SkoleElev96 Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Hei!Jeg har kommet opp i norsk muntlig på eksamen i vg3. Trenger hjelp til problemstilling til temaet.Oppgaven er : "Samfunnskritikk i litteratur". Jeg tenker å ta med Karens Jul av Amalie Skram, som ligger i realismen. Og Sult av Knut Hamsun som ligger i modernismen.Noen som kan hjelpe meg?? Lenke til kommentar
Teitgutt Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Eg veit ikkje om litteraturen må vere norsk, men Chuck Palahniuk er ikkje ukjend med å kritisere samfunnet. T.d. gjennom Fight Club. No vert dette amerikansk då, men etter mi halvkvalifiserte(har tross alt norsklærarkompetanse) meining er det forøvrig er heilt irrelevant, då fokuset skal ligge på å kunne hente ut det sentrale i litteraturen og sette det i ein samfunnsfagleg kontekst. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 (endret) Hvis du er ute etter tradisjonell litteratur eller tekst, kan du også ta en titt på Et dukkehjem av Henrik Ibsen. Her kritiserer han kjønnsrollene mellom menn og kvinner på den tiden. Henrik Ibsen er ellers kjent for å være kritisk mot et samfunn tuftet på kapitalistisk ånd, hvor det medmenneskelige forholdet kunne forsvinne. Det er viktig at du klarer å begrunne påstandene dine, og tenk gjerne på om temaet fremdeles er dagsaktuelt. Endret 10. juni 2015 av Quote Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå