GregorHolmez Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Jeg ønsker å fullføre VGS så fort som mulig, men vil heller bruke tiden på noe nyttig (tjene opp penger) istedenfor å møte opp til skolen hver dag fra 8-14 og gå gjennom fag som jeg kunne gjort alene. Men hvordan fungerer dette? Videregående skole består jo av studieforberedende og yrkesfaglige programfag. Hvilke fag er jeg nødt til å ta opp for å få generell studiekompetanse? Har mer eller mindre kastet bort dette året, har veldig mye fravær og mangler karakter i de fleste fag og det er kun 10 dager igjen av skoleåret. Er det noen fordeler ved å slutte nå enn å 'fullføre'? Lenke til kommentar
Ciggy Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Hei.Selv valgte jeg å gjøre det samme som du vil. Husk at det kreves masse selvdisiplin for å fullføre dette. Hva slags fag du trenger varierer. Hvis du f.eks har fullført vg1 og vg2 yrkesfaglig rettning og har fagbrev trenger du Norsk, Nynorsk, Historie, Matte, og Naturfag. Men hvis du har fullført kun vg1 og vg2 yrkesfag og ikke har fagbrev må du ha de fagene over pluss Gym, og realfag. Du kan selv lese litt om hva som trengs i din situasjon her. 1 Lenke til kommentar
GregorHolmez Skrevet 9. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2015 Takk for svar. Jeg har ikke fullført et eneste år fra VGS og oppfyller ikke kravene 23/5 regelen, vet du om det fortsatt er mulig å generell studiekompetanse ved å være privatist? Fordi da mangler jeg jo enten de yrkesfaglige programfagene eller fordypningsfagene fra studiespesialiserende? Lenke til kommentar
Ciggy Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Vet egentlig ikke så mye om det, men tror det er slik at du må ha en av de kravene i boks som er på den siden jeg linket. Du kan evt ringe en privatist skole å forhøre deg. Tror de har litt mer peiling enn meg. Krav kan også variere litt fra skole til skole. Lenke til kommentar
Ajeey Skrevet 11. juni 2015 Del Skrevet 11. juni 2015 Er fullt mulig å gjennomføre hele vgs som privatist! Men husk at det kommer til å bli ganske dyrt med tanke på at det koster 2000kr å melde seg opp til eksamen + eventuell undervisning... Lenke til kommentar
Lami Skrevet 11. juni 2015 Del Skrevet 11. juni 2015 Privatister som melder seg opp til eksamen til et fag i videregående opplæring og ikke har tatt faget tidligere, må betale 1 000 kroner. Dersom du har tatt faget før og vil forbedre karakteren, er eksamensgebyret 2 000 kroner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå