GeneralSuki Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Jeg prøvde å installere lydkortet mitt med billig china forlenger (dum ide) og det endte i at jeg hørte et smell og det lukta brent når jeg starta opp PCen.Etter dette vil den ikke starte igjen, den bare slår seg på i 1-2 sekunder mens CPU_LED lyser rødt. Her er en video: https://www.youtube.com/watch?v=tklg7ZrcujcPCen gjorde dette etter jeg installerte PSU for litt siden, men etter å slukke 1 gang startet den alltid opp vanlig igjen. Nå bare fortsetter den å slå seg av og på i 1-2 sekunder. Jeg prøvde å bytte PSU (som man ser på video), men problemet fortsetter, så jeg tror ikke PSUen er ødelagt/problemet.Jeg frykter jeg har brent opp hele PCen, men noen ting som vifter og lys (selv på grafikkort) lyser og virker. Er det noen som vet hva jeg kan ha ødelagt, eventuelt hva som kan gjøres? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 (endret) Cpu-led lyser. Du får ikke cpu startet lenger da. Enten cpuen selv gått føyken eller spennings regulatorer etc i hovedkortet som ikke virker lengre slik at cpu ikke gis strøm og cpu led lyser. Hva mener du med kople billig Kina forlenger til lydkort. Er det en slags pci reiser. Jeg ser ikke eller skjønner ikke hva du gjorde. Kan du forklare nærmere med linker til produkt. Endret 9. juni 2015 av syar2003 Lenke til kommentar
GeneralSuki Skrevet 10. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2015 Cpu-led lyser. Du får ikke cpu startet lenger da. Enten cpuen selv gått føyken eller spennings regulatorer etc i hovedkortet som ikke virker lengre slik at cpu ikke gis strøm og cpu led lyser. Hva mener du med kople billig Kina forlenger til lydkort. Er det en slags pci reiser. Jeg ser ikke eller skjønner ikke hva du gjorde. Kan du forklare nærmere med linker til produkt. Da har nok MB eller CPU ryket ja Merkelig nok så pleide CPU_LED å lyse før og, men bare i et sekund, så kanskje det er håp (tviler). Det var litt dårlig forklaring ja Det var en PCI-E til PCI riser/forlenger/adapter som jeg kjøpte til 6kr på eBay! Man får visst det man betaler for Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Klarer du å lukte deg frem til hvor det lukter brent? Lenke til kommentar
GeneralSuki Skrevet 10. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2015 Klarer du å lukte deg frem til hvor det lukter brent? Prøvde å lukte litt, men var vanskelig. Det luktet bare rett etter, og ikke var det noen tydelig synlig skader heller. Dessuten er jeg tett i nesa Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 (endret) Du trenger et ekstra (nytt) hovedkort. Sett eksisterende cpu i et nytt hovedkort og test med barebone konfig (kun det som er nødvendig for å poste). Ikke prøv å sett en ny cpu i det gamle hovedkortet vi mistenker er ødelagt , det kan eventuelt skade en ny cpu med feil (høy) spenning eller overslags spenninger på feil pins/baner. Har pcie buss spenninger (bus power) kortsluttet er det nærliggende å tro at hovedkortet ditt er ødelagt. Det kan være vanskelig "å se det". Endret 10. juni 2015 av syar2003 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Mye fjas her inne i dag.. Koble fra alt utenom en minnebrikke CPU og skjermkort..Resett HK med jumper eller evnt resettknapp på HK om den har og se hva som skjer.. Starter du den opp ikke da har du bare 3 ting som det kan være feil på, og mest trolig er det da HK.. Man må lære seg å feilsøke ting på en fornuftig måte.. 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Som Krozmar sa, mye fjas siden ingen nevner at det er lurt å ta standard-testen først Gjør det han sier før du tester masse annet For å sjekke for skader på HK så kan man se om kondensatorne har "sprengt" ved at de buler utover, gjerne fra toppen da det pleier å være det svakeste punktet. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Vet ikke om fjas er siktet til meg , les : Koplet i pci riser I en av hovedkortets pciekspress port og det smeller og lukter brent når man slår på pcen (og psu er skiftet). Hovedkort poster ikke og cpuled lyser. Dette er ikke en PC som ble feil ut av ingenting og årsaks forløpet og feilen er åpenbar. