Eddothddd Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Hei! Leverte min gaming laptop som kostet rundt 10k på reperasjon grunnet feil i skjermen(skrudde seg ikke på). Denne var veldig bra og rask. Fikk en låne-pc som hakker når jeg skriver i et word dokument, bokstavene kommer sent og "lagger seg fram". Den er helt forferdelig, rett og slett. Får ikke sett på en 240p video på youtube engang. Jeg har lest at man har rett på et låne produkt som skal kunne gjøre det samme som orginal produktet, ha samme funksjoner og at jeg ikke skal kunne merke noe forskjell i hverdagen(elkjøp sine sider). Har jeg da rett til å kreve en bedre pc ettersom at låne-pcen ikke fyller de kravene? Takk for svar. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Ja, men du må kreve det. Du får sjelden mer fra en butikk enn hva du krever. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Du har krav på en PC som fungerer med "normalt" bruk. Dvs at man skal kunne bruke Office pakken, se youtube uten problemer ol. På samme måte om en fyr hadde kjøpt en top speccet Mac Pro til 60.000+, så kan man ikke forvente og få låne en tilsvarende om hans er inne til reparasjon. Men nå er jeg ikke ekspert på emnet, så mulig det er bare vås jeg sier.. men gir nå litt mening Lenke til kommentar
Loko Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Du har krav på det sett i forhold til ditt behov og den ulempe/kostnad dette påfører selger. Må selger ta fram en laptop til 10k for så å måtte selge den med flere tusen i tap i etterkant, vil jeg anse det som en urimelig kostnad for butikk. Dog må det veies opp mot din ulempe mot selgers ulempe og tap. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Spørs nå om å sitte å spille spiller et "behov" Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Fikk en låne-pc som hakker når jeg skriver i et word dokument, bokstavene kommer sent og "lagger seg fram". Den er helt forferdelig, rett og slett. Får ikke sett på en 240p video på youtube engang.Dette høres egentlig mer ut som et software-problem enn et problem med selve PCen. Men det spiller ingen rolle, du har krav på en bedre PC. Det du beskriver duger jo ikke til noe. Det er ikke sikkert du får en som helt like bra, som sagt over, pga urimelig kostnad for selger. Men en større kjede må nødvendigvis ha låne PCer som er normale. Hva slags modell er det du har fått utdelt? Lenke til kommentar
teb1986 Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 (endret) Lånegjenstand Hvis selger skal reparere noe for deg, kan du ha rett til å låne en lignende vare mens du venter. Noen ting er vanskeligere å unnvære enn andre. Hvis reparasjonen drøyer, finnes derfor løsninger.Tar det mer enn én uke å reparere en vare du har klaget på, kan du be om å få låne med deg en tilsvarende gjenstand. Foto: Colourbox Dette kan du kreve når varen er til reparasjon Hvis det er et reelt behov hos deg, og det ikke blir urimelig dyrt for selger, har du rett på en lånegjenstand. Du kan kreve dette fra første dag. Lånegjenstanden behøver ikke å være lik den du har til reparasjon, men skal kunne brukes til omtrent det samme. Hvis du for eksempel skal ha en lånetelefon, skal den ha de viktigste funksjonene som på din egen telefon. Dreier det seg om en lånebil, stilles det lavere krav til hvor lik lånebilen skal være din egen. Får du ikke låne selv om du har rett til det, må selger korte ned på reparasjonstiden. Kilde: http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon/lånegjenstand Endret 9. juni 2015 av teb1986 Lenke til kommentar
Lufthode Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Du har krav på en PC som fungerer med "normalt" bruk. Dvs at man skal kunne bruke Office pakken, se youtube uten problemer ol. På samme måte om en fyr hadde kjøpt en top speccet Mac Pro til 60.000+, så kan man ikke forvente og få låne en tilsvarende om hans er inne til reparasjon. Men nå er jeg ikke ekspert på emnet, så mulig det er bare vås jeg sier.. men gir nå litt mening Dette er jo feil. Du skal ha en erstatningsgjenstand. Den skal erstatte det du brukte den opprinnelige maskinen til. "Normalt bruk" eller "grunnleggende behov" er noe butikkene har jobbet godt med å få inn i den daglige forståelse av forbrukerkjøpsloven, men det står faktisk ikke noe om "grunnleggende behov" i lovteksten. Kjøper du, og har bruk for alle de spesifikasjoner som en "top speccet Mac Pro" innehar, og det er innlysende at du ikke på noen måte kan avhjelpes med en mindre utstyrt Mac, så er det selger som har et problem. Den kost/nytte-vurderingen som lovteksten tilsier at skal gjøres kan vanskelig sies gjeldende på maskiner som er "hyllevare". Det er opp til butikken å ta høyde for slike kostnader, du som forbruker skal ikke heftes med at de ikke har nok låneprodukter. Men nå er jo en slik sammenlikning å sette det veldig på spissen. Den stort sett jevne forbruker vil nok være avhjulpet med en langt mindre ustyrt maskin, men den må være mac, og bærbar/stasjonær, alt etter hva forbruker leverte inn. 1 Lenke til kommentar
Lufthode Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Spørs nå om å sitte å spille spiller et "behov" Jeg synes egentlig det er et godt nok utrykk for kjøpers behov at datamaskinen ble kjøpt i utgangspunktet. Det er en butikk, du skal ikke ha noen plikt til å sannsynliggjøre et behov ut over å vise til at det er innlysende at behovet finnes, all den tid forbruker brukte penger på en slik maskin heller enn en 2000-kroners chromebook. 2 Lenke til kommentar
Eddothddd Skrevet 9. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2015 Pcen er en lenovo g505 e1-2100. Tenker jeg tar en tur til Elkjøp i morgen og ber om en funksjonell pc. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Frå forbrukerkjøpslova: § 30.Gjennomføring av avhjelpAvhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. Kravet til erstatningsgjenstand er at ein har rett på erstatningsgjenstand som dekker forbrukarens behov dersom dette er fornuftig vegd opp mot det tapet som selgaren får. Selgarbransjen har alltid lagt seg på ei svært streng tolkning av regelverket, ofte også så strengt at forbrukaren har måtte reise sak for å få det dei har rett på. Ofte så har selgarbransjen tolka det slik at forburkaren sitt behov alltid er begrensa til primærfunksjonen til varen. Eit av det sterkaste argumenta mot ei slik tolkning er at dersom selgaren meiner at forbrukaren i dette tilfellet berre har behov for ein PC som kan brukast til internett og lett kontorarbeid, så må den naturlige følgen av dette være at selgaren har lurt forbrukaren til å kjøpe ein PC som ligger langt over det forbrukaren faktisk hadde bruk for. Det er vanskelig å forsvare kvifor selgaren meinte at ein PC til 10 000 var den som dekte forbukarens behov (her til gaming), når den same selgaren no etterpå indirekte seier at ein PC til eit par tusen tydeligvis innehar alle dei funksjonane som forbrukaren hadde behov for. Det kan forresten også være verdt å merke seg at dersom forbrukaren har svært spesifikke behov, så vil ein stille sterkare i forhold til erstatningsgjenstand dersom dette behovet var oppgitt ved kjøpet. Dersom du f.eks. kjøper ein mobiltelefon der du oppgir til selgar at du vil ha ein mobiltelefon med godt kamera, så stiller du sterkare i forhold til å kreve erstatningsgjenstand som minimum er mobiltelefon med kamera. Har du berre oppgitt at du vil ha ein smarttelefon så kan selgaren lettare argumentere med at så lenge smarttelefonen innehar typiske smarttelefon-funksjonalitetar så vil behovet for erstattningsgjenstand være ivarettat. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Pcen er en lenovo g505 e1-2100. Tenker jeg tar en tur til Elkjøp i morgen og ber om en funksjonell pc. Enkelt og greit, du har fått en for dårlig erstatningsgjenstand. Prosessoren er nær tre ganger tregere enn jeg hadde på min bærbare PC jeg kjøpte for 7000 kr for 7 år siden. Da kan den ikke matche en prosessor i en ganske ny PC til 10000 kr. Gå tilbake og klag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå