Malvado Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 (endret) Det jeg praterer om er hvorfor man blir tvunget til å oppgradere til nyere utgaver av windows med følge av store investeringer på nytt utstyr til tross at mesteparten av usyret er helt i orden Uansett er ikke dette et problem for den gjenomsnittelige brukeren av pcer som oppdaterer omtrent hvert 4.5 år sin maskinvare For bedriften blir det som måtte bygge nytt fordi man ikke får tak i nytt handtak til inngangsdøra Jaha? Windows 10 har trolig null problemer med å fungere med utstyr som fungerer med Windows 8 og trolig 7 , Windows Xp og 98 / 95 derimot kan bli litt mer kinkig. Jeg kjenner flere bedrifter som har fungert fint etter at de gikk fra W Xp til W7 og hadde minimale kostnader i forhold til oppdateringene som måtte gjøres , det er når programvaren er vrien og kun ønsker å kjøre på en versjon av et os at man har et problem , men så har jo også bedriftene blitt flinkere til å unngå programvareutviklere som låser deg fast og bruker nå i større grad programvarepakker som blir fortløpende oppdatert. Selvsagt gjelder dette ikke alle , men jeg ser klart en trend der. Uansett så har du egentlig ikke et poeng da hvordan bedriftene velger å drifte sikkerheten sin og programvarepakken de bruker (samt hardwaren) har svært lite å gjøre med hvor kompatibelt og bra Windows 10 vil være for oss vanlige brukere som holder oss mer eller mindre oppdatert på maskinvarefronten , faktisk tørr jeg spå at så lenge man har omtrent en maskin som er maks 10 år gammel så vil det være så og si uproblematisk å oppgradere til 10. Jeg har en laptop med Windows 8. Jeg er Firefox-bruker til vanlig, men forsøker å venne meg til Explorer bare for å se hva jeg "går glipp av". Grei nettleser, bortsett fra manglende plugins, og at Microsoft bevisst har låst default søkemotor til Bing og ikke tillater meg å velge Google. De løsningene jeg finner på nettet virker ikke, men ifølge en side jeg fant skal det gå an å slette en oppdatering fra Windows Update som hindrer meg å bruke Google. Det har jeg ikke forsøkt ennå. Noen som vet om neste Windows vil ha slike begrensninger i nettleseren Spartan? Altså, kan du i nyeste Internet Explorer eller Spartan i Windows 10 velge Google som default søkemotor? Om jeg ikke misforstår veldig, men Microsoft faktisk ikke tillater meg å erstatte default søkemotor, så synes jeg det er veldig sleipt. Uavhengig av om Bing faktisk er bra eller ikke. Og Bing er ubrukelig. Skriver dette i Opera på Windows 8 som fugte med maskinen, en Asus mini-laptop. Som jeg forstår det er det kun i beta at man blir låst til Bing , i retail utgaven vil dette forsvinne av naturlige årsaker. Og ja , Microsoft er litt sleipe på det punktet her , jeg tipper det har med at de ønsker å få flere til å teste ut Bing å bli vant til den samt trolig kan det ha med den nye stemme funksjonaliteten som kommer. Endret 9. juni 2015 av Malvado 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 (endret) Det er bare beta-brukere som er låst til Bing, sier du? Akkurat det synes jeg man kan leve med. Men jeg er jo ikke beta-bruker. Jeg har Windows 8 som fulgte med laptopen, med alle oppdateringer. Hvorfor er min låst? Explorer på min maskin er i versjon 11. Endret 9. juni 2015 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Elgen: Det er mange år siden hver nye Windows-versjon krevde oppdatering av PCen. Verstingen var Windows Vista, som kjørte tregt på alle maskiner. Windows 95 bør også nevnes som et OS som krevde ny hardware. Windows 7, 8 og 10 har ikke vesentlig høyere krav til maskinen, og de fleste kan oppgradere Windows på sin gamle maskin. Prisen for å oppgradere er dessuten svært rimelig/gratis om du har lovlig lisens på den gamle utgaven. 3 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Det er bare beta-brukere som er låst til Bing, sier du? Akkurat det synes jeg man kan leve med. Men jeg er jo ikke beta-bruker. Jeg har Windows 8 som fulgte med laptopen, med alle oppdateringer. Hvorfor er min låst? Med siste nettleser i Windows 10 om du ikke får byttet så antar jeg det var det , men det skal i utgangspunkt i Windows 8.1 være noen få klikk unna for å endre dette , se bildet som er vedlagt fra min 8.1 og Explorer. Lenke til kommentar
G Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 (endret) Det er et driverproblem og antakeligvis printerprodusenten sin skyld. Mellom XP og 7 kom det en helt ny modell for drivere i Windows, og dermed forsvant støtte for en del gammel HW. Men dette er ikke noe MS kunne gjort noe fornuftig med, det var opp til hardwareprodusentene. Du kunne jo latt være å oppgradere, XP-støtten fra MS forsvant ikke før for et par år siden. Når man lager software må man innimellom gjøre breaking changes. Sånn er det rett og slett. Hvis ikke ville ingenting noensinne bli utviklet videre. Bakoverkompatiblitet er flott i teorien (og ofte i praksis), men det er også en stor og tung ryggsekk som gjør det umulig å få til nye ting etterhvert. I Windows 10 forsvinner f.eks støtten for floppydisker. Tror det går greit. Så om jeg plugger i en litt gammel USB-koblet floppydiskstasjon, så går ikke det under Windows 10? Endret 9. juni 2015 av G Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Det ser slik ut hos meg også. Hva nå? Jeg trykker på linken nede til venstre, "Søk etter flere søkeleverandører...". Det kommer opp noe som heter IE Gallery. Der kan jeg velge mellom flere aktører, men ikke Google. Det er også et søkefelt der jeg søker etter "google". Jeg kan velge følgende Google-tjenester: Stop Google tracking, Google Translate, Google Maps, Google News. Vanlig søk finner jeg ikke. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Elgen: Det er mange år siden hver nye Windows-versjon krevde oppdatering av PCen. Verstingen var Windows Vista, som kjørte tregt på alle maskiner. Windows 95 bør også nevnes som et OS som krevde ny hardware. Windows 7, 8 og 10 har ikke vesentlig høyere krav til maskinen, og de fleste kan oppgradere Windows på sin gamle maskin. Prisen for å oppgradere er dessuten svært rimelig/gratis om du har lovlig lisens på den gamle utgaven. Det er verd å bemerke at slike oppdateringer krever mere en bare en pc oppgradering på jobben er det pcer som bruker alt fra windows 95 til windows 7 selv den pcn som bruker xp blir av og til brukt til å surfe lit på nettet selv om alt går vi en egen brannmur Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Så om jeg plugger i en litt gammel USB-koblet floppydiskstasjon, så går ikke det under Windows 10? Fant dette på nettet: Floppy drive support. If you have a USB floppy drive, you will need to download the latest driver from Windows Update or from the hardware maker’s web site to use it with Windows 10. Såidt jeg forstår vil det ikke medfølge driver for dette i Windows, men ingenting hindrer deg i å laste det ned selv, eller automatisk (?) via Windows Update. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 (endret) Det ser slik ut hos meg også. Hva nå? Jeg trykker på linken nede til venstre, "Søk etter flere søkeleverandører...". Det kommer opp noe som heter IE Gallery. Der kan jeg velge mellom flere aktører, men ikke Google. Det er også et søkefelt der jeg søker etter "google". Jeg kan velge følgende Google-tjenester: Stop Google tracking, Google Translate, Google Maps, Google News. Vanlig søk finner jeg ikke. Støtter faktisk på det samme problemet som deg , ser ut som det er noe nytt da et kjapt søk på nettet viser at både Google har en instruks på hvordan dette gjøres uten problemer med IE 11 https://support.google.com/websearch/answer/464?hl=noog dette var måten jeg har gjort det på før. Skal se om jeg finner en løsning. Rart. Edit : Det kan være at det er en feide her som gjør at Microsoft faktisk utestenger google fra å bruke tracking cookies på de som bruker IE og henter inn privat informasjon om brukernes vaner , se denne artikkelen fra Februar som forklarer problemet : http://blogs.msdn.com/b/ie/archive/2012/02/20/google-bypassing-user-privacy-settings.aspx Endret 9. juni 2015 av Malvado Lenke til kommentar
G Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 (endret) Hva er det du egentlig prater om Elgen? Jeg forstår rett og slett ikke problemstillingen , kan du prøve å skrive litt mer forståelig og konkret på de problemstillingene du mener er aktuelle , del gjerne disse opp med 1 , 2 , 3 og begrunn hver enkelt av dem så det er litt lettere å gi deg et konkret svar. For å si det sånn, slik jeg oppfatter deg er du på bærtur når det gjelder hvordan oppdateringene på Windows 10 fungerer , om det er selve opgraderingen til W10 du snakker om så er dette en standard prosesss som settes igang av en innstalasjonsfil som man får nedlastet når det er tid for det. Men uavhengig av det og ser man på hardware så er det forståelig at man ikke lager Software som er 100% bakoverkompatibelt med hardware som er 15 år eller mer gammel , rett og slett fordi et mindretall med brukere vil ha disse i bruk , sannsynligheten for at de skal kunne kjøre W10 er heller lav (og de pcene som har minimumskravene til W10 vil trolig være trege) og til syvende og sist så er det godt mulig at denne typen hardware vil ta kvelden de neste årene... Uansett er ikke dette et problem for den gjenomsnittelige brukeren av pcer som oppdaterer omtrent hvert 4.5 år sin maskinvare Jeg er rimelig enig med at det bør kreves litt hardware-oppgradering ved en eller annen korsvei. Sånn innimellom om ikke annet. F.eks. så vil kanskje en bedrift ha et effektivitetsmessig gode av å gi sine ansatte noe som surrer raskere. Med forbehold om bloated og dårlig kodet programvare. Dette er man jo aldri garantert i mot, men trenden til å lage ting bloated og alt for forenklet er jo åpenbar. Det er rett og slett ingen vits å oppdatere en Windows XP PC, dersom den gjør jobben like raskt som dersom du valgte en Atom-basert PC med Windows 10 på. Nå vet jeg ingenting om ytelsesforskjellene her, det er kun ment illustrativt. Så om jeg plugger i en litt gammel USB-koblet floppydiskstasjon, så går ikke det under Windows 10? Fant dette på nettet: Floppy drive support. If you have a USB floppy drive, you will need to download the latest driver from Windows Update or from the hardware maker’s web site to use it with Windows 10. Såidt jeg forstår vil det ikke medfølge driver for dette i Windows, men ingenting hindrer deg i å laste det ned selv, eller automatisk (?) via Windows Update. Herlig. Jeg har selvfølgelig ingen åpenbar nytte av å gjøre det, selv om jeg sitter med en slik USB floppy drive. Poenget var å illustrere at det kanskje er forskjell på gammel ugh flatkabel-koblet floppy og de mer "moderne" USB-utgavene. Endret 9. juni 2015 av G Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Hva er det du egentlig prater om Elgen? Jeg forstår rett og slett ikke problemstillingen , kan du prøve å skrive litt mer forståelig og konkret på de problemstillingene du mener er aktuelle , del gjerne disse opp med 1 , 2 , 3 og begrunn hver enkelt av dem så det er litt lettere å gi deg et konkret svar. For å si det sånn, slik jeg oppfatter deg er du på bærtur når det gjelder hvordan oppdateringene på Windows 10 fungerer , om det er selve opgraderingen til W10 du snakker om så er dette en standard prosesss som settes igang av en innstalasjonsfil som man får nedlastet når det er tid for det. Men uavhengig av det og ser man på hardware så er det forståelig at man ikke lager Software som er 100% bakoverkompatibelt med hardware som er 15 år eller mer gammel , rett og slett fordi et mindretall med brukere vil ha disse i bruk , sannsynligheten for at de skal kunne kjøre W10 er heller lav (og de pcene som har minimumskravene til W10 vil trolig være trege) og til syvende og sist så er det godt mulig at denne typen hardware vil ta kvelden de neste årene... Uansett er ikke dette et problem for den gjenomsnittelige brukeren av pcer som oppdaterer omtrent hvert 4.5 år sin maskinvare Jeg er rimelig enig med at det bør kreves litt hardware-oppgradering ved en eller annen korsvei. Sånn innimellom om ikke annet. F.eks. så vil kanskje en bedrift ha et effektivitetsmessig gode av å gi sine ansatte noe som surrer raskere. Med forbehold om bloated og dårlig kodet programvare. Dette er man jo aldri garantert i mot, men trenden til å lage ting bloated og alt for forenklet er jo åpenbar. Det er rett og slett ingen vits å oppdatere en Windows XP PC, dersom den gjør jobben like raskt som dersom du valgte en Atom-basert PC med Windows 10 på. Nå vet jeg ingenting om ytelsesforskjellene her, det er kun ment illustrativt. Joda helt enig med deg. Men brukes pcen derimot til flere ting (Nettleser , dokumenter osv) så bør man vurdere en oppgradering. Det viser seg også at en oppgradering fra et gammelt og lite kompatibelt system er svært dyrt i lengden om man ikke henger helt med , spesielt om man på nytt må få skreddersydd løsninger fortløpende og har ikke kunnet implementert dette ved en overgang over et eller to år. Men sånn er det med mange bedrifter , lite IT kunnskap og planlegging i tiden fremover med den holdningen at det som fungerer nå skal fungere om 10 år... Lenke til kommentar
G Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Blir spennende å se trenden med skyløsninger. Om det blir lock-in, eller om det går an å få dataene sine ut derfra igjen helskinnet. Og om skyløsningene demmer opp for bedrifters problematikk som du beskriver så fint om med den "fysiske hardware". Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Elgen: Det er mange år siden hver nye Windows-versjon krevde oppdatering av PCen. Verstingen var Windows Vista, som kjørte tregt på alle maskiner. Windows 95 bør også nevnes som et OS som krevde ny hardware. Windows 7, 8 og 10 har ikke vesentlig høyere krav til maskinen, og de fleste kan oppgradere Windows på sin gamle maskin. Prisen for å oppgradere er dessuten svært rimelig/gratis om du har lovlig lisens på den gamle utgaven. Jeg skriver dette på en gammel Thinkpad T60 med Win 8.1, før dette var det Win 7 på den. Den er fra 2006, og har et klistemerke med "Designed for Windows XP. Windows Vista Compatible". Riktignok er den godt spesifisert, og oppgradert med SSD. Planen er å oppgradere denne til Win 10 i august. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Fant ut hvordan man bytter default søkeleverandør til Duckduckgo: http://answers.microsoft.com/en-us/ie/forum/ie11-windows_7/how-do-i-install-duckduckgocom-as-my-search-engine/c6241428-bb26-4bc7-93d8-9d48f034a644 Eller Startpage.com: https://startpage.com/uk/download-startpage-plugin.html?hmb=1 Da blir det Startpage. Samme som Google, men via proxy så de ikke sporer deg, om jeg har forstått riktig. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Elgen: Det er mange år siden hver nye Windows-versjon krevde oppdatering av PCen. Verstingen var Windows Vista, som kjørte tregt på alle maskiner. Windows 95 bør også nevnes som et OS som krevde ny hardware. Windows 7, 8 og 10 har ikke vesentlig høyere krav til maskinen, og de fleste kan oppgradere Windows på sin gamle maskin. Prisen for å oppgradere er dessuten svært rimelig/gratis om du har lovlig lisens på den gamle utgaven. Jeg skriver dette på en gammel Thinkpad T60 med Win 8.1, før dette var det Win 7 på den. Den er fra 2006, og har et klistemerke med "Designed for Windows XP. Windows Vista Compatible". Riktignok er den godt spesifisert, og oppgradert med SSD. Planen er å oppgradere denne til Win 10 i august. Imponerende. Må bare spørre , er bildekvaliteten på skjermen fortsatt god? Har du måttet bytte bakgrunnsbelysning? Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 (endret) Jeg jobber nå i en moderne softwarebedrift som rett og slett ikke har noe forhold til Os. Det eneste vi bruker av lokal programvare er Eclipse og Git, og de finnes til alt. Resten av stacken er 100% skybasert. Det er deilig, og føles som fremtiden. Microsoft vet dette, ergo endrer de seg til en tjenesteleverandør. Da gir det mening å i bort et Windows som oppdateres kontinuerlig i stedet for å selge en ny versjon hvert tredje år. Pengene skal uansett komme fra løsninger og forretningsstøtte, ikke bits. Endret 9. juni 2015 av Audun_K 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 (endret) jeg vil bare nevne at da jeg gikk på videregående var det noe som hadde installert Windows på en gammel IBM AT det fungerte det og , selv om alt tok tid Endret 10. juni 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
Koven Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Windows er fortstsatt det sikre valget for folk flest! Linux henger masse år etter windows, og jeg tror neppe de vil ta igjen windows med det første! Det er en grunn til at de fleste velger pc med windows.. Selv chromebook er mer populært en linux! Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 (endret) Windows er fortstsatt det sikre valget for folk flest! Linux henger masse år etter windows, og jeg tror neppe de vil ta igjen windows med det første! Det er en grunn til at de fleste velger pc med windows.. Selv chromebook er mer populært en linux! Ja på desktop stemmer det nok. Mesteparten av servere i dag kjører Linux, da mest Red Hat Enterprise Linux eller Debian. Google Android kjører på Linux kjerna. Så at Linux henger etter er en sannhet med modifikasjoner... På desktopen så spiser stadig Apple seg inn også. Microsoft trenger virkelig at Windows 10 blir en suksess, ellers rømmer nok mange fler over til Apple (før dem rømmer til Linux). Edit : Chromebook (ChromeOS) har også Linux kjerna i bunn. Nå lærte du noe nytt Edit 2 : Les mer her hva Linux er. Endret 10. juni 2015 av Betroz Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 (endret) Greia er ikke hva flest bruker, men at OS er i ferd med å bli totalt irrelevant. Det eneste som teller for brukere som ikke har spesielle behov (tyngre spill, foto, video, cad) er snart nettleseren, og den funker helt likt i ChromeOS, Linux, OSX og Windows. Da er det vanskelig for Microsoft å fortsatt være den eneste som tar penger. Husk at disse selskapene ikke sikter mot det som er nå, men mot det (de tror) er om fem år. Når det er sagt; gnu/linux kommer aldri til å slå igjennom på desktop i sin rene form. Som Android og ChromeOS, derimot, er det håp. Endret 10. juni 2015 av Audun_K Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå