykkere og tykkere. Rekker ikke brøyte før det er helt nedkjørt. På bygda er det veldig godt vedlikehold av veier som regel og lav trafikk, da er det sjelden et problem. Med mindre man bor på toppen av en ekstremt bratt bakke, noe man ikke bør gjøre. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. juni 2015 Del Skrevet 13. juni 2015 Skikkelig 4wd er til tider veldig greit å ha her i hovedstaden med såpass dårlig veivedlikehold som utføres her i vinterhalvåret. Ute på bygda derimot ser jeg ikke så mye grunn til å velge det. Tror du snakker for en brøkdel av landet nå. Norge er mer enn oslo. Jeg har kjørt bil i 18 fylker i Norge, 17 av de også på vinteren.. Jeg er ikke i tvil om at det er i de såkalt store byene man trenger 4wd. Utenfor byene er det stort sett langt greiere forhold mtp. is og sånt. Skikkelig vinterføre er fint å kjøre på, mens det ikke akkurat blir fint å kjøre når man gjør som i/ved de største byene.. Man benytter faktisk salt for å bli kvitt snø en del steder, det fremfor å faktisk måke.. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 (endret) Det er da mange grunner til å velge 4x4, her er noen: - Man kjører ofte med 1000kg+ tilhenger på vinteren - Hvis det snør 40 cm i løpet av natta så trenger man ikke å stresse med å måkke før etter jobb - Brøyting er dårlig i ditt område - Bratte bakker er vanlig i ditt område - Personer som kjører BMW å som tror at bare man lærer seg å kjøre så klarer man bakkestart i en bratt bakke står i veien Før jeg blir angrepet så kjørte jeg i 7 år i Tromsø og Narvik med BWM og piggfritt uten problemer før jeg ble lei av alle begrensningene dette gir å bare skaffet meg en 4x4 med 20+ cm bakkeklarning. Har aldri sett tilbake på 2wd. Endret 14. juni 2015 av xibriz 1 Lenke til kommentar
Trouble Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Hadde ikke firehjulsdrift fungert, så hadde det heller ikke fantes. Jeg startet denne debatten ved å spørre hvorfor TRÅDSTARTER, en ung kar i følge hans andre tråder, skal ha en stor firehjulstrekker? Det kan være så enkelt som, "jeg kommer meg ikke opp bakkene hjem" eller "jeg synes det høres tøft ut, og har masse penger spart opp". Haldex firehjulstrekksystem som brukes i en ny Toyota vi har her hjemme er for øvrig svært nyttig opp på fjellet, man føler man har mer kontroll. Men jeg vil ikke si at man trenger det, er du stuck, så er du stuck. Det er min erfaring. Hilsen en som kjører bakhjulsdreven bil uten tractioncontroll året rundt. (Som igjen kan være litt dumt, hadde foretrukket tractioncontroll ) Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Fordelen med å kjøre en bil med enten for- eller bakhjulsdrift, er at man blir bevisst på begrensningene man har. Med firehjulsdrift kan man bli lurt til å tro at man har en stor fordel, mens det i virkeligheten kan være en marginal eller i verste fall ikke-eksisterende fordel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå