Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Peugeot 406, skifte olje og filter

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har en Peugeot 406, 2003 mod. 90hk disel som jeg tenkte å skifte olje og filter på selv siden det ikke skal være så altfor komplisert. Jeg kjøpte en oljeskiftpumpe på biltema, men slangen gikk ikke til bunn av bunnpannen når jeg stakk den ned peilestav åpningen, bare et lite stykke ned. 

Lurte derfor på om jeg først kan skru av oljefilteret og stikke slangen ned derfra. Eller om oljen flommer ut om jeg skrur av filteret.

Tenkte det var greiest å pumpe ut oljen for smøregraver der man kunne gå under bilen finnes visst ikke noen steder lengre slik som i gamle dager.

Lurte også på om det er vesentlig forskjell på syntetisk motorolje fra Biltema merket "longlife" og den som ikke er merket. Longlife oljen er noe dyrere. 

Endret av Asculf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut med tappeskruen greier du med en liten jekk ;)

Fylle filteret trenger du ikke stresse med, kan fort bli en del gris..

Du tar omtrent det som skal i motoren, også starter du bilen og lar den gå 10-20 sekunder, så peiler du og fyller evt. det som mangler ;)

Lenke til kommentar

Supert! Da skal jeg se på det i morgen. Jeg har to bukker så tenkte å jekke den opp fremme og sette de fremme.

Er eneste litt i tvil om at ikke alt renner ut hvis bilen da heller bakover. Har sett noen bilder der det ser ut som pluggen er

i forkant av bunnpannen. Men får se nærmere på det. Takker for gode tips! Får prøve å ikke søle olje på borettslagets

parkeringsdekke for DA blir det oppstandelse da...  

Lenke til kommentar

Minns å huske tappepluggen satt i bakkant på dieselen fra min tid på BoS, men hvis den er i framkant er det bare å slippe bilen ned når du har fått ut pluggen, hvis ikke du kanskje får løsna den når den står plant da :)

Et passe stort spilloljekar får du på Biltema/Jula for en billig penge, og er greit å ha til seinere uansett ;)

Lenke til kommentar

Det var to plastdeksler som måtte demonteres under motoren, men det gikk fint. dekslene var festet med plugger som bare skal skrues en halv omdreining og trekkes ut. Pluggen var i bakkant ja.. Plast trau fra Biltema virket veldig bra. Nå maler Peugeoten som en pus :). Takker ellers for de gode tipsene!

post-382220-0-02996600-1434273576_thumb.jpg

Endret av Asculf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...