Gå til innhold

Norske nettsider og cookies.

Gjest Slettet-aj7hPT

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-aj7hPT
Et stort flertall av de 500 mest populære nettstedene i Norge bryter loven om bruken av cookies på hjemmesidene sine. Nettavisene er verstingene.

De mest populære nettstedene i Norge samler informasjon om deg uten at du selv vet det, hva syns dere om at nettsider i Norge gjør dette? 

Bare 19 prosent av dem oppfyller lovens krav om å informere deg når du besøker nettsiden. Nkom er skuffet, og mener at dette truer personvernet.

http://www.nrk.no/livsstil/fire-av-fem-nettsteder-bryter-loven-1.12400893

Endret av Slettet-aj7hPT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er cookies plutselig noe nytt nå..

Møkkalov som gjør at man må klikke bort en pop-up.. Ikke bare må de gjøre infoen tilgjengelig, men de blir pålagt å dytte det opp i trynet på folk.

Uansett, blokker 3.parts cookies i nettleseren så har du kommet langt.

Endret av Kakeshoma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et stort flertall av de 500 mest populære nettstedene i Norge bryter loven om bruken av cookies på hjemmesidene sine. Nettavisene er verstingene.

De mest populære nettstedene i Norge samler informasjon om deg uten at du selv vet det, hva syns dere om at nettsider i Norge gjør dette? 

Bare 19 prosent av dem oppfyller lovens krav om å informere deg når du besøker nettsiden. Nkom er skuffet, og mener at dette truer personvernet.

http://www.nrk.no/livsstil/fire-av-fem-nettsteder-bryter-loven-1.12400893

Tåpelig lov. Og hvor mange forstår og/eller bryr seg om denne pop-upen uansett? 

Misforstått personvern dette her og skal man absolutt se på "problemet" så burde nettleserne og ikke nettsidene være de som blir adressert.

Lenke til kommentar

Cookies er en del av mekanikken i internett. Det blir som om bilen må dekke halve frontruta med et ark med "Advarsel: Denne bilen har ratt."

Og cookies er ikke noe nettsidene "plasserer" på pcen din. Det er faktisk PCen som aktivt velger å lagre dem. Og det kan slås av. Men nesten ingen gjør det - for da funker jo nesten ingenting på internett. For eksempel kan man ikke være logget inn noen steder.

I Firefox kan man gå inn på preferences og privacy og velge om Firefox skal akseptere (altså lagre) cookies. Haker du nei funker ikke innlogginger og slike ting. Jeg anbefaler å sette accept third-party cookies til never, ettersom dette typisk er tracking cookies man ikke har behov for. Bortsett fra det er man egentlig avhengig av cookies. Dog finnes det sikkert extensions som blokkerer alle cookies unntatt fra visse sider du har gjort unntak for.

Dummeste loven siden ... vel, dummeste loven, punktum.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Tåpelig lov. Og hvor mange forstår og/eller bryr seg om denne pop-upen uansett? 

Loven er fullstendig på viddene og er kun til irritasjon for brukerne.

Lenke til kommentar

Som andre er jeg ikke akkurat imponert over denne loven. Kjeks, finnes det et norsket ord?, er som mange andre påpeker en del av hvordan nettsider fungerer. De er ikke problemet.

Det man burde gjøre er å se på lovgivningen rundt lagring og salg av data. Hvis jeg logger inn på diskusjon.no er det veldig fint at de husker at jeg har logget meg inn, at jeg kan åpne nye sider uten å logge meg inn på ny. Klart hvis de plutselig begynner å selge informasjon om meg er saken en annen.

Lenke til kommentar

Det man burde gjøre er å se på lovgivningen rundt lagring og salg av data. Hvis jeg logger inn på diskusjon.no er det veldig fint at de husker at jeg har logget meg inn, at jeg kan åpne nye sider uten å logge meg inn på ny. Klart hvis de plutselig begynner å selge informasjon om meg er saken en annen.
Jeg tror egentlig kapsler for innlogging er unntatt fra denne loven.
Lenke til kommentar

Etter at denne loven blei innført har jeg irritert meg grønn over alle de jævla pop up-ene som dukker opp over-fuckings-alt. Makan til unødvendig og lite produktiv lov skal du leite lenge etter. Nesten like ille som kanel-reguleringen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nettsteder bør gjøre som Rock, Paper, Shotgun og skrive følgende melding:

Rock Paper Shotgun uses cookies. For some reason we are now obliged to notify you of this fact. Not that you care. More info here. 
Lenke til kommentar

Møkkalov som gjør at man må klikke bort en pop-up.. Ikke bare må de gjøre infoen tilgjengelig, men de blir pålagt å dytte det opp i trynet på folk.

Uansett, blokker 3.parts cookies i nettleseren så har du kommet langt.

Værste jeg har sett er jula.no sin Informasjonskapsel advarsel. Hvis man går inn på nettsiden deres på en mobil så dekker advarselen hele skjermen og er i veien for alt som er der. Helt håpløst.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...