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Samma om det virker åpenbart, ta den vanlige hardware testen først Fjas var kanskje ikke et bra ord å bruke når jeg tenker på det. Som jeg sa, sjekk kondensatorene, når det kommer røyk så kan det ofte være de som går, det vil også gjøre at hovedkortet ikke leverer strøm riktig. Røyk kan også komme av loddepunkter smeltes som gir det samme problemet. Å feilsøke kondensatorne og loddepunkter er et helvete og muligens ingenting du kan gjøre hvis du ikke vil lodde og kjøpe kondensatorer eller andre slike deler, bare for å ha sagt det så klarer alle å lodde Som sagt over så sjekk CPU, og de andre delene, i et annet HK. Hvis de fungerer så anbefaler jeg deg å kjøpe nytt HK. Lykke til! Lenke til kommentar
GeneralSuki Skrevet 10. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2015 Du trenger et ekstra (nytt) hovedkort. Sett eksisterende cpu i et nytt hovedkort og test med barebone konfig (kun det som er nødvendig for å poste). Ikke prøv å sett en ny cpu i det gamle hovedkortet vi mistenker er ødelagt , det kan eventuelt skade en ny cpu med feil (høy) spenning eller overslags spenninger på feil pins/baner. Har pcie buss spenninger (bus power) kortsluttet er det nærliggende å tro at hovedkortet ditt er ødelagt. Det kan være vanskelig "å se det". Samma om det virker åpenbart, ta den vanlige hardware testen først Fjas var kanskje ikke et bra ord å bruke når jeg tenker på det. Som jeg sa, sjekk kondensatorene, når det kommer røyk så kan det ofte være de som går, det vil også gjøre at hovedkortet ikke leverer strøm riktig. Røyk kan også komme av loddepunkter smeltes som gir det samme problemet. Å feilsøke kondensatorne og loddepunkter er et helvete og muligens ingenting du kan gjøre hvis du ikke vil lodde og kjøpe kondensatorer eller andre slike deler, bare for å ha sagt det så klarer alle å lodde Som sagt over så sjekk CPU, og de andre delene, i et annet HK. Hvis de fungerer så anbefaler jeg deg å kjøpe nytt HK. Lykke til! Skal prøve det dere begge sier! Har ikke noe ekstra hovedkort liggende, men jeg skal se hva jeg får til.. Takk for svar! Lenke til kommentar
GeneralSuki Skrevet 19. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2015 Hvordan gikk det ? Leverte nettopp PCen på service nå, så jeg får vite hva som røyk over helgen! Skal si ifra neste uke når jeg vet Lenke til kommentar
GeneralSuki Skrevet 28. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2015 Hvordan gikk det ? Fikk tilbake PCen denne helgen! Det som røyk var hovedkort, CPU og et av to (merkelig nok) skjermkort. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Hvordan gikk det ? Fikk tilbake PCen denne helgen! Det som røyk var hovedkort, CPU og et av to (merkelig nok) skjermkort. Godt å høre du har fått den tilbake. Ble det dyrt? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 (endret) Uffda. Det var kjipt. Vel , jeg hadde regnet med i at hovedkortet røyk. Men synd at både ett grafikkort og prosessor gikk med i dragsuget , men sånt kan skje når gale spenninger ledes feil veier dessverre. Pci express gfx slots har jo baner i hovedkortet rett til cpu sin pch. Endret 29. juni 2015 av syar2003 Lenke til kommentar
GeneralSuki Skrevet 29. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2015 Hvordan gikk det ? Fikk tilbake PCen denne helgen! Det som røyk var hovedkort, CPU og et av to (merkelig nok) skjermkort. Godt å høre du har fått den tilbake. Ble det dyrt? Både og.. Jeg endte med å oppgradere CPU, så det ble litt ekstra der, og det ene Titan kortet mitt kjøpte jeg brukt til 3.000 så det var ikke krise der heller. Det er jo klart det er mye penger uansett, men jeg prøver å få tilbake en del på forsikring! Så krysser fingrene for det Uffda. Det var kjipt. Vel , jeg hadde regnet med i at hovedkortet røyk. Men synd at både ett grafikkort og prosessor gikk med i dragsuget , men sånt kan skje når gale spenninger ledes feil veier dessverre. Pci express gfx slots har jo baner i hovedkortet rett til cpu sin pch. Jau! Forventet vel egentlig at mye skulle ryke, men kjipt uansett Det merkelig er at bare ét kort røk! For begge satt ved siden av hverandre i hovedkortet og var koblet sammen med SLI bro til og med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå