Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Boligalarm med kamera


Anbefalte innlegg

Vi har bestemt oss for å få oss boligalarm. Og da er bevegelsessensorer med kamera standard. Men jeg er litt skeptisk til å ha sånne kamera i huset. Alarmselskapet forsikrer jo om at det ikke er mulig for dem å se på disse hvis ikke alarmen går, men jeg liker bare ikke tanken på at det er kameraer inn huset mitt, som er koblet opp til en annen plass. Jeg tenker at muligheten er jo der for at det kan misbrukes.

Er det noen som har synspunkter på sånne kameraer? Er det bare jeg som er paranoid av meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv boligalarm med kamera (verisure). 

 

Var usikker i begynnelsen selv, men la inn trafikkovervåking på kameraene på nettverket mitt. (er it mann)

Det går svært lite eller ingen trafikk over, og om noen skulle begynt å filme/sendt bilder så hadde jeg lagt merke til dette på trafikken. 

 

Så virker som om det er trygt :)

Lenke til kommentar

målte du trafikkbruken til hvert kamera eller til vboxen? Mine kameraer dukker ikke opp som egne enheter på nettet, så jeg går ut i fra at evt video feed går via vbox.  

 

Har du sjekket trafikkmengde ved alarmtest? Hadde vært artig å sjekket hva som faktisk blir sendt.

 

Og det at kameraene ikke sender data til vanlig er ingen garanti for at operatørene hos verisure sin sentral ikke kan gå inn å kikke "on-demand" når de kjeder seg på jobb og vil snoke litt rundt.

Lenke til kommentar

Jeg har en prtgmåling på porten den er koblet iswitchen på.. Nei det er ingen garanti men ser så lite trafikk at jeg vil ikke tro det går noe annet enn småoppdateringer.

Til motsetning så kunne du med g4s sin alarm overvåke selv med telefonen og da skulle jeg tro at det var veldig enkelt å se bilder for vaktselskapet.

Lenke til kommentar

Hvis det nå er slik plug'n'play, samt egen app og annet dill fall, kan du banne på at det finnes muligheter for å uvedkommende å komme inn.

 

Dagbladet hadde jo en fin serie, Null CTRL. Se:http://m.db.no/2013/10/06/nyheter/innenriks/nullctrl/datasikkerhet/informasjonsteknologi/29310855/?www=1

 

Hadde jeg satt opp noe lignende, hadde pratet med en data kyndig som kan sikkerhet. Les gjerne litt omtaler om produktet og se hvilke plug'n'play muligheter det har...

Lenke til kommentar

Hvis det nå er slik plug'n'play, samt egen app og annet dill fall, kan du banne på at det finnes muligheter for å uvedkommende å komme inn.

 

Dagbladet hadde jo en fin serie, Null CTRL. Se:http://m.db.no/2013/10/06/nyheter/innenriks/nullctrl/datasikkerhet/informasjonsteknologi/29310855/?www=1

 

Hadde jeg satt opp noe lignende, hadde pratet med en data kyndig som kan sikkerhet. Les gjerne litt omtaler om produktet og se hvilke plug'n'play muligheter det har...

 

Tja.. :)

 

Kanskje muligheter for å komme inn hos andre.. men ikke hos meg.. :)

Jeg er utdannet nettverksadministrator med ekstra fordypning i sikkerhet.

Brannmurene mine er greit heftige. Du skal være mer enn rå for å klare å finne en bakdør inn til meg :)

Slik jeg ser det så går ikke app'en på systemet hjemme hos meg men fra en sentral server som får tilsendt info fra alarmsentralen.

Det er hvertfall på verisure systemet. 

Lenke til kommentar

Selv om brannmuren er "rå" og du har et vanntett regelsett så hjelper ikke det om noen finner en exploit hos verisure.  Kommunikasjonen mellom vbox og sentralen er initiert fra innsiden for å unngå at man skal trenge å forwarde porter eller kjøre upnp inn.

 

Kommunikasjonen mellom verisure enhetene i huset ditt er heller ikke sikker. Protokollen er knekt og det finnes kode for å lytte på det.

https://funoverip.net/2014/12/reverse-engineer-a-verisure-wireless-alarm-part-2-firmwares-and-crypto-keys/

 

Vet at Verisure i f.eks Spania tillater at brukerene selv har tilgang til kameraene sine. I norge har de ikke lov til dette pga datatilsynet. Det var svaret jeg fikk da jeg forhørte meg om dette en gang.

 

En gang vi hadde en falsk alarm pga en hund som gikk løs hjemme så virket det ikke som at alarmsentralen kunne se noe fra kameraene i det hele tatt. De ringte meg og sa at alarmen hadde gått og lurte på om de skulle sende en bil. Jeg svarte at det kan være hunden som har kommet seg ut fra buret, og det kunne jo sjekke kameraene. Men da sa det at det kunne de ikke, de fikk bare bilder ved visse intervaller. 

Lenke til kommentar

Ei anna løysning kan være å blinde kameraene om du uansett ikkje vil at dei skal brukast. Litt dumt å betale for dei då, men det hjelper nok godt på paranoiaen.

 

 

Ein anna ting er at det kan være lurt å tenke litt over kva dere eigentleg vil oppnå med ein boligalarm.

 

Sist eg var inne å såg på kva tjeneste vekterselskapa leverte så var det ikkje så veldig mykje du fikk for pengane.

Ved alarm så ringer dei rundt for å få tak i eigaren, og deretter sendar dei ein vektar til å sjekke alarmen. Fyrste etter at vektaren er på plass og ser at det er ein reell alarm så blir eventuelt politi eller brannvesen varsla.

 

Eg har derfor litt vanskeligheiter med å sjå kva ein boligalarm med vektaravtale gir deg som du ikkje får ved å installere din eigen boligalarm, men enten vanlig alarmklokker eller gsm-varsling som gir varsel på mobilen.

 

 

Skulle eg hatt ein boligalarm med videoovervåkning så ville eg satt meg grundig inn i korleis vektarselskapet faktisk har tenkt å bruke kameraene. Om dei bruker kameraet kun ved bekrefta innbruddsalarm av hensyn til personsikkerheita så kan ein jo spørre seg kva som er hensikta med at dei har muligheita til å sjå kva som foregår inne i huset. Og på andre sida er det nesten like gale dersom dei lett kan sjekke kameraet for utan at dei veit at det er behov for det.

Lenke til kommentar

Ei anna løysning kan være å blinde kameraene om du uansett ikkje vil at dei skal brukast. Litt dumt å betale for dei då, men det hjelper nok godt på paranoiaen.

 

 

Ein anna ting er at det kan være lurt å tenke litt over kva dere eigentleg vil oppnå med ein boligalarm.

 

Sist eg var inne å såg på kva tjeneste vekterselskapa leverte så var det ikkje så veldig mykje du fikk for pengane.

Ved alarm så ringer dei rundt for å få tak i eigaren, og deretter sendar dei ein vektar til å sjekke alarmen. Fyrste etter at vektaren er på plass og ser at det er ein reell alarm så blir eventuelt politi eller brannvesen varsla.

 

Eg har derfor litt vanskeligheiter med å sjå kva ein boligalarm med vektaravtale gir deg som du ikkje får ved å installere din eigen boligalarm, men enten vanlig alarmklokker eller gsm-varsling som gir varsel på mobilen.

 

 

Skulle eg hatt ein boligalarm med videoovervåkning så ville eg satt meg grundig inn i korleis vektarselskapet faktisk har tenkt å bruke kameraene. Om dei bruker kameraet kun ved bekrefta innbruddsalarm av hensyn til personsikkerheita så kan ein jo spørre seg kva som er hensikta med at dei har muligheita til å sjå kva som foregår inne i huset. Og på andre sida er det nesten like gale dersom dei lett kan sjekke kameraet for utan at dei veit at det er behov for det.

 

Jeg har verisure alarm av en grunn. 

Det er ved brann.. Familien min var innblanda i en brann som fikk tragisk utfall for noen år siden. 

Hvis først alarmen går så bråker den så jævlig at du kan ikke unngå å våkne. Så ringer vaktselskapet umiddelbart for å verifisere. 

Dersom du ikke er hjemme så sender de folk til huset.. og det har jeg fått teste på grunn av en feil på alarmen. 

Denne ble da fikset umiddelbart. 

Lenke til kommentar

Samme her. Utelukkende for brann og for å få yale døren på nett.

 

Har faktisk aldri(!) aktivert alarmen den tiden den har vært montert her.

 

Har ikke yale for jeg synes at den appen er for treg om du skal åpne døren med den.. jeg har heller valgt easyaccess for de at de er endel billigere og ofte har tilbud.. og jeg har dem på 5 dører

Lenke til kommentar

Trur ikkje flodhest i dagligstuen er eit innarbeida uttrykk nei. Når eg googler dette så finn eg nesten kun referanser til boka.

 

Sjølv om nokon seier at "pelikanen i spiskammerset" eller "bjørnen i skuffen" er den norske versjonen av ett slikt utrykk så er det ikkje sandt før folk begynder å bruke uttrykket. Fram til den tid er det berre rare ting som nokon har funnet på.

Litt ivrig tidlig paa morningen?

Lenke til kommentar

 

Trur ikkje flodhest i dagligstuen er eit innarbeida uttrykk nei. Når eg googler dette så finn eg nesten kun referanser til boka.

 

Sjølv om nokon seier at "pelikanen i spiskammerset" eller "bjørnen i skuffen" er den norske versjonen av ett slikt utrykk så er det ikkje sandt før folk begynder å bruke uttrykket. Fram til den tid er det berre rare ting som nokon har funnet på.

Litt ivrig tidlig paa morningen?

 

 

lol, der var det litt for mange faner ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...