Emancipate Skrevet 12. juni 2015 Del Skrevet 12. juni 2015 Positiv blodprøve = sendes til gastroskopi. Du kommer ikke utenom gastroskopien bare fordi du har positiv blodprøve. Negativ blodprøve vil imidlertid betyr at du lite sannsynlig har denne infeksjonen. Skaff deg en annen lege / et annet sykehus som kan gi deg narkose under gastroskopien. 1 Lenke til kommentar
KnutValentino Skrevet 14. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2015 Positiv blodprøve = sendes til gastroskopi. Du kommer ikke utenom gastroskopien bare fordi du har positiv blodprøve. Hvorfor ikke egentlig? Hvorfor er det nødvendig med en så smertefull test som en Gastroskopi, når blodprøven er positiv? Er det virkelig så ille å gå på Antibiotika-kur mot denne bakterien, at man dør eller blir alvorlig syk visst det skulle vise seg i ettertid at man aldri hadde bakterien? Skulle jo nesten tro det var cellegift og strålebehandling det var snakk om her.. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Jeg mener å ha lest at slike bakterier kan være vanskelig å få vekk. Husk at de allerede er ekstremofile, eller hva det kalle når en bakterie tåler ekstreme miljøer. Syren i magesekken er ikke akkurat småting å skulle overleve. Har ikke sjekket om det er i magesekken den sitter. Men, om den skulle gjøre det. Det er sikkert derfor viktig å få kartlagt "terrenget" godt før man setter i gang antibiotikatiltak. Om blodprøven skulle gi godt nok svar, så er jeg enig med deg at det virker overdrevet å gå ned med slange og utstyr i det undersøkelsessystemet. Men, det finnes kanskje gode svar på hvorfor leger ønsker å gjøre en slik undersøkelse i tillegg. Her må du forsøke å hente ut svar, slik at du vet hva du står overfor. Medbestemmelse har du jo valgt uansett i dette med å prøve avstå undersøkelse til det ytterste. Så hvorfor ikke bli enda mer opplyst når du først ønsker å holde i styreroret? Spør, det er vesentlig for å få svar på ting. Anonymous poster hash: 7cb6e...db8 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Blodprøven måler bare antistoffer mot bakterien. Det kan du ha hvis du har hatt den tidligere, eller har den nå, uten at den har forårsaket magesår. Så farlig er det ikke med antibiotika, men det kan ikke jeg gjøre noe med. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Og ja, ta den gastroskopien. Da får man et visuelt overblikk over magesekken og kan se dersom du har magesår. Jeg synes du skal lytte til legen din og ikke prøve på noe "lurt". En slik smertefull test som samtidig også med høy sannsynlighet vil forverre min allerede angst-fobi mot brekninger er noe jeg bare vil gjennomføre visst det absolutt er nødvendig. Og uten narkose så er dette noe jeg ikke vil se på som nødvendig før ubehaget og smertene er nærmest uutholdelige. Også er det jo det at ventetiden er på hele 1 måned. En ventetid som er totalt uaktuell for meg, mtp. at selvkurering av magesår med melk sannsynligvis ikke tar så lang tid engang. Hva tenker du mer spesifikt på når du sier "ikke prøve på noe "lurt""? Jeg mente at du bør ta den gastroskopien fordi man får et bra visuelt overblikk, og slike magesår er absolutt ikke noe ålreit å ha. Men jeg ville tatt opp problemstillingen med legen, for når mulighetene for å ta dette i narkose er tilstedet, så bør du absolutt tillates dette, pasienten skal stå i fokus og hensyn skal taes. "Ikke prøve på noe "lurt""; magesår er ømfintlig, og man kan lese mye på nettet som kan gi det ene og det andre tipset. Men vær litt kritisk og dobbeltsjekk med flere kilder før du evetuelt begynner en "kur", for det er en del stoffer som kan forverre magesåret, og det er absolutt ikke ønskelig. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Er det virkelig så ille å gå på antibiotika-kur mot denne bakterien, at man dør eller blir alvorlig syk viss det skulle vise seg i ettertid at man aldri hadde bakterien? Har du ikke fått med deg at overforbruk/unødvendig bruk av antibiotika er et kjempeproblem og vil føre til at vi i framtida kommer til å oppleve at dødelige infeksjonssykdommer blomstrer opp igjen? (Problemet er altså ikke at pasienten dør, men at noen resistente bakterier ikke dør, men formerer seg og smitter andre pasienter, som da antibiotikumet ikke virker på). 1 Lenke til kommentar
KnutValentino Skrevet 14. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2015 (endret) Har du vurdert å flytte til en annen region av landet? I håp om at du møter mer forståelsesfulle, og mindre tortursinnede leger og pleiere? Ikke at jeg har noen stedsangivelse. Nå skal jeg ikke dømme fastlegen din etter det lille du forteller, men det høres jo ut som det kanskje er fornuftig å finne seg en annen. Fastlegebytte kan du foreta 2 ganger i året. Og om du gjør dette omkring årsskifte så kan du nytte deg den før årsskifte og de 2 andre mulige over årsskifte, uten at det øker tallet 2, så gir det deg 3 tette opp til fastlegebyttemuligheter om du ønsker å teste ut flere over kort tid. Det er mange faktorer som betyr noe ved fastleger. Faglig dyktighet, vil nok de fleste ønske seg at fastlegen sin har. Kjenner du en følelse av det hos din? Kjemien mellom deg og fastlegen, er den god, eller merker du deg rastløs, og leter etter en grunn til å forsøke møte noen nye. Utover de få / mange fastlegebyttemulighetene per år, så har du mulighet til å betale en allmennlege i en privatklinikk ca. 1000 kr per konsultasjon. Kanskje dette er noen nødvendige hopp på veien din til bedring som du er nødt å smake på, for å vinne tillitt tilbake fra helsevesenet? Å gå til psykolog vil jo ikke endre noe på torturmetodene, men det kan for noen være greit å lette litt på lokket i sin trykkoker, ved å få pratet ut om ting. Du kan jo legge inn en klage på det sykehuset som driver med torturen til Fylkeslegen. Pasientombudet kan også være noen å prate med. Jeg synes den lenken din om gastroskopi var en øyenåpner, like mye som han uheldige pasienten som traff en torturist av en urolog. Han var jo ekstremt modig som stod fram og viste den vanskapte penisen sin med fullt bilde i avisen i etterkant. Vanskapt av urologien som punkterte urinrøret, og sykepleiere som gjorde det samme ved å holde pasienten fast, selv etter gjentatte protester og høylytte skrik. Flott at du bruker nikotinplaster. Spør fastlegen på hvor høy dose han kan gi deg, og forsøk høyeste dose nikotinplaster og kutt røykingen, for en kort periode. For så trappe litt ned på nikotinplasteret i etterkant når du er har vilje. En jeg kjenner fikk natriumopphopning i blodet av å bruke reseptfrie nikotintyggegummi. Unngå å gå tilbake til sigarettene som om det var en livsnødvendighet for deg. For fordøyelsessystemet er viktig. Å flytte til en annen region/fylke/kommune er noe jeg har vurdert flere ganger, dette er i tillegg noe jeg også nærmest som en garanti kommer til å gjøre en gang i løpet av de neste 5 årene. Men dessverre så er ikke dette jeg noe har mulighet til per nå, hovedsakelig pga. økonomi. Når det gjelder fastlegen min så er det en lege jeg egentlig har et ganske greit og godt forhold til. Problemer ligger hovedsakelig i det at han altfor ofte skylder på det Psykiske når det kommer til fysiske plager. Dette til tross for at det nærmest er en regel og selvfølge innenfor legeyrket, at alle former for fysiske plager, lidelser og sykdommer skal utelukkes før en begynner å dra fram psykiske faktorer som sannsynlig årsak til de aktuelle plagene. Når dette er sagt så har jeg allerede fra tidligere byttet fastlege flere ganger, og iallefall gjort ca. 5 fastlegebytter de siste 5 årene. Men disse byttene har alltid endt med at jeg har gått tilbake til min nåværende fastlege. Noe som hovedsakelig skyldes at min nåværende fastlege ser ut til å være den beste og mest faglige dyktige her hvor jeg bor. Noe man også kan få delvis bekreftet ved å se på ventelisten/antall pasienter som har han som fastlege - Han er veldig populær/den mest populære her hvor jeg bor, med andre ord. Når det gjelder uttesting av leger gjennom privatklinikker så er dette heller ikke noe jeg dessverre har råd til, per nå. Mye av den dårlige tilliten jeg har til det Norske Helsevesenet ligger uansett hovedsakelig innenfor det Offentlige, noe som både skyldes erfaring, men også det faktum at de vanligvis har mye mindre å tape ved å "avfeie" pasientene sine, enn det legene innenfor det private har (mtp. f.eks. økonomiske tap). I tillegg så er mennesket født til å være egoistisk, noe som da automatisk vil bety at de alle fleste leger bryr seg mye mer om seg selv enn det de gjør om sine pasienter. I tillegg så har vi jo også det utrolig høye lønnsnivået innenfor legeyrket, som automatisk vil føre med seg at personer som aldri burde blitt leger, eller behandle andre mennesker i det hele tatt, allikevel blir leger helt og holdent bare pga. pengene. Når det gjelder Psykolog så er dette noe jeg allerede går til. Men når det kommer til å gå til psykolog for å få snakket ut og "lettet på lokket", så er ikke dette noe jeg per nå egentlig har et behov for. Jeg har nemlig ikke noen spesielt dårlige eller "torturiske" erfaringer med det Norske Helsevesenet. Mitt dårlige inntrykk og syn på det Norske Offentlige Helsevesenet er nok noe jeg mer har pga. andre sine delte erfaringer og hvordan jeg har opplevd Norske Leger og Sykepleiere sin svært høye Likegyldighet og "kaldhet" i de flere forskjellige situasjonene når jeg har vært i direkte personlig kontakt med f.eks. Legevakten og Sykehuset her hvor jeg bor. Personlig så har jeg nok i tillegg også en mye høyere medfølelse for andre mennesker og levende organismer (dyr, insekter, planter, ol.) enn det folk flest har. Noe som gjør at det andre ser på som "Normalt" og "akseptabelt" i mine øyne gjerne er direkte kaldblodig og ondskapsfullt. Av mye av de samme grunnene har jeg heller egentlig ikke noe spesielt grunnlag for å gå til pasientombudet eller lignende. Derimot så skal det jo også sies at denne formen for Gastroskopi som gjøres her i Norge sannsynligvis er direkte i konflikt med/brudd på menneskerettighetene. Allikevel så er det helt og holdent "lov" etter Norsk lov. Er litt usikker på hva du mener når du sier "hvor høy dose legen kan gi deg", med tanke på at Nikotinplastere tross alt er reseptfrie. Ikke trenger jeg noen høyere doser på nikotinplaster enn de som allerede er reseptfrie, heller. Når det gjelder Røyking så er nok dette ikke noe jeg kommer til å slutte med i nærmeste framtid. Både fordi jeg ikke ønsker å slutte å røyke, men også fordi jeg ikke gidder å slutte å røyke bare fordi det har noen negative bivirkninger/helseeffekter. Når det er sagt så er jo f.eks. Alkohol med høy sannsynlighet mye verre enn røyking. Iallefall når det kommer til magen og hjernen. I tillegg så vil et røykslutt for meg personlig med høy sannsynlighet føre til at jeg får større problemer med søvnen og at jeg sannsynligvis kommer til å kaste bort mer penger på Gambling. Noe jeg hovedsakelig baserer på erfaring fra de siste ukene og det faktum at de aller fleste mennesker i den Vestlige delen av verden er "avhengig" av å ha kunstige kilder til høyere Dopamin og Serotonin-nivåer (lykke- og avslappende stoffer). I tillegg så er det tross alt en grunn til at de som røyker f.eks. Cannabis i helgene ofte drikker mye mindre alkohol enn de fleste andre på samme alder. Det samme er nok også tilfellet når det kommer til Sigarettrøykere VS Ikke-røykere. Endret 14. juni 2015 av KnutValentino Lenke til kommentar
KnutValentino Skrevet 14. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2015 (endret) Er det virkelig så ille å gå på antibiotika-kur mot denne bakterien, at man dør eller blir alvorlig syk viss det skulle vise seg i ettertid at man aldri hadde bakterien? Har du ikke fått med deg at overforbruk/unødvendig bruk av antibiotika er et kjempeproblem og vil føre til at vi i framtida kommer til å oppleve at dødelige infeksjonssykdommer blomstrer opp igjen? (Problemet er altså ikke at pasienten dør, men at noen resistente bakterier ikke dør, men formerer seg og smitter andre pasienter, som da antibiotikumet ikke virker på). Jo, det har jeg fått med meg, og er noe jeg personlig også er ganske sterkt imot. Men da hovedsakelig når det kommer til å bruke Antibiotika mot f.eks. bakterier som immunforsvaret klarer helt fint å kvitte seg med på egenhånd. Men noe jeg enda mer er imot er den ekstremt høye bruken av bakteriedrepende alkohol/såpe etter f.eks. toalettbesøk, som man finner på så og si alle legekontor, sykehus og offentlige institusjoner. Dette er hovedgrunnen til at jeg personlig nærmest aldri benytter slike såper, og heller ikke bruker annet enn vann når jeg vasker hendene her hjemme hos meg selv. Dette er nok dessverre et mye større problem enn det Antibiotika er - For hva er verst? Å drepe bakterieinfeksjoner med antibiotika 12 ganger i året? Eller å drepe bakterier som i de fleste tilfeller ikke er noen trussel i det hele tatt, med bakteriedrepende alkohol- og såpe flere ganger daglig, i mer enn 300 dager hvert eneste år? Endret 14. juni 2015 av KnutValentino Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Du er feilinformert. De ulike typene antibiotika virker med ulike virkningsmekanismer i varierende grad på forskjellige grupper av bakterier. Noen bakterier er resistente mot et antibiotikum, og de får bedre livsvilkår om konkurrentene (ikke-resistente bakterier) blir avlivet. Såpe er ikke bakteriedrepende, men reduserer antall bakterier og føde for disse ved å fjerne dem fra huden (f.eks.) ved at de vaskes bort. Ingen resistensutvikling mulig, naturlig nok. Alkohol dreper alle mikroorganismer uspesifikt, og resistensutvikling forekommer ikke. Den store forskjellen er at et antibiotikum virker på bestemte typer bakterier og bakteriene kan utvikle resistente varianter, mens bakteriene ikke kan bli resistente mot såpe og mot alkohol. Derfor anses ikke bruk av såpe og alkohol som problematisk. Derimot er unødvendig bruk av antibiotika meget uheldig. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. juni 2015 Del Skrevet 14. juni 2015 Jeg tenker på dette med at legen gir en anbefaling over hvor høyt forbruk av nikotinplaster som han synes er forsvarlig at du står på. Slik at du får bukt fortere med magesåret, og har mulighet til å smått nedtrappe nikotinplasteret på sikt. Koffeinet likeså. Jeg forsøkte å gi et tips om rødbete der, slik at du kan ha enkelte motiverende ting du kan bruke som substitutter. Det finnes jo en del andre oppkvikkende stoffer, ginseng og sikkert noen andre som igjen kan ha negative virkninger. Er viktig å orientere seg skikkelig i dette tema. Trening kan nok virke oppkvikkende på sikt. Vi prøver bare å være greie å hjelpe deg litt på vei. Han jeg lenket video til er jo doktor. Så han er jo ikke den værste man kan lytte til, eller? Selv om han ligger på "internettet", som leger og andre forståsegpåere gjerne bruker som skremsel. Du kan lide av helseangst og sånn, hvor internettet kan bidra til å øke angsten. Det er det jeg tenkte på. Leger kan ta seg en bolle på det argumentet, fordi det finnes minst tre leier. De som ikke finner fram på internett. De som får overøst av "den mer farlige informasjonen", og de som faktisk har kjempestor nytte av det internettet kan informere en om mhp. helseinformasjon. Anonymous poster hash: 7cb6e...db8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå