Asculf Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 (endret) Hei Jeg har en Peugeot 406, 2003 mod. 90hk disel som jeg tenkte å skifte olje og filter på selv siden det ikke skal være så altfor komplisert. Jeg kjøpte en oljeskiftpumpe på biltema, men slangen gikk ikke til bunn av bunnpannen når jeg stakk den ned peilestav åpningen, bare et lite stykke ned. Lurte derfor på om jeg først kan skru av oljefilteret og stikke slangen ned derfra. Eller om oljen flommer ut om jeg skrur av filteret. Tenkte det var greiest å pumpe ut oljen for smøregraver der man kunne gå under bilen finnes visst ikke noen steder lengre slik som i gamle dager. Lurte også på om det er vesentlig forskjell på syntetisk motorolje fra Biltema merket "longlife" og den som ikke er merket. Longlife oljen er noe dyrere. Endret 9. juni 2015 av Asculf Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Du bør drenere undenifra med bunnskruen så du får med mest mulig "bunnslam". Når du da skrur av oljefilteret vil det renne litt ut men ikke så voldsomt. Kan være lurt å fylle det nye filteret med olje før du skrur det på. 1 Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Ut med tappeskruen greier du med en liten jekk Fylle filteret trenger du ikke stresse med, kan fort bli en del gris.. Du tar omtrent det som skal i motoren, også starter du bilen og lar den gå 10-20 sekunder, så peiler du og fyller evt. det som mangler Lenke til kommentar
Asculf Skrevet 9. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2015 Supert! Da skal jeg se på det i morgen. Jeg har to bukker så tenkte å jekke den opp fremme og sette de fremme. Er eneste litt i tvil om at ikke alt renner ut hvis bilen da heller bakover. Har sett noen bilder der det ser ut som pluggen er i forkant av bunnpannen. Men får se nærmere på det. Takker for gode tips! Får prøve å ikke søle olje på borettslagets parkeringsdekke for DA blir det oppstandelse da... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Jeg pleier å jekke bilen ned litt igjen mens den drenerer. Tips: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Oljematte-2000018493/ Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Minns å huske tappepluggen satt i bakkant på dieselen fra min tid på BoS, men hvis den er i framkant er det bare å slippe bilen ned når du har fått ut pluggen, hvis ikke du kanskje får løsna den når den står plant da Et passe stort spilloljekar får du på Biltema/Jula for en billig penge, og er greit å ha til seinere uansett Lenke til kommentar
Asculf Skrevet 14. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2015 (endret) Det var to plastdeksler som måtte demonteres under motoren, men det gikk fint. dekslene var festet med plugger som bare skal skrues en halv omdreining og trekkes ut. Pluggen var i bakkant ja.. Plast trau fra Biltema virket veldig bra. Nå maler Peugeoten som en pus . Takker ellers for de gode tipsene! Endret 16. juni 2015 av Asculf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå