ARJ Skrevet 11. juni 2015 Del Skrevet 11. juni 2015 Komplett blir noe annet siden de står for betalingsutsettelsen selv og bruker ikke noe tredjepart. Samtidig så har de innført bankid for signering. Ts skylder ikke komplett penger så lenge ts ikke har signert ordren med sin bankid selv om det var hans konto. Lenke til kommentar
Strato Skrevet 11. juni 2015 Del Skrevet 11. juni 2015 Komplett blir noe annet siden de står for betalingsutsettelsen selv og bruker ikke noe tredjepart. Samtidig så har de innført bankid for signering. Ts skylder ikke komplett penger så lenge ts ikke har signert ordren med sin bankid selv om det var hans konto. Jeg tror TS har signert med sin egen bankID, men blander. Hvorfor skulle regningen komme til ham dersom ikke han har signert? Dersom han registrerer betaler med ett personnummer, men signerer med et annet personnummer så burde jo ikke søknaden gå gjennom. Det er litt som dette. Dersom jeg går inn på Elkjøp og kjøper en laptop på kreditt så må vi fylle ut søknadsskjema. Søknadsskjemaet blir fylt ut i mitt navn og mitt personnummer med mitt legitimasjon som grunnlag. Når vi kommer til signeringen så sier jeg til selgeren at en kompis av meg skal signere på mitt navn fordi det er han som skal betale..... Da sier selgeren; nei det går ikke. Selvfølgelig. Hvorfor skulle dette fungere hos komplett? Da må det jo være en bug i datasystemet eller noe slikt. 1 Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 11. juni 2015 Del Skrevet 11. juni 2015 Nettopp men ts påstår her at B har lånt hans konto, endret adresse men brukt sin rgen (altså B's) bankid til signering. Det blir en mismatch i systemet det Som i teorien ikke skal gå. Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 11. juni 2015 Del Skrevet 11. juni 2015 Har A signert med sin egen bankid så er han fucked hvis ikke B betaler.. Da må A betale her. Lenke til kommentar
Strato Skrevet 11. juni 2015 Del Skrevet 11. juni 2015 Jeg er nesten sikker på at A har signert, men at vi har fått et lite stykke feil informasjon. Jeg forstår ikke hvordan B skal kunne signere på A sitt personnummer. Det er liksom som om at jeg skulle logget meg inn på B sin nettbank med min egen bank id... Det fungerer ikke slik liksom. Jeg tipper at det ble endret "betalingsadressant", som er fullt mulig, men at A fortsatt signerte. Da er likevel A betalingsansvarlig selv om betalingsadresse ble endret. 1 Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 11. juni 2015 Del Skrevet 11. juni 2015 Jeg er nesten sikker på at A har signert, men at vi har fått et lite stykke feil informasjon. Jeg forstår ikke hvordan B skal kunne signere på A sitt personnummer. Det er liksom som om at jeg skulle logget meg inn på B sin nettbank med min egen bank id... Det fungerer ikke slik liksom. Jeg tipper at det ble endret "betalingsadressant", som er fullt mulig, men at A fortsatt signerte. Da er likevel A betalingsansvarlig selv om betalingsadresse ble endret. Helt enig. Det SKAL være teknisk unulig, men ts skriver faktisk at B har signert avtalen med sin egen bankid. Stemmer dette så er det en meget alvorlig glitch i kompletts systemer, men jeg tviler på at dette faktisk går an. Lenke til kommentar
Flexxy Skrevet 12. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2015 (endret) Hei igjen. Jeg er ikke kredittverdig i Bisnode sin database, og har aldri hatt mulighet til å kjøpe noe på Betalingsutsettelse. Har selv aldri spurt dem om å oppdatere meg, pga fristelsen for dyre ting og gjeld. Handler bare når jeg har penger liggende. På min konto så er ikke personnummer registrert, bare navn, mail, addresse og tlf. nummer. Jeg kan ikke ha brukt min BankId--> http://puu.sh/ilSkB/20774a877d.png. Takk Endret 12. juni 2015 av Flexxy Lenke til kommentar
toth Skrevet 12. juni 2015 Del Skrevet 12. juni 2015 Ser ingen kreditnota på linken, har du fått det, så alt er i orden? Lenke til kommentar
Flexxy Skrevet 5. august 2015 Forfatter Del Skrevet 5. august 2015 Liten oppdatering; Fått snakket med Komplett ang. ansvar, ser ut som om jeg må betale alt, siden den konto som blir brukt er mer ansvarlig enn den som signerer avtalen med BankID. Sure penger, men vil ikke ha noen inkasso krav mot meg eller betalingsanmerkninger. @toth, formulerte meg feil, var ingen kredittnota, men erm bevis på at jeg ikke har brukt min egen BankID siden jeg har aldri vært kredittverdig ( Flyttet tilbake til Norge Juli '14) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Jeg kan ikke helt skjønne hva det rettslige grunnlaget deres er. Du har ikke inngått noen avtale her. Lenke til kommentar
Flexxy Skrevet 5. august 2015 Forfatter Del Skrevet 5. august 2015 Hva jeg fikk som svar når jeg ringte var dette, ble bedt om å lese betingelser nøye også ; " Kundens plikterDen som er registrert som kunde hos Komplett, er ansvarlig for betaling av de ytelser Komplett eller Kompletts samarbeidspartnere leverer i henhold til nærværende vilkår. Ansvaret omfatter også andres bruk av kundens tilgang, herunder uvedkommendes bruk, så fremt det ikke kan påvises at uvedkommendes bruk er muliggjort gjennom uaktsomhet fra Kompletts side." 1 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 A har vært dum og må betale regningen.. B er en kjeltring dersom han ikke dekker A sine omkostninger. B har jo fått en PC. Det viktigste er at C får sine penger!!!!!. Men! Dersom A ikke har fått ut fingern og det påløper inkasso omkostninger så må A dekke dette. Det er ikke B'sin feil at A er dum ! 1 Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Hva jeg fikk som svar når jeg ringte var dette, ble bedt om å lese betingelser nøye også ; "Kundens plikterDen som er registrert som kunde hos Komplett, er ansvarlig for betaling av de ytelser Komplett eller Kompletts samarbeidspartnere leverer i henhold til nærværende vilkår. Ansvaret omfatter også andres bruk av kundens tilgang, herunder uvedkommendes bruk, så fremt det ikke kan påvises at uvedkommendes bruk er muliggjort gjennom uaktsomhet fra Kompletts side." Det vilkåret virker tvilsomt. Da kan jo Komplett holde deg ansvarlig om jeg stjeler passordet ditt og kjøper noe greier. Hør med juristene her på forumet, men som forbruker har du generelt sett et godt vern. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 6. august 2015 Del Skrevet 6. august 2015 Dette høres rart ut. Da kan jo jeg opprette en konto med Herr Brun sin personalia og signere med min BankID, for så å få det jeg bestiller sendt til meg uten at jeg trenger å tenke noe som helst på betaling, da det blir Herr Brun som blir stilt ansvarlig. Høres for meg helt feil ut, men jeg er ingen jurist. Lenke til kommentar
Strato Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Dette høres rart ut. Da kan jo jeg opprette en konto med Herr Brun sin personalia og signere med min BankID, for så å få det jeg bestiller sendt til meg uten at jeg trenger å tenke noe som helst på betaling, da det blir Herr Brun som blir stilt ansvarlig. Høres for meg helt feil ut, men jeg er ingen jurist. Det er identitetstyveri og er selvfølgelig kriminelt. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Dette høres rart ut. Da kan jo jeg opprette en konto med Herr Brun sin personalia og signere med min BankID, for så å få det jeg bestiller sendt til meg uten at jeg trenger å tenke noe som helst på betaling, da det blir Herr Brun som blir stilt ansvarlig. Høres for meg helt feil ut, men jeg er ingen jurist. Det er identitetstyveri og er selvfølgelig kriminelt. Det er det, men hva er da vitsen med bankid om hvem som helst kan signere? Bankid er jo laget for å knytte identitet mot personalia og bekrefte dette. Lenke til kommentar
Strato Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Dette høres rart ut. Da kan jo jeg opprette en konto med Herr Brun sin personalia og signere med min BankID, for så å få det jeg bestiller sendt til meg uten at jeg trenger å tenke noe som helst på betaling, da det blir Herr Brun som blir stilt ansvarlig. Høres for meg helt feil ut, men jeg er ingen jurist. Det er identitetstyveri og er selvfølgelig kriminelt.Det er det, men hva er da vitsen med bankid om hvem som helst kan signere? Bankid er jo laget for å knytte identitet mot personalia og bekrefte dette. Hvem som helst kan ikke signere. Om jeg ga deg mitt personnummer kunne du ikke logget inn på min nettbank... Lenke til kommentar
rankine Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 (endret) Hvem som helst kan ikke signere. Om jeg ga deg mitt personnummer kunne du ikke logget inn på min nettbank... Hvem som helst kan ikke signere med din bankid, men de kan signere med sin egen bankid på hvem som helst sin komplett-konto. Hvis jeg får tilgang til kontoen din kan jeg opprette en avtale om betalingsutsettelse som du er ansvarlig for med min egen bankid. Det er det som har skjedd her Endret 19. august 2015 av rankine 1 Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Kan ikke fatte at A skal bli ansvarlig for dette. Her har A ikke skrevet under på noe (bankid) og ikke fått noen vare. Betalingsutsettelsen ble avtalt igjennom komplett og her har ikke A skrevet under på noe, det har derimot B. Herr Brun: Er jeg helt på jordet her? Kan ikke forstå hvordan A skal være ansvarlig her. Lenke til kommentar
Strato Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 A kan sikkert sette seg på bakbena og motsi seg kravet og stille i retten. Men dette tror jeg kun vil fungere dersom A faktisk har gjort alt han kan for å holde kontoinformasjonen sin hemmelig. I dette tilfellet så virker det som at A har gitt ut sin kontoinformasjon helt ukritisk. På grunn av det tror jeg Komplett har en sterk sak mot A. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå