Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Hvem har ansvaret...?(Betalingsutsettelse / signering)

Flexxy

Anbefalte innlegg

Da kan jo Komplett holde deg ansvarlig om jeg stjeler passordet ditt og kjøper noe greier.

Ja, naturligvis. Akkurat som bankene også kan om jeg stjeler (Bank-ID)-passordet ditt (eller kort og PIN-koden din) og tømmer kontoen din. De har riktignok innført beløpsgrenser for hvor mye kunden har ansvar for, avhengig av graden av uaktsomhet. Er kortet brukt med PIN-kode får kunden i praksis aldri gjennomslag i bankklagenemda (og må eventuelt ta saken videre til retten), regnes for å ha vært grovt uaktsom, og blir holdt ansvarlig for 8000kr.

At Komplett tydeligvis har et "ikke helt heldig" system hvor B kan handle på A sin kundekonto og likevel legitimere seg med sin egen Bank-ID er en annen sak. På den andre siden blir ikke det stort forskjellig fra et tilfelle hvor B (eksempelvis en ansatt) handler på ARJ (ref innlegg #15) sin kundekonto i en fysisk Monter-butikk, og legitimerer seg (og kvitterer for mottatte varer) med sin egen ID. Sånt skjer hver dag i en eller annen butikk i landet uten at B nødvendigvis har med seg en skriftlig fullmakt fra A, men om det skulle bli en sak i ettertid, altså at A ikke vedkjenner seg handelen, og at B ikke hadde hans tillatelse, så blir det nok B som blir holdt ansvarlig overfor butikken.

I Komplett-tilfellet i denne saken har jo imidlertid B først "legitimert seg" overfor Komplett med A sitt brukernavn og passord (som ikke skal lånes bort...), for deretter å legitimere seg en gang til med sin egen Bank-ID...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

høres ut som dette er noe B har planlagt svært nøye og gjennomført etter plan. Dette er et kjent triks og svakhet i systemet til nettbutikker, finnes mange slike saker på nett. Her har A blitt lurt. Det tar ikke mer enn 1-3 minutter å lage en komplett konto, dette vet B sannsynligvis. Man må også eksplisitt krysse av at Fakturamottaker IKKE skal være den samme som mottaker da dette er aktivert som standard hos komplett. 

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker. De har en klausul i standard leveringsbetingelser som tilsynelatende regulerer hvordan avtaler skal inngås, hvor du blir bundet av enhver ting som gjøres på din konto. Det er veldig kontraintuitivt at man skal kreve ekstra signatur for å få kjøpe på kreditt, men likevel bli bundet av kredittavtalen hvis noen andre signerer (på en måte som er vesentlig sikrere enn selve kontoen), så det er mulig avtalevilkårene må tolkes innskrenkende her, eventuelt at resultatet anses urimelig etter avtl. § 36. Men jeg sliter med å finne noe rettslig grunnlag for sikkert å kunne fastslå at A er fri for ansvar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker. De har en klausul i standard leveringsbetingelser som tilsynelatende regulerer hvordan avtaler skal inngås, hvor du blir bundet av enhver ting som gjøres på din konto. Det er veldig kontraintuitivt at man skal kreve ekstra signatur for å få kjøpe på kreditt, men likevel bli bundet av kredittavtalen hvis noen andre signerer (på en måte som er vesentlig sikrere enn selve kontoen), så det er mulig avtalevilkårene må tolkes innskrenkende her, eventuelt at resultatet anses urimelig etter avtl. § 36. Men jeg sliter med å finne noe rettslig grunnlag for sikkert å kunne fastslå at A er fri for ansvar.

Takk for at du tok deg tid til å svare. 

For meg virker dette veldig rart av Komplett. Her åpner de muligheter for enkelt identitetstyveri.

Lenke til kommentar

Rubriseringsmessig blir det vel mest nærliggende å si at avtalen omhandler fullmaktsforhold, hvor den definerer ethvert kjøp gjort på din konto (det vil si kjøp gjort ved at noen oppgir ditt brukernavn og riktig passord) som kjøp gjort med fullmakt fra deg. 

Når man først har en slik klausul blir det mindre viktig å identifisere fullmaktsgiver per transaksjon, men desto viktigere å identifisere fullmektigen med tanke på et eventuelt objektivt ansvar etter avtaleloven § 25. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...