Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hjelp til kjøp av leilighet

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg ser mange "billige" leiligheter på finn til rundt 2 000 000 i takst. Hvor mye pleier disse å bli solgt for? Fordi de aller fleste blir vel solgt til mye større pris enn det som er antydet?

Jeg leste også nylig en artikkel, som jeg håper noen kunne hjulpet meg å finne. Det var om en ung kar som døgnet ute i 1-2 dager for å få en god pris på en leilighet, da det var første mann til mølla prinsippet. Vet noen om slike "arrangementer"? I Oslo, da. Og i så fall, hvordan fungerer det. Jeg trenger da lån fra banken, er det slik at jeg må søke om lån og faktisk få lån før jeg gir bud osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1, Du må fikse finansiering før du kan by ja

2, Sikter du til takst eller prisantydning når du nevner tallet 2.000.000?

3, Takst og prisantydning er begge (etter min mening) irrelevante. Se kun på standard og kvm pris.

4, Sjelden det er førstemann til mølla prinsippet, i så fall kun ved nybygg. Og da er prisene "latterlig" høye.

Lenke til kommentar

Du må alltid ta i betraktning at leiligheten alltid koster mer. Siden det alltid er budrunder hver eneste gang.

Hvis en leilighet koster 2 millioner prisantydning. Så må du garantert forvente at leiligheten kommer til å koste 2,6 eller 2,8 millioner. Fordi det ikke eksisterer nok boliger i Oslo og dermed er det pengesterke mennesker som byr på hus. Men hvis du kjøper leilighet for eksempel i Kongsvinger. Så ikke by over prisantydning. Fordi boligmarkedet her er ikke så ettersøkt som Oslo. Men skal du kjøpe i Oslo. Alltid forvent at leiligheten koster mer en prisantydningen. Oslo er dessuten en tett befolket by og det mangler veldig mange leiligheter i Oslo. Derfor koster boligene 200% mer enn på bygda.

Hvis staten bryr seg om folket. Ville boligene ha kun kostet 700000 - 1,3 millioner i prisantydning. Men fordi staten gir faen i folket og ikke bygger boliger i takt med befolkningsvekst. Så er resultatet av denne politikken. ET DYRT BOLIGMARKED.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Det er ikkje uvanlig at prisantydninga blir lagt lavare enn kva selger eigentleg vil ha for boligen, dette er eit triks som enkelte meklarar brukar for å få fleire til å dukke opp på visninga, men det er samtidig begrensningar for kor mykje lavare dei kan sette prisen før dei går over streken for kva som er greit.

Dersom prisen blir satt alt for lav så kan det også slå negativt ut for salget dersom boligen går over takst sidan mange kjøparar får kalde føter dersom buda begynder å nærme seg dobble prisen av prisantydninga. Det er lettare å betale over takst dersom ein betalar 3 mill for ei leiligheit med ei realistisk prisantydning på 2,5 mill, enn det hadde vært om prisantydninga var satt kunstig lavt på 1,5 mill og ein no plutselig må ut med doble prisen.

Du både bør og må skaffe finansieringsbevis før du går igong med budgivinga.Har du finansane i orden vil du også ha muligheita til å kuppe ei leiligheit foran andre interesserte kjøparar som treng nokre dagar på å få orden på finansane.

Det kan være fornuftig å be banken om å få fleire finansieringsbevis, ein på det maksimale du får i lån, og eit par andre med lavare lånegaranti. Det er aldri særlig strategisk å la meklaren få vite at du er i stand til å betale 2,5 mill når du legg inn eit bud på 1,5 mill.

Lenke til kommentar

Hvis en leilighet koster 2 millioner prisantydning. Så må du garantert forvente at leiligheten kommer til å koste 2,6 eller 2,8 millioner.

Dette er så langt bak mål at... jeg har ikke ord.

Velkommen til Oslo hvor det ikke finnes nok boliger til vanlige mennesker.

Lenke til kommentar

Joa, jeg har bodd i Oslo hele mitt liv (30 år) og har selv kjøpt leiligheter her.

Er over gjennomsnittet interessert i boligmarkedet (utleie + kjøp/salg) så er klar over situasjonen.

Det er bare at det du skriver er feil, og ville presisere det for trådstarter

• Liker 4
Lenke til kommentar

Min erfaring da jeg kjøpte min første leilighet i 2013 var at de fleste leilighetene gikk for over takst. Ganske mye forsåvidt. Jeg ønsket å bo på Lambertseter i Oslo, som var et populært området. Ente med å kjøpe en leilighet som var oppussingsobjekt "light" for å komme meg inn på markedet. 

Takst og prisantydning er irrelevant, for leilighetene går for det folk er villig til å betale. Mange har støtte av foreldre og familie o.l og kan dytte prisen opp. Men du kan alltids by under taksten dersom du føler at det ikke er verdt kronene. Men du får nok nei i dagens marked.

Få finansierings bevis før du begynner, må ha det for å kunne by. 

Jeg var på mange av disse "billige" til 2 mill. De gikk fort for 2.4 2.5 o.l da budgivingen gikk igang. Men dette var leiligheter som var fiks ferdig, var bare å flytte rett in uten noe å fikse på. 

Du burde gå på så mange visninger du kan, Selv de du ser på nett og tenker "Nei, dette passer meg ikke". Ikke fordi at du da skal ta den, men for å få et grep om hva som er der og hva mulighetene er.

Jeg gikk på haugevis av visninger og fikk et grep om hva jeg kunne forvente for pengene. Satte mine mål etter det. 

Lenke til kommentar

Takst og prisantydning er irrelevant, for leilighetene går for det folk er villig til å betale.

Nåvel. Takst og prisantydning skal i prinsippet settes ut fra hva takstmann og/eller megler mener leiligheten er verdt, hva folk er villig til å betale. Men det hender de bommer, og det hender de jukser litt. Vær også obs på tilfeller der prisantydning er satt vesentlig lavere enn verditaksten. Det kan være et "triks" for å få flere til å se leiligheten når de søker i Finn. En leilighet ved takst på f.eks. 2.380.000 vil med prisantydning på 1.990.000 dukke opp hos de som søker på boliger inntil 2 millioner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...