Gå til innhold

Microsoft finpusser Windows 10-beta

Anbefalte innlegg

jeg ser noen pussigheter i dette

før i tiden måtte man bytte/oppdatere til ny utgave for å ikke ramle av lasset. Det hold ikke å bare oppdatere feil og nye funksjoner

Nå skal det altså bli en evig oppdatering

Før måtte man også bytte ut hardware og vanlig programmer samtidig som man oppgradere til nyere hovedversjon.

Argumentene for disse 2 punktene var sikkerhet og virus

argumentene for å ikke være bakover kompatibelt så langt tilbake var også mange , men slik jeg husker det så gikk det vist på sikkerhet og kostnader

Da er det underlig men bra at de inderlig har funnet ut at det fungerer likevel å ha bakover kompatibel så langt tilbake til steinalderen

hvorfor har Microsoft ikke fått det til før ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Microsoft har alltid hatt softwarekompatiblitet tilbake til steinalderen. Både Win16- og Win32-apiene er steingamle og funker fortsatt. I en tidligere jobb solgte vi Windowssoftware der de eldste kodelinjene var fra 1989. Kompilerte og kjørte helt fint på Windows 10. Det som ikke funker er nyere software på gamle OS. 

Så: Office 95 funker på Windows 10, men Office 2015 vil neppe funke på Windows 7. Egentlig en helt fin løsning. 

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Microsoft har alltid hatt softwarekompatiblitet tilbake til steinalderen. Både Win16- og Win32-apiene er steingamle og funker fortsatt. I en tidligere jobb solgte vi Windowssoftware der de eldste kodelinjene var fra 1989. Kompilerte og kjørte helt fint på Windows 10. Det som ikke funker er nyere software på gamle OS. 

Så: Office 95 funker på Windows 10, men Office 2015 vil neppe funke på Windows 7. Egentlig en helt fin løsning. 

Det er bare delvis sant . for jeg har opplevd at jeg ikke kunne bruke skriveren min da jeg oppdaterte fra XP til W7

Da måtte jeg kjøre w7 i XP modus via et spesielt program som også begrenset noe av funksjonalitetene til skriveren

Nå hører det med at skriveren fikk hardware problemer , med skriverhode senere , slik at den ble byttet ut

Nå har det jo alltid vært en debatt om hvorvidt nyere systemer skal støtte gammelt utstyr .

Hva folket mener om det har spriket i mange retninger , men personlig mener jeg at systemer bør støtte gammel hardware

Lenke til kommentar

Når noen lurer på oppdateringer og ikke forstår systemet så er det absolutt de som har et problem og ikke Microsoft , MS har vært svært tydelig over tid både med oppdateringer av sikkerheten , Antivirus og andre tiltak de har gjort for å sørge for at minst mulig dritt skal ødelegge for Os'et og da får det bli opp til sluttbrukeren om de skal eventuelt miste alt de har av bilder , personlige dokumenter og personalia fordi de ønsket å sitte på et gammelt Os som ikke er blitt oppdatert på ørten år og har flere hull enn en nøkkelost. 

Og som Audun_k påpeker har bakoverkompabiliteten vært "god" , ikke perfekt men "god". Det er først nå at de har tatt videre steg (som faktisk har litt med Windows Vista / 7 å gjøre faktisk da de gjorde noen feilsteg der som ødela med Aero og andre småting ) som fører til langt bedre bakoverkompabilitet (i alle fall ifølge MS) ...

Personlig ser jeg også at det at man nå vil få oppdateringer på oset for de som er kun "hjemmebrukere" som genialt , det er nesten som en stor vaksinekampanje som sørger for at de aller verste sykdommene blir ungått ved å spre immuniteten i flokken så fort som mulig og til flest mulige brukere... 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er bare delvis sant . for jeg har opplevd at jeg ikke kunne bruke skriveren min da jeg oppdaterte fra XP til W7

Da måtte jeg kjøre w7 i XP modus via et spesielt program som også begrenset noe av funksjonalitetene til skriveren

Nå hører det med at skriveren fikk hardware problemer , med skriverhode senere , slik at den ble byttet ut

Nå har det jo alltid vært en debatt om hvorvidt nyere systemer skal støtte gammelt utstyr .

Hva folket mener om det har spriket i mange retninger , men personlig mener jeg at systemer bør støtte gammel hardware

Det er et driverproblem og antakeligvis printerprodusenten sin skyld. Mellom XP og 7 kom det en helt ny modell for drivere i Windows, og dermed forsvant støtte for en del gammel HW. Men dette er ikke noe MS kunne gjort noe fornuftig med, det var opp til hardwareprodusentene. Du kunne jo latt være å oppgradere, XP-støtten fra MS forsvant ikke før for et par år siden. 

Når man lager software må man innimellom gjøre breaking changes. Sånn er det rett og slett. Hvis ikke ville ingenting noensinne bli utviklet videre. Bakoverkompatiblitet er flott i teorien (og ofte i praksis), men det er også en stor og tung ryggsekk som gjør det umulig å få til nye ting etterhvert. 

I Windows 10 forsvinner f.eks støtten for floppydisker. Tror det går greit. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Jeg har Windows 8.1 på min hovedpc og har (Som sikkert flere andre) fått opp et hvitt Windows flagg med reservasjon til Windows 10. Jeg har ikke reservert meg. Dette fordi at jeg ikke helt stoler på at det faktisk er gratis. Derfor lurer jeg istede på om jeg skal kjøpe pakken. Tror det nesten er like greit.

Er ikke noe vits å kjøre en Linux/Windows diskusjon her, men det jeg kan si (Og jeg bruker Linux selv), er at Linux er ikke nødvendigvis bare for de som har peiling på data.

Men jeg tenkte på en ting. Er det mye dritt man får med Windows 10 egentlig? Mulig jeg har lest feil, men stemmer det at man får med Officepakke på Windows 10? Hvis det er slik, så er jeg svært lite begeistra for det da jeg naturligvis ikke bruker Microsoft sin Officepakke.

Blir spennende å se hva Windows 10 er for noe, og om det er bra.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har Windows 8.1 på min hovedpc og har (Som sikkert flere andre) fått opp et hvitt Windows flagg med reservasjon til Windows 10. Jeg har ikke reservert meg. Dette fordi at jeg ikke helt stoler på at det faktisk er gratis. Derfor lurer jeg istede på om jeg skal kjøpe pakken. Tror det nesten er like greit.

Ehm... hæ? Det er gratis å oppgradere om du har lisens. MS lyver ikke om sånt. Eneste grunn til å kjøpe må være om du kun får Home ved oppgradering og vil ha Pro. Ellers er det bare å kaste penger i søpla. 

Operativsystemer har sluttet å koste penger for privatpersoner.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Er ikke noe vits å kjøre en Linux/Windows diskusjon her, men det jeg kan si (Og jeg bruker Linux selv), er at Linux er ikke nødvendigvis bare for de som har peiling på data.

Men jeg tenkte på en ting. Er det mye dritt man får med Windows 10 egentlig? Mulig jeg har lest feil, men stemmer det at man får med Officepakke på Windows 10? Hvis det er slik, så er jeg svært lite begeistra for det da jeg naturligvis ikke bruker Microsoft sin Officepakke.

Blir spennende å se hva Windows 10 er for noe, og om det er bra.

Som Audun påpeker er oppgraderingen til Windows 10 gratis , og i tillegg :

Har du Windows 7 home får du : Windows 10 home

Vanlig Windows 7 versjon (oem feks) blir til Windows 10 Oem ( knyttet til pcen din )

Har du en Windows 7 pro versjon får du en Windows 10 pro versjon.

Man blir ikke tvunget på Office pakken i det hele tatt som jeg vet.

Edit : årsaken til dette er at Windows 8.1 ikke har slått an, For Microsoft er dette et vinn eller forsvinn situasjon og de kjører derfor hardt på for å få flest mulige brukere til å gå for W10.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Problemet startet med  at man blir bedt om å oppgradere , ikke for hver ny utgave men i mellom  for å ikke bli beskyld for være virus spreder .o.s.v

Det trenger heller ikke å være operativsystemet man blir bedt om å oppgradere

det kan bare være sikkerhetsprogrammene men de vil jo kreve en nyer utgave av windows som så fører til nye pc nytt produksjonsutstyr

andre ganger starter det når noe går i stykker

Noen bedrifter vil jo aller hels beholde mest mulig av utstyret og ihvertfall det som fungerer

men når pc som styrer dette går i stykker så må den byttes ut og da passer plutselig ikke resten av  utstyret med den

siden man nå har  klart å gjøre windows enda mer bakover kompatibel  en før så kjøper jeg ikke sånn uten videre de tidligere argumentene

wiL : du forveksler ikke office med office365 son jeg forstår gis bort gratis ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Hva er det du egentlig prater om Elgen?

Jeg forstår rett og slett ikke problemstillingen , kan du prøve å skrive litt mer forståelig og konkret på de problemstillingene du mener er aktuelle , del gjerne disse opp med 1 , 2 , 3 og begrunn hver enkelt av dem så det er litt lettere å gi deg et konkret svar.

For å si det sånn, slik jeg oppfatter deg er du på bærtur når det gjelder hvordan oppdateringene på Windows 10 fungerer , om det er selve opgraderingen til W10 du snakker om så er dette en standard prosesss som settes igang av en innstalasjonsfil som man får nedlastet når det er tid for det.

Men uavhengig av det og ser man på hardware så er det forståelig at man ikke lager Software som er 100% bakoverkompatibelt med hardware som er 15 år eller mer gammel  , rett og slett fordi et mindretall med brukere vil ha disse i bruk , sannsynligheten for at de skal kunne kjøre W10 er heller lav (og de pcene som har minimumskravene til W10 vil trolig være trege) og til syvende og sist så er det godt mulig at denne typen hardware vil ta kvelden de neste årene...

Uansett er ikke dette et problem for den gjenomsnittelige brukeren av pcer som oppdaterer omtrent hvert 4.5 år sin maskinvare

• Liker 4
Lenke til kommentar

Har Orginal Windows 8.1 Lisens ja. Den vanlige versjonen. Men jeg klarer liksom ikke helt og se hvorfor Microsoft skulle gi ut OS gratis.

Både Apple og de forskjellige Linux-distroene gir OS-oppdateringer gratis, hvorfor skal Microsoft være unntaket?

https://www.apple.com/no/osx/how-to-upgrade/

(Vi kan nok ikke forvente gratis OS i all fremtid, produsentene må tjene penger på en eller annen måte for å dekke utgiftene).

Lenke til kommentar

(Vi kan nok ikke forvente gratis OS i all fremtid, produsentene må tjene penger på en eller annen måte for å dekke utgiftene).

Der er du ved kjernen til Microsofts problem. Apple tjener penger på maskinene de selger, og Linux-selskapene på support og støtte og consulting. MS er de eneste som faktisk selger bits.

Microsoft droppa nylig Windows som hovedplattform og redefinerte det til å være Office, som kommer til å fortsette å koste penger. Men tiden der Windows kosta penger tror jeg er over. 

Bedrifter betaler stort sett uansett for et abonnement på all MS-software, så for dem har det ikke så mye å si så lenge de får alt de trenger, og consumers kommer aldri til å betale for et operativsystem igjen. 

Lenke til kommentar

Hva er det du egentlig prater om Elgen?

Jeg forstår rett og slett ikke problemstillingen , kan du prøve å skrive litt mer forståelig og konkret på de problemstillingene du mener er aktuelle , del gjerne disse opp med 1 , 2 , 3 og begrunn hver enkelt av dem så det er litt lettere å gi deg et konkret svar.

For å si det sånn, slik jeg oppfatter deg er du på bærtur når det gjelder hvordan oppdateringene på Windows 10 fungerer , om det er selve opgraderingen til W10 du snakker om så er dette en standard prosesss som settes igang av en innstalasjonsfil som man får nedlastet når det er tid for det.

Men uavhengig av det og ser man på hardware så er det forståelig at man ikke lager Software som er 100% bakoverkompatibelt med hardware som er 15 år eller mer gammel  , rett og slett fordi et mindretall med brukere vil ha disse i bruk , sannsynligheten for at de skal kunne kjøre W10 er heller lav (og de pcene som har minimumskravene til W10 vil trolig være trege) og til syvende og sist så er det godt mulig at denne typen hardware vil ta kvelden de neste årene...

Uansett er ikke dette et problem for den gjenomsnittelige brukeren av pcer som oppdaterer omtrent hvert 4.5 år sin maskinvare

Det jeg praterer om er hvorfor man blir tvunget til å oppgradere til nyere utgaver av windows med følge av store investeringer på nytt utstyr til tross at mesteparten av usyret er helt i orden

For bedriften blir det som måtte bygge nytt fordi man ikke får tak i nytt handtak til inngangsdøra 

Lenke til kommentar

Jeg har en laptop med Windows 8. Jeg er Firefox-bruker til vanlig, men forsøker å venne meg til Explorer bare for å se hva jeg "går glipp av".

Grei nettleser, bortsett fra manglende plugins, og at Microsoft bevisst har låst default søkemotor til Bing og ikke tillater meg å velge Google.

De løsningene jeg finner på nettet virker ikke, men ifølge en side jeg fant skal det gå an å slette en oppdatering fra Windows Update som hindrer meg å bruke Google. Det har jeg ikke forsøkt ennå.

Noen som vet om neste Windows vil ha slike begrensninger i nettleseren Spartan?

Altså, kan du i nyeste Internet Explorer eller Spartan i Windows 10 velge Google som default søkemotor?

Om jeg ikke misforstår veldig, men Microsoft faktisk ikke tillater meg å erstatte default søkemotor, så synes jeg det er veldig sleipt. Uavhengig av om Bing faktisk er bra eller ikke. Og Bing er ubrukelig.

Skriver dette i Opera på Windows 8 som fugte med maskinen, en Asus mini-laptop.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...