Alex T. Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Har muntlig eksamen i religion og etikk med problemstillingen "Er mennesker mindre religiøse enn de var før? Drøft dette med blikk på dagens samfunn og vurder om nordmenn i dag er på religiøs søking." Da har jeg tenkt å drøfte for religiøs framgang og religiøs tilbakegang, og ta med om nyreligiøsitet. Framgang Resakralisering Økt nasjonalisme Mer tilhørighet enn tro - kristne folkereligiøsiteten lever Holistisk nyreligiøsitet - både innenfor og utenfor folkekirkelige rammer Tydeligere religion utenfor religiøse institusjoner Tilbakegang Sekularisering - differensiering Pluralisering og privatisering Religionskritikk - praktisk og filosofisk Religiøs søking Nyreligiøsitet Konvertering Tilhørighet viktigere enn tro Spesielt forhold til naturen Vanskelig å måle Er det noe mer jeg kan ta med eller fokusere på? Er det noe jeg bør endre på? Takknemlig for all hjelp! Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Hei, hvilken klasse går du i? VG3? Hvilken lærebok har du brukt? Lenke til kommentar
kimtony Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Hei, hvilken klasse går du i? VG3? Hvilken lærebok har du brukt? Hei! Har du noe som helst peiling på rettslære? Arverett/strafferett. Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 9. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2015 Hei, hvilken klasse går du i? VG3? Hvilken lærebok har du brukt? VG3, ja. Har brukt Tro og tanke gjennom året, men har begge tilgjengelige nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå