ikariam1234 Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 (endret) Hei. Jeg har kommet opp i muntlig naturfag eksamen, jeg trakk oppgaven "på sykkeltur" jeg skal lage en historie rundt det, jeg skal ha med "celler og arv" . Noen flere tips? Endret 10. juni 2015 av ikariam1234 Lenke til kommentar
Hostinger.no Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Sær oppgave. Vil vel anta for det meste at å snakke om ting du ser på sykkelturen, f.eks. planter du ser. Du kan bringe opp plantecellen http://no.wikipedia.org/wiki/Plantecelle og hvordan ting virker i dette. fra der kan du nevne variasjoner i planter og hvordan planter har tilpasset seg til sine omgivelser og hvordan dette virker (mutasjoner, evolusjon etc). Kan også være nyttig å nevne næringskilden. Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 11. juni 2015 Del Skrevet 11. juni 2015 Du kan jo nevne celleånding(aerob og anaerob), som foregår i henholdsvis mitokondriene(aerob) og cytoplasmaet(anaerob). Med andre ord, så skjer det i cellene. Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 11. juni 2015 Del Skrevet 11. juni 2015 Du kan snakke om sykkeltur som noe som er forebyggende mot livsstilssykdommer. Da kommer du inn på at diabetes feks. kan være arvelig, men også avhengig av miljøet. Så kan du trekke inn eksempler på sykdommer som derimot er arvelige, og sammenlikne feks. Du kan også trekke inn forskning rundt mosjon(sykling) som forebyggende for kreft? Det er den eneste måten du kan få med arv på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå