Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Spørsmål rundt om tomt med festetomt m.m

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte hus med diger tomt i fjor høst. Tomten tilsammen er ca 650 mål + fellesmark (1k mål).

Det er 2 forskjellige bruksnummer på tomta, og det er 2 hus på tomta. Jeg eier alt, utenom det ene "feriehuset" som står rett på siden mitt eget. 

Nå skal det selges, og i annonsen på finn sto det altså at festeavgiften er 25kr/året. Noe som jeg syntes var litt lite! Hvordan setter jeg denne opp? Jeg leste litt på nettet, og maksen var noe som 9-10k iåret, noe som hadde vært greit, syntes nå jeg. Kan jeg sette denne opp så mye jeg vil (opp til maksen selvfølgelig), og hvem som kan med dette?

Ellers hvis jeg skal selge tomt generelt, kan jeg selv velge fritt hva jeg skal ha selv, og om feriehuset skal være med på dette? Eller har dette med bruksnumrene osv fra før? 

Kanskje vanskelig å svare på, men om dere vet og trenger info, bare spør, så skal jeg komme med informasjon!

Takktakk!

CCola

EDIT1: Mye av tomten er leid ut som jordbruk.

Endret av CCola
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før du kan tenke på å selge tomter må du sjekke ut reguleringsplanen kommunen har for området der tomten din ligger. Kanskje ønsker ikke kommunen mye hyttebygging o.l. i området. Du nevner at mye av jorden blir leid ut til jordbruk og det kan tyde på at tomten din er regulert som LNF-område og da blir det vanskeligere og dyrere å få byggetillatelser til hus, hytter osv.

Du får sjekke ut hva som står i festeavtalen ang. årlig festeavgift. Det er ikke barebare å få endret avgiften, og du kan ikke bare endre den til det du vil. Dersom du og fester ikke blir enige om festeavgiften skjer fastsettelsen ved rettslig skjønn.

Tomten din var stor, men ikke så stor. Den er bare halvparten av det min er  :tease:

Lenke til kommentar

ettersom prisen er 25kr i året,så tyder det at festekontrakten er gammel,og da gjelder den sikkert i 99år,som er vanlig da,og står det kun at prisen skal justeres etter konsumprisnindeksen,så skal prisen justeres vær 10 år(tror jeg)og da får du ikke satt opp festeavgiften maks før festekontrakten har gått ut,eller at fester har kjøpt tomten til 25x festeavgift,eller 40% av råtomtverdi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...