Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Hvem har ansvaret...?(Betalingsutsettelse / signering)

Flexxy

Anbefalte innlegg

Hei.

Er ikke veldig flink på diskusjon.no, så kan vennligst en Moderator flytte tråden til riktig kategori, beklager på forhånd. :)

Har et spørsmål og en livserfaring.

A og B har hovedrollene her. C er butikken.

A har en konto hos C hvor personalia er registrert og A er innlogget på sin konto.

B kjøper en bærbar pc for 6000.- kr via A sin konto. Han bruker A sin konto, taster inn sin egen addresse siden de bor ikke i samme by, men er gode venner. B er på besøk hos A.

B "glemmer" å huke av på hvem som skal motta faktura, evt. betalingsutsettelse gebyr og fremtidige beskjeder via mail/post.

B signerer avtalen med sin egen Bank-Id

Etter 6 måneder, når betalingsutsettelse perioden har utløpt får A et brev fra C. Der står det evt. inkasso fra betalingsutsettelse gebyret +  renter, avbetaling og gebyr for å starte delbetaling.

A kontakter B og ønsker at B skal overføre det fra A sitt navn til B sitt. B sier ja, men svarer ikke.

Slutt.

Så, kan A bare slappe av siden det var B som signerte avtalen, men på hvem som skal motta faktura så er A " ansvarlig", samt A sitt navn, addresse og email er tilgjengelig for C, unntatt at den som signerer er B og B hentet pakken.

Jælp!

Flexxy.s

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge han har handlet på din konto så skal jo ikke du få noe her. Bankid er jo en form for legitimasjon og det skal egentlig ikke være mulig å signere med andres bankid mot ditt personnummer.

B har bedrevet svindel i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

B kjøper en bærbar pc for 6000.- kr via A sin konto. Han bruker A sin konto, taster inn sin egen addresse siden de bor ikke i samme by, men er gode venner. B er på besøk hos A.

Høres ikke ut som en særlig god venn...

Jeg kan ikke begripe hvordan B kan signere på et kjøp som gjøres gjennom A sin handlekonto. Jeg tror nesten dette må være feil og at du blander med noe...

Dersom det er slik at det faktisk var A som signerte på handlekontoen, da er A betalingsansvarlig. Da må du eventuelt få B til å betale deg for det han skylder deg...

Lenke til kommentar

Hva slags avtale har B signert via Bank-ID? 

Dette ser ut som et "kombinert tilbud", der man kan få seks måneders betalingsutsettelse via Cresco (eller andre kredittkortleverandører). I slike tilfeller inngås det to avtaler - en avtale med butikk, og en avtale med kredittleverandør. Disse avtalene kan formelt sett inngås av forskjellige personer (en typesituasjon vil være der A er mindreårig). Da vil man f.eks. kunne få en  situasjon der A er ansvarlig overfor butikken, mens B er ansvarlig overfor kredittleverandøren. 

Hovedregelen er at bruk av konto forplikter kontoeier, jfr. avtaleloven § 10 første ledd. Dette er vanligvis også spesifisert i brukerbetingelsene, og betyr at A er ansvarlig for Bs bruk av As konto. 

A vil selvfølgelig ha et regresskrav mot B, slik at A kan kreve at B dekker alle utgifter A har måttet tåle.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ja men B kan ikke handle på A sin konto uten fullmakt her uansett. 

Jeg tolker det dithen at B har gått inn i en butikk og kjent A's personalia som han har benyttet seg av og signert denne avtalen med sin egen bankid?

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Takk for svar.

Sjekket kjøpshistorie.

Leveres til ; B's Navn, addresse, mob. nummer.

Faktura til ; A's Navn, addresse, mob. nummer.

Bestiller ; A.

Hjelper det å få B til å sende en email til C og be dem om å overføre hele kundeansvaret, så jeg kan ha litt fred? Da må jeg prøve å overtale B.

Igjen, takk for svar. ;)

Lenke til kommentar

Hei.

A har en konto hos C. All personalia er lagret der som addresse, mobilnummer etc. Som fakturamottaker så er A også huket av.

Alt B  har gjort er å handle med kontoen, bruke Bank Id til å signere og endret leveranseaddresse så B kunne motta varen i egen hjemby.

Akkuratt som om noen handlet noe for en eldre person som ikke er datakyndig, man bare bruker dems penger, men egen konto.

Lenke til kommentar

Hei.

A har en konto hos C. All personalia er lagret der som addresse, mobilnummer etc. Som fakturamottaker så er A også huket av.

Alt B  har gjort er å handle med kontoen, bruke Bank Id til å signere og endret leveranseaddresse så B kunne motta varen i egen hjemby.

Akkuratt som om noen handlet noe for en eldre person som ikke er datakyndig, man bare bruker dems penger, men egen konto.

A har betalingsansvar. Du har ikke mulighet til å overføre dette til B. A må betale.....

Dersom B er en god venn, som du sier, så betaler jo han tilbake til A og så er saken løst.

Videre kan jeg anbefale og ikke låne vekk betalingskontoer til venner.

Lenke til kommentar

Hvordan har B fått tilgang til å låne denne kontoen?

På eget initiativ eller har A fått gått god for å låne denne? Er det en privat eller en firmakonto?

Har B en fullmakt overfor butikken fra A?

Det jeg ikke skjønner er at B skal ha kunne signert denne låne/betalingsutsettelses klntoen foe å så signere med sin EGEN bankid... Det skal være fysisk umulig hvis den kontoen er knyttet opp mot a's fødselsnummer. For det vil være en mismatch der i databasen mot kunde/bankid

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen.

Nei, Kontoen er ikke tilknyttet til ett personnummer, men bare regular addresse, mail og mobil nummer. Leste litt mer dypere og har fått med meg at kontoeier er ansvarlig. Da står jeg vel ikke så sterk her  / http://goo.gl/pprNHN/ . :(

A ble spurt om B kunne låne PC, og bruke konto siden B ikke orket å lage ny konto. A visste ikke at detaljene til A skulle bli brukt.

Hvis kontoen tilhørte A, hvem sine "detaljer" skulle ellers bli brukt?

Hm, man kan endre de fleste detaljene, men ikke de mest viktige - hvem som skal motta faktura, det visste ikke jeg. 

Lenke til kommentar

Dette hadde vært uendelig mye enklere om man hadde visst hva dette egentlig gikk i på type butikk etc.

Man må legitimere seg når man handler på kreditt etc og det har han gjort her men ikke som kontoeier.

Det vil jo da tilsi at eksempelvis meg som har en fakturaavtale på monter.

Dette vet flere av kompisene mine at jeg har men de bruker den så klart ikke.

Hvis en av dem hadde gått inn å handlet en mengde varer uten å legitimere seg så kunne ikke butikken ha fordret meg når det bare ble handlet av vilkårlige på min konto.

Her har du jo bevis for at han har legitimert seg som enn annen enn deg og da skal butikken ha bankid signeringen i arkivet sitt

Lenke til kommentar

Betalingsutsettelsen er jo normalt ikke en avtale mellom kjøper og nettbutikk(la oss anta komplett for enkelhets skyld), men mellom kjøper og ex Cresco, altså kredittyter. Hvis alle avtaler omhandlende kreditt er signert av B i B's navn, står ikke A ansvarlig for kreditten selv om han står som kunde hos komplett. Da er A komplett.no's kunde, mens B er Crescos kunde. Ingen skylder komplett.no noen penger, mens B skylder Cresco penger - er slik jeg ville sett det.

Jeg antar det er B's navn som står på kredittavtalen, siden signering med B's bankid ble godkjent? Jeg tror ikke han kunne undertegnet en avtale i ditt navn med sin id.

Lenke til kommentar

Har selv handlet med betalingsutsettelse for noen år siden på komplett.

Det skal være fysisk umulig for ham å bruke din konto for å kjøpe noe hvorpå han signerer med sin bankid.

Da skal han få en feil. For når du først har handlet på kreditt, for det er det du gjør med en betalingsutsettelse så har du en gitt ramme å handle på. Om du ikke betaler på forfall så går det over til en kredittavtale som løper til den er nedbetalt.

Jeg betalte regningen når fen kom etter de 6 mnd jeg hadde betalingsutsettelse på og hadde ikke jeg gjort det så hadde den blitt delt opp i månedlige beløp.

Så hvordan han handlet på din konto med sin bankid er for meg en gåte, og her tror jeg ikke komplett kan stillee opp med noe.

Be dem om å bekrefte signeringen at det er du som har signert dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...