Arnt555 Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Hei.Litt bakgrunssinfo om leieavtalen:1. Var i prinsippet en tidsbestemt leieavtale, men ved nærmere ettersyn ser jeg at den faktisk bare gjelder i 2 år og 8 mnd fra underskriftsdato til leieforholdet utløper uten oppsigelse. Dette fører vel til at avtalen blir tidsubestemt? ref. § 9-3 husleieloven2. Leieforholdet gjelder "Annen bolig, midlertidig behov for beboelse". Det jeg leier er et enkelt rom uten bad og kjøkken, i en leilighet som deles av fire personer.3. Leieforholdet kan fra hver av partene sies opp med minst 3 måneders frist til fraflytting ved utløpet av juli måned hver år (her er det referert til pkt. 2 over)4. Hvis huseier godkjenner ny leier, kan leieavtalen overdras før tidsfristen med et gebyr på halv månedsleie.Jeg sa opp min leieavtale for noen måneder siden med håp om å flytte ut i juni, og har funnet ny leietaker som huseier har godkjent. Spørsmålet mitt er egentlig om utleier (et AS, altså ingen eiere bor i huset) egentlig har lov til å kreve dette gebyret på halv husleie da den nye personen som flytter inn, flytter inn i juli og jeg betaler full husleie ut juni?Takk for svar Lenke til kommentar
signii Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Jeg vet ikke jussen rundt det, men jeg har vært i samme situasjon hvor jeg har funnet noen andre til å overta hybelen min. Da har det ikke vært snakk om noe "gebyr" noen av gangene. Første gangen leide jeg av privatperson, andre gangen ikke. Det virker merkelig å skulle ta betalt for at du finner en ny leietaker slik at de slipper å holde visning, men jeg vet som sagt ikke hva som er lov og ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå