Gå til innhold

Koble 3xeffektforsterker til reciver via pre out?


Anbefalte innlegg

 

AndersT2: er det slik at tri-amp krever 3 separate effekttrinn?

 

For meg ser det beste ut som å bare bruke de 2 monoblokkene, med hhv bass på 1 og mellomtone/diskant med jumper på høytaler på den andre..?

 

Tri-amp vil kreve 3 effekttrinn ja.

 

Kikket ikke så mye på selve høyttalerene. Men som jeg nevnte i min forrige post, så har han faktisk totalt 6 kanaler tilgjengelig, da må han koble 971 vekk i fra bridge mode, og splitte i 3, men da blir 971 såpass mye svakere enn 991, at jeg vil nok anbefale å bi-ampe, hvor bass for egen forsterker, så blir mellomtone og diskant sammen, slik at det blir bi-amp med bi-wire på mellomtone/diskant.

 

Edit: 

Men han kan jo prøve hvis han ønsker, da XTZene har mulighet til å justere dBen med lasker bak på høyttalerene, slik at han kan justere seg inn hvis det blir stor forskjell. Men vil nok anbefale å holde seg unna dem, og bi-ampe

 

Haha, nå har jeg rota fært, uten å kikke på specsa tok jeg 971 for å være 2x200 og 991 for integrert på 200 bro. Da har vi også nøstet opp kablingssaken.

 

Hvorfor ikke da prøve tri-amp, bare for å se hvordan det blir? 2x70 til mellomtonen bør vel gå ganske høyt opp i dB før det vil låte tamt? Og så 2x70 til diskant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først til trådstartert, sånn i tilfellet du ikke viste det. På høyttalerene dine som har 2 innganger (2 røde og 2 sorte), så husker du å fjerne lasken som ligger i mellom fargene? Kom på at det ikke var nevnt her. Hvis ikke så blir det kortsluttning.

 

 

 

 

 

Jepp. Bestilte denne: https://www.hifiklubben.no/kabler/diverse-kabler-plugger-adaptre/sinox-sxa4500/

Satser på at det blir bra!

 

Mye snakk om bi-wireing, bi-amping og brigde, ikke alt jeg vet hva er. Uansett, kjører oppsett som nevnt øverst og er VELDIG fornøyd med lyden.

 

Det blir vel tri-amping når jeg kjører 3 forsterkere til reciver?

Du kjøpte mer enn 1 håper jeg? Du må ha 1 til left og 1 til right.

Bi-wire vil bare si at du har 4 kabler istedet for 2, brigde eller brokobling vil si at begge kanaler brukes på 1 høytaler. Bi-amping vil si at 1 forsterker tar bass og en annen tar diskant (i ditt tilfelle tri-amping med mellomtone). Bi-amping gjør da at du slipper problemet med bi-wire hvor mellom/diskant trenger mye mindre strøm enn bassen. Godt mulig jeg ikke er 100% riktig, men prinsippet er ganske riktig.

 

Du har for det meste rett

 

Kan sette det litt enklere opp

 

Bi-wire: Fra 1 høyttaler utgang så kjører man 2 kabler til samme høyttaler, eller fler, kommer ann på hvor mange sett høyttaler terminaler man har på dem. 100w på forsterkeren blir da 100w på høyttaleren

 

Bi-Ampe: Man kjører 2 forsterker utganger til samme høyttaler. 100w på forsterkeren med 2 utganger blir da 200w på høyttaleren, 100 pr høyttaler inngang.

 

Brokoble: Dette kan kun gjøres på forsterkere som er klargjort for det, det fungerer ikke på alle forsterkere. Her kobles 2 forsterkere i serie, og bruker kun 1 kabel til høyttaleren, slik at hvis de hver har 100w, så kan man få godt over 200w på utgangen, det varierer fra forsterker til forsterker som kan dette, men det kan i verste fall bli 400w, det er i noen tilfeller veldig mye høyere watt.

 

Når det nevnes tri-amping her, så er det ikke korrekt, da det kun er bi-amping når det brukes 2 forsterkere, og samme hvor mange elementer man har. Tri-amping er når man bruker 3 forsterkere til 3 høyttaler terminaler. Tri-wire blir da fra 1 forsterker til 3.... osv

 

Linn er en av de få selskapene som har 5 eller fler innganger på enkelte av høyttalerene sine, 1 pr element, og har forsterkere for dette. Det spesielle her er at deres forsterkere for det har delefilterene i forsterkeren, og man forbikobler delefilerene i høyttalerene. Men det blir veldig avansert.

 

For TS sitt oppsett så blir fortsatt delefilteret brukt via begge inngangene, da det blir sent fulltone signal til begge, og delefilteret må fortsatt stoppe frekvenser å gå til feil element. Hadde det ikke blitt gjort, så ville det blitt grøt av lyden i overgangen mellom dem.

Brokobling - er ikke det når man + fra en terminal og - fra den andre for å i praksis gjøre en stereoforsterker til en monoforsterker for mer effekt? Sånn typisk NAD.

Lenke til kommentar

 

Først til trådstartert, sånn i tilfellet du ikke viste det. På høyttalerene dine som har 2 innganger (2 røde og 2 sorte), så husker du å fjerne lasken som ligger i mellom fargene? Kom på at det ikke var nevnt her. Hvis ikke så blir det kortsluttning.

 

 

Jepp. Bestilte denne: https://www.hifiklubben.no/kabler/diverse-kabler-plugger-adaptre/sinox-sxa4500/

Satser på at det blir bra!

 

Mye snakk om bi-wireing, bi-amping og brigde, ikke alt jeg vet hva er. Uansett, kjører oppsett som nevnt øverst og er VELDIG fornøyd med lyden.

 

Det blir vel tri-amping når jeg kjører 3 forsterkere til reciver?

Du kjøpte mer enn 1 håper jeg? Du må ha 1 til left og 1 til right.

Bi-wire vil bare si at du har 4 kabler istedet for 2, brigde eller brokobling vil si at begge kanaler brukes på 1 høytaler. Bi-amping vil si at 1 forsterker tar bass og en annen tar diskant (i ditt tilfelle tri-amping med mellomtone). Bi-amping gjør da at du slipper problemet med bi-wire hvor mellom/diskant trenger mye mindre strøm enn bassen. Godt mulig jeg ikke er 100% riktig, men prinsippet er ganske riktig.

 

Du har for det meste rett

 

Kan sette det litt enklere opp

 

Bi-wire: Fra 1 høyttaler utgang så kjører man 2 kabler til samme høyttaler, eller fler, kommer ann på hvor mange sett høyttaler terminaler man har på dem. 100w på forsterkeren blir da 100w på høyttaleren

 

Bi-Ampe: Man kjører 2 forsterker utganger til samme høyttaler. 100w på forsterkeren med 2 utganger blir da 200w på høyttaleren, 100 pr høyttaler inngang.

 

Brokoble: Dette kan kun gjøres på forsterkere som er klargjort for det, det fungerer ikke på alle forsterkere. Her kobles 2 forsterkere i serie, og bruker kun 1 kabel til høyttaleren, slik at hvis de hver har 100w, så kan man få godt over 200w på utgangen, det varierer fra forsterker til forsterker som kan dette, men det kan i verste fall bli 400w, det er i noen tilfeller veldig mye høyere watt.

 

Når det nevnes tri-amping her, så er det ikke korrekt, da det kun er bi-amping når det brukes 2 forsterkere, og samme hvor mange elementer man har. Tri-amping er når man bruker 3 forsterkere til 3 høyttaler terminaler. Tri-wire blir da fra 1 forsterker til 3.... osv

 

Linn er en av de få selskapene som har 5 eller fler innganger på enkelte av høyttalerene sine, 1 pr element, og har forsterkere for dette. Det spesielle her er at deres forsterkere for det har delefilterene i forsterkeren, og man forbikobler delefilerene i høyttalerene. Men det blir veldig avansert.

 

For TS sitt oppsett så blir fortsatt delefilteret brukt via begge inngangene, da det blir sent fulltone signal til begge, og delefilteret må fortsatt stoppe frekvenser å gå til feil element. Hadde det ikke blitt gjort, så ville det blitt grøt av lyden i overgangen mellom dem.

Brokobling - er ikke det når man + fra en terminal og - fra den andre for å i praksis gjøre en stereoforsterker til en monoforsterker for mer effekt? Sånn typisk NAD.

 

Begge på +, altså rød i de fleste tilfeller. I ts sitt tilfelle innebærer dette å fjerne jumpere på innsiden av forsterkeren. Dette gir da 200W kontra 2x70W.

EDIT: presisering; fra + på left og right på forsterker til + og - på høyttaler.

Endret av Admiral-K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jepp. Bestilte denne: https://www.hifiklubben.no/kabler/diverse-kabler-plugger-adaptre/sinox-sxa4500/

Satser på at det blir bra!

 

Mye snakk om bi-wireing, bi-amping og brigde, ikke alt jeg vet hva er. Uansett, kjører oppsett som nevnt øverst og er VELDIG fornøyd med lyden.

 

Det blir vel tri-amping når jeg kjører 3 forsterkere til reciver?

Du kjøpte mer enn 1 håper jeg? Du må ha 1 til left og 1 til right.

Bi-wire vil bare si at du har 4 kabler istedet for 2, brigde eller brokobling vil si at begge kanaler brukes på 1 høytaler. Bi-amping vil si at 1 forsterker tar bass og en annen tar diskant (i ditt tilfelle tri-amping med mellomtone). Bi-amping gjør da at du slipper problemet med bi-wire hvor mellom/diskant trenger mye mindre strøm enn bassen. Godt mulig jeg ikke er 100% riktig, men prinsippet er ganske riktig.

 

Forstår jeg deg riktig når du bruker left/right fra reciever til stereo- deretter splittet signal til de 2 monoblokkene? Er lenge siden jeg gjorde dette selv....

 

 

 Kjøpte selfølgelig 2 ja.

 

Ett spørsmål til Trådstarter, kikket litt ekstra på AVforum tråden din.

 

Så hvis jeg forstår deg rett så har du 2 stk Rotel 971, og 1 stk Rotel 991?

 

971 er en stereoforsterker med 2x70w. Når du nevner at du her har 2x200w, så er den satt opp i brokobling, noe som er gjort med dipswitcher innvendig i kabinettet. Du får da 180w pr, ikke 200 som du nevner, da den kun leverer 200w ved 1KHz testtone

 

Den andre er en stereoforsterker med 200w pr kanal.

 

Så lenge 971 er brokoblet, og du tilkobler denne riktig, så er det nokså gode matcher til hverandre. Men bruk 971 til diskant og mellomtone, og 991 til bass elementene.

 

Personlig ville jeg anbefalt deg å først bruke 991 alene en stund, og bli vant med lyden (ett par ukers tid eller mer), så koble opp som du har tenkt. Da vil du kunne høre forskjellen, og du vil også kunne enklere høre om det blir noe feil å koble det opp slik.

 

Stemmer har de. Kjøpte 971ene ferdig brokoblet ja, så på manualen på nett å der sto det 200w som mono, men du har sikkert helt rett.

 

Kjører nå med 971ene på hver sitt bass element, men kan prøve å bytte om så 991 tar begge hvis du mener det blir bedre. Så tar 971ene resten.

 

Hadde kun 991 ei god stund før jeg kjøpte 2 stk 971, lyden endret seg ikke så mye når jeg la til 971ene igrunn. Kan ikke spille så høyt så har faktsik ALDRI fått testet høytalerne skikkelig...

Lenke til kommentar

 

Brokobling - er ikke det når man + fra en terminal og - fra den andre for å i praksis gjøre en stereoforsterker til en monoforsterker for mer effekt? Sånn typisk NAD.

 

 

Det varierer stort fra produsent til produsent. Her bør man alltid lese manualen, og ikke bare gjøre slik det ble gjort med andre. Noen lasker man bak på, andre som disse til Rotel må man inni, og en siste jeg har sett (Merner det også er Rotel, tror min RB-06 har det slik), så flytter man på en bryter bak.

 

Tror en av de få receiverene jeg har sett hatt muligheten, (en fra Onkyo), så måtte man sette det opp i menyen, samt laske.

 

Og der hvor forsterkeren ikke kan det, som mine Rotel RMB-1575 og RMB-1565 så skal man ikke prøve det i det hele tatt.

 

 

Personlig så ville jeg holdt meg unna bro-kobling, da slik som Pop nevnte det tidligere, at det kan føre med seg ekstra støy.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

Ikke enig i at bi-amp gir noen som helst generell forbedring på lydkvaliteten.

Jeg opplevde stor forskjell da jeg bi-ampet et par B&W 686 med en NAD T757 v2 så jeg velger å være uenig i den påstanden.

 

Det må du gjerne være. Men det du sannsynligvis opplevde er et større tverrsnitt med kabel til høyttaler. Som du også kan klare ved å bytte til tykkere kabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